Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL: Nyt työttömiä kuritetaan Etenkin yksi vaatimus on aivan käsittämätön

Vierailija
15.05.2025 |

Työttömiä kepitetään tehtailemaan valtavia määriä työhakemuksia, joista suurin osa ei johda mihinkään eikä voikaan johtaa, koska avoimia työpaikkoja on niin vähän. Tämä on tuhoisaa kaikille, kirjoittaa Iltalehden uusi kolumnisti Anne Moilanen.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/29d0ea6c-97fe-4267-a9c0-ba6b30428…

Kommentit (353)

Vierailija
41/353 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli se absurdia tai ei, jotenkinhan työttömän on työhalukkuutensa kyettävä osoittamaan. Ilman hakemusten tekoa se ei oikein näy missään.

Fakta on kuitenkin se, että tässä maassa ei riitä palkkatyöpaikkoja kaikille halukkaille. Toinen fakta on työmarkkinoilla rehottava ikäsyrjintä. Nämä faktat hullu hallituksemme haluaa sivuuttaa kyykyttämisen himossaan.

Kerro sitten, miten muuten työtön voi osoittaa työhalukkuutensa.

Miksi se pitäisi "osoittaa"? Jokainen työtä haluava etsii työpaikkaa muutenkin. Ilman aktiivimalleja pärjättiin 2000-luvulle asti eivätkä ne nytkään hyödytä mitään.

Itse tunnen useitakin työttömiä, joilla ei ole aikomustakaan ty

Ja onko se hyvä vai huono, että nämä laittavat 4 hakemusta joka kuukausi, vaikka eivät ole töihin menossa, kuka näistä ylimääräisistä hakemuksista hyötyy, nuo on ihan varmasti sellaisia riittävän hyviä hakemuksia täyttämään velvoitteen mutta riittävän huonoja, että 99.999% todennäköisyydellä etä tule pääsemään haastatteluunkaan.

ps kuinka moni muutoinkaan palkkaa sellaisen joka sitä työtä ei halua, kyllä se olemuksessa näkyy, vaikka pitäisi valheellisesti esittää, että hakee paikkaa?

Vierailija
42/353 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M E N K Ä Ä   T Ö I H I N

Oot pelle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/353 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei otettu kokonaan Tanskan mallia sitten. Se pitää huolta myös työntekijästä. Jos tulee kenkää, niin rahat alkaa juosta heti ja nopeasti. 

Rahat laskee portaittain, mutta todellakaan niin nopeasti ja rankasti kuin Suomessa.

Ihmisiä ihan oikeasti autetaan työllistymään.

Tanskan joustavilla työmarkkinoilla McDonald's työntekijä sai muuten kenkää, kun ei myynyt aterian päälle chilijuustopalleroita. 

Tätäkö halutaan meidän nuorille ja ilman sitä Tanskan tukea työntekijälle?

Unohtamatta, että Tanskan toimeentulotuki on 1500e/kk. Kun se siitä tipahtaa 50%, tuki on 750e eli 250e enemmän kuin Suomen täysi toimeentulotuki.

Johon suunnitellaan 40% leikkauksia, jos kyykytys ei muutoin tuota tulosta.

Vierailija
44/353 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli se absurdia tai ei, jotenkinhan työttömän on työhalukkuutensa kyettävä osoittamaan. Ilman hakemusten tekoa se ei oikein näy missään.

Fakta on kuitenkin se, että tässä maassa ei riitä palkkatyöpaikkoja kaikille halukkaille. Toinen fakta on työmarkkinoilla rehottava ikäsyrjintä. Nämä faktat hullu hallituksemme haluaa sivuuttaa kyykyttämisen himossaan.

Miksi se pitäisi "osoittaa"? Jokainen työtä haluava etsii työpaikkaa muutenkin. Ilman aktiivimalleja pärjättiin 2000-luvulle asti eivätkä ne nytkään hyödytä mitään.

Itse tunnen useitakin työttömiä, joilla ei ole aikomustakaan ty

Kyllä juu, aivan varmasti.

Vierailija
45/353 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos lopetetaan tällainen turha järjestelmän kuormitus koska työpaikkojen pakkohakeminen nyt ei ole kenenkään etu. Kuten usein todettu niin se rasittaa vain yrityksiä kun saavat kaikenlaisia pellehakemuksia joka entisestään vähentää avoimien työpaikkojen esille laittamista. Kyllä varmasti ennemmin odottavat aidosti motivoituneiden satunnaista etuovelle ilmaantumista kuin satoja motivotumattomien turhia hakemuksia ilmoitukseen.

Tai sitten duunit jaetaan puskaradion kautta alalla olevien tai juuri olleiden ihmisten kesken. Työttömyystilastoissa olevien "ulkopuolisten" hakijoiden tsänssit heikkenee entisestään.

Vierailija
46/353 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö niiden alisuorittajien hakea myös joka kuukausi 4 paikkaa ja pitääkö hakea takaisin sinne mistä tuli potkut, kaikkea piti vissiin hakea?

Ja jos hakee samaa paikkaa kadun toiselta puolelta, eikö se ole vähän ongelman lakaisua maton alle, miksi jonkun muun pitää palkata sellainen, josta on juuri päästy kovalla työllä toisaalla eroon?

Niin ja jääkö tuosta joku merkitä kun on irtisanottu alisuorittajana, olisi mielenkiintoista nähdä se työnantaja, joka tällaisen palkkaa?

Vierailija
47/353 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se nyt aivan liikaa että työtön edes yrittäisi työllistyä. Eikö me työläiset voitaisi maksaa työttömille 10 000€/kk ettei niille tule vaan paha mieli kun joku kehtaa pakottaa ottamaan vastuun omasta elämästä ja kehtaa ehdottaa että yrittäisit hakee edes töitä

Joo joo hevon vatipäinen idioottivajakki. Mistä noin tyhmiä ihmisiä oikein sikiää?

Ei tässä ongelmana ole se, että olisi kohtuutonta työnhakijalle joutua tekemään työhakemus. Kohtuutonta tämä koko malli on työnantajalle, joka saa satoja ja taas satoja hakemuksia täysin turhaan pakkohaun takia ja niiden käsittelyyn kuluu turhaan valtavasti resursseja. 

Aika moni firma on jo ihan ääneen sanonut, että ne eivät laita enää lainkaan työpaikkojaan hakuun työvoimatoimiston sivuille tästä syystä. Ei yksinkertaisesti maksa vaivaa se, että joudutaan käymään läpi hirveä hakemustulva.

Vierailija
48/353 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en nyt ymmärrä tätä ongelmaa. Itse hain 6kk töitä, laitoin 5 hakemusta päivässä noin viitenä-kuutena päivänä viikossa. Siitä voi joku laskea montako niitä tuli laitettua. Hyvä että laitoin, 3 haastattelun jälkeen tärppäsi ja olen nyt unelmaduunissani. 

Suosittelen muitakin vaan hakemaan ahkerasti. 

Vierailija
49/353 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se niin rankkaa laittaa neljä hakemusta kuukaudessa kun 30 vuorokautta kuukaudessa voi vai sylkeä kattoon sohvalla maaten

Vierailija
50/353 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tanskassa töitä pitää hakea 1,5h työmatkan säteellä 

Suomessa on sama, muistaakseni 80min (1h 20min) on se hakualue.

Vierailija
51/353 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa lorvikatarri porukkaa ja nykypäivän toukat vielä puhuu liksapäivästä kun tarkottavat rotta rahoja,sairasta etten sanoisi.Syy siihen on teidän idolinne..tiedätte kyllä ketä tarkoitan..itse lähti kaakkoon kun ei tullut valituksi uudelleen.

Sulla on kyllä sellainen ulosanti, että ihmettelen, jos joku on joskus ottanut sinutkin töihin. 

Vierailija
52/353 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tunnen useitakin työttömiä, joilla ei ole aikomustakaan työllistyä.

No mitä se sitten auttaa että näitä laitetaan tehtailemaan turhia hakemuksia koska eivät kuitenkaan sinne töihin mene? Ihan pelkästä sadistisesta ilosta jota teikäläiset siitä saa?

Vierailija
53/353 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tunnen us

Kannattaisiko sun sitten vaihtaa ystäväpiiriä?

Eivät kaikki tuntemani ihmiset ole ystäviäni.

Vierailija
54/353 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se niin rankkaa laittaa neljä hakemusta kuukaudessa kun 30 vuorokautta kuukaudessa voi vai sylkeä kattoon sohvalla maaten

Eihän se rankkaa ole, jos on työkykyinen (työkyvytön todetaan lähes aina automaattisesti työkykyiseksi Kelan lääkereiden mukaan), mutta onko siinä mitään järkeä, hmmm, se on asia erikseen.

Luulisi, että aikuiset, terveet ja täysjärkiset - eli niitä, joita työnantaja haluaa työllistää - osaavat hakea töitä ihan ilman, että valtio pitää kädestä ja kyttää kuin päiväkoti-ikäistä.

Vierailija
55/353 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en nyt ymmärrä tätä ongelmaa. Itse hain 6kk töitä, laitoin 5 hakemusta päivässä noin viitenä-kuutena päivänä viikossa. Siitä voi joku laskea montako niitä tuli laitettua. Hyvä että laitoin, 3 haastattelun jälkeen tärppäsi ja olen nyt unelmaduunissani. 

Ettäkö mikä ongelma on siinä että kaikki laitetaan hakemaan kaikkia mahdolisia töitä? Etkö tosiaan keksi mitään?

Vierailija
56/353 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tanskassa töitä pitää hakea 1,5h työmatkan säteellä 

Suomessa on sama, muistaakseni 80min (1h 20min) on se hakualue.

Mutku en jaksa,mua ahistaa niinku sillee

Vierailija
57/353 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saakeli sitä aina unohtaa, että noin helevatan tyhmiä ihmisiä kuin sinä on oikeasti olemassa. Jessus mikä tollo. Etkö tosiaan tajua? Ei ongelmana ole se, että se työtön johtuu tekemään hakemuksia vaan se, että esimerkiksi jutussakin mainittu työnantaja on saanut 700 hakemusta. Niiden käsitteleminen on järjetön urakka, kun iso osa johtuu pakkohausta. 

Vierailija
58/353 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilanne on järkyttävä myös rekrytoijille. Kuka haluaa laittaa paikan avoimeen hakuun, jos se tarkoittaa 700 hakemuksen läpikäyntiä? Rekrytoijatkin tietävät, että työhakemuksista osa on lähetetty vain viranomaisten vaatimusten täyttämiseksi.

Kaikki muut tietää tämän, paitsi hullu hallitus. 

700 ei ole vielä mitään, hain kerran paikkaa ison marketin varastolta, kertoivat, että on tullut 10 000 hakemusta. Eivät kumma kyllä palkanneet minua, vieläkin ihmetyttää.

Vierailija
59/353 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa lorvikatarri porukkaa ja nykypäivän toukat vielä puhuu liksapäivästä kun tarkottavat rotta rahoja,sairasta etten sanoisi.Syy siihen on teidän idolinne..tiedätte kyllä ketä tarkoitan..itse lähti kaakkoon kun ei tullut valituksi uudelleen.

Sulla on kyllä sellainen ulosanti, että ihmettelen, jos joku on joskus ottanut sinutkin töihin. 

Asun kylläkin ulkomailla työeläkkeellä palmun alla Pentu

Vierailija
60/353 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun kylläkin ulkomailla työeläkkeellä palmun alla Pentu

Kiva että teillä on siellä hourulassa sisustettu noin mukavasti seinät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan neljä