Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

8-luokkalainen tytär aikoo juoda koulujen päätyttyä

Vierailija
15.05.2025 |

Mua niin ottaa päähän koko koulun loppumispäivä. Tämä juomisasia kävi ilmi kun kysyi ostaisinko hänelle muutaman lonkeron että voisi olla muiden mukana. Hän on 14-vuotias, kuukauden päästä 15v  ja luulee olevansa aikuinen..

Kommentit (86)

Vierailija
61/86 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin pelko, mikä panee vanhempia miettimään, johtuu uskomuksesta, että mitä aikaisemmin saa alkoholia, sen todennäköisemmin tulee alkoholistiksi. Väärä luulo. Alkoholismi on geneettinen sairaus, jonka on saanut jo syntymässään tai ei ole saanut. 

Alkoholismi puhkeaa joka tapauksessa ilmiasuiseksi, aloittaapa minkä ikäisenä tahansa. Tunnettu urheilija ja laulaja Tapio Rautavaara oli alkoholisti, vaikka otti ensimmäisen ryyppynsä poikkeuksellisen iäkkäänä.

Alkoholismin periytymistapa on monigeeninen. Vanhempien välttymisestä alkoholismista ei voi päätellä, sillä usein lapsi perii välttämättömän geenikoktailinsa osin äidiltä, osin isältä, joista kumpikaan ei ole alkoholisti.

Vastaavasti, jos ei ole syntynyt mukanaan alkoholistinen geenistö, ei voi tulla alkoholistiksi, vaikka kuinka joisi. On täysin turvassa.

mä en usko että mikään geeni tähän vaikuttaa. Se on ihan omasta päästä kiinni paljonko juo.

Vierailija
62/86 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna vahvoja Lyricoita ja sixpäck IV-olutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/86 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistuta sitten, että menee päivystykseen pantavaksi jos erehtyy ottamaan berseet.

Vierailija
64/86 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 13 vee kun join eka kerran ja niin oli moni muukin.

Vierailija
65/86 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me juotiin 90 volttista anbsinttiä kasiluokan päättäjäisissä. Ihan terveitä ja menestyneitä meistä tuli. Paitsi yhestä joka käytti huumeita ja kuoli nuorena

Vierailija
66/86 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanotaan näin että jos on pakko päihtyä niin ennemmin pilvessä kuin kännissä.

Seuraukset on niin hysteeriset pilvestä että voi olla parempi ryypätä. Olin kasariteini niin olisin kaksinaismoralisti jos kieltäisin saman muilta mitä itse tuli tehtyä. Teinien saattaisi olla turvallisinta juoda omien vanhempiensa seurassa. 

Ei ole kaksinaismoralismia kasvattaa lapsensa paremmin kuin mitä itsensä on kasvatettu. Alkoholista liian nuorella iällä on paljon tutkittuja haittoja. 

Tämäkin on kaksinaismoraalista kun alkoholi on laillista ja kannabis on laitonta. Alkoholin haitallisuuspisteet ovat laillisena 23 ja kannabiksen laittomana 8 pistettä. Karkeasti kolmikertainen eri ja vain haitallisempi on laillista. Jos tuosta kannabiksesta saisi laittomuuden haitat pois niin sille jäisi hyvin vähän haittoja. Tietysti kaikki päihteet kuuluu vain aikuisille.

Vierailija
67/86 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaarallisin ikä. Parempi ottaa viikon palkintomatka teille kahdelle johon lähtö heti todistusten jaon jälkeen. 

Ja parempi pitää matka yllätyksenä, etteivät aienna juhlintaa. 

Vierailija
68/86 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Tärkein päätös sulla tuossa tilanteessa ehkä on, päätätkö hänet ylipäätään viettämään päättäjäisiä, ja jos päästät, niin mitkä ovat säännöt.

Se mikä kannattaa riippuu monesta. Millainen teini on kyseessä. Hän on ollut tähän asti ilmeisesti ns. kunnollinen, eikä ainakaan tietääksesi ole käyttänyt päihteitä ja pitää sovituista kiinni?

Miten hän reakoisi, jos yksinkertaisesti kieltäisit? Kiukuttelisi niin kauan kuin jaksaisi vai menisikö omin luvin ovet paukkuen? 

Kannattaa valita taistelut ja kyllähän tuollaiset tapahtumat kuuluvat nuoruuteen ja onhan niistä ikävää jäädä paitsi. Kokemukset kuuluvat elämään ja tuossa iässä on alettava harjoittelu aikuiseen maailmaan.

Sopikaa ne säännöt. Sopimus siitä, että puhelimella saa yhteyden ja, että tarkistat tilanteen ajoittain, vaikka vain viestillä, voisi olla hyvä. Joku kotiintuloaika voisi olla myös hyvä sopia. Ota myös selvää kenen kanssa on menossa ja niiden vanhemmilta kannattaa varmistaa, että menette samoilla linjoilla.

Tuo juomien ostaminen on vähän niin ja näin. Ehkä joitain nuoria saattaa rajoittaa. Saavat ne pari, eikä ole tarvetta hankkia enempää. Suurella osalla menee just varmaan niin, kun kiinnostusta löytyy, että ne sulta saadut juodaan kaiken muun lisäksi.

Tulipa pitkä kirjoitus. Lyhyesti; sopimus, valvonta ja kotiintulokunto tarkistus.

Nyt on pari viikkoa aikaa vielä vääntää. Kaikki keinot käyttöön, kiristys, lahjonta ja uhkailu. Lapsiahan ne kumminkin vielä on.

Vierailija
69/86 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku vanhempi mies pääsee puhkaisemaan pikku luumun.

Vierailija
70/86 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sitä pitää aina varata risteily tms. koulunlopettajais-illaksi jotta saa teinit mukaan ja pois kaveriensa ryyppäyspainostuksesta.

Vierailija
71/86 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna vahvoja Lyricoita ja sixpäck IV-olutta.

Tiesit varmaankin, että Lyrica buustaa alkoholin vaikutusta...

Vierailija
72/86 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ala jo valistamaan tyttöä, ettei sitä pidä menettää, odottaa rauhassa oikeaa, siihen menee vuosia

Vierailija
73/86 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pillimehu riittää 

Vierailija
74/86 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairasta touhua

T. Sirkka Mäkine

Vierailija
75/86 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä se ne juomat saa muualtakin.

Tuo on huono selitys. Vaikka saisikin, niin silti juomien ostaminen lapselle ei ole okei.

Niin siinä myös antaa lapselle viestin että ihan ok jos juot.

Vierailija
76/86 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyttö kotiarestiin päättäjäispäivän illaksi. Tai ennakoiva lastesuojeluilmoitus, niin pääsee juttelemaan sossujen kanssa siitä mikä teidän perheessä on vialla ja saatte sitten ammattiapua koko perheeseen .

Vierailija
77/86 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

80-luvulla oli normaalia yläkouluikäisten juominen. Itekin aloitin juomisen 13-vuotiaana.

Niin oli 1990-luvullakin, ihan hullua!

Vierailija
78/86 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tyttäreni täytti äskettäin 20, eikä ole vieläkään montaa kertaa juonut, koska se ei tosiaankaan ole nuorten mielestä coolia. Sitäpaitsi alkoholi on kallista opiskelijabudjetille, ne rahat käytetään mieluummin johonkin muuhun. Käyvät kavereineen opiskelijatapahtumissakin selvin päin ja se on ihan ok kaikkien mielestä. Kun itse olin nuori, juominen oli joka viikonloppuista ja opiskeluaikoina juhlittiin myös viikolla. Eli paljon parempaan suuntaan on nuoriso muuttunut! Itse parikymppisenä vetelin röökiäkin, sittemmin tajusin, ettei siinä(kään) ole mitään järkeä. 

Vierailija
79/86 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä vit tua mä just luin? Itse tarjoudut ostamaan alaikäiselle alkoholia?

Vierailija
80/86 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ala jo valistamaan tyttöä, ettei sitä pidä menettää, odottaa rauhassa oikeaa, siihen menee vuosia

Menettää mitä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kaksi