Vaasassa kiista sateenkaarimessuista - kirkkoherra ei luovuta
Kotimaa-lehdestä löytyy Vaasan kirkkoherra Peltolan kirjoitus, jossa hän esittää ettei sateenkaarimessuja edelleenkään toimiteta Vaasan suomalaisessa seurakunnassa.
Kiistahan lähti siitä, että kirkkoherra lopetti sateenkaaritoiminnan. Seurakuntaneuvostossa oli kahta kantaa asiasta, ja asia siirtyi Lapuan hiippakunnan tuomiokapitulin ratkaistavaksi, siellä tehtiin päätös sateenkaarimessujen jatkamisesta. Ratkaisussa ei esitetä teologisia perusteita, minkä kirkkoherra (aiheesta) kokee ongelmalliseksi.
Itse en ymmärrä miksei sateenkaarimessuja voisi yhä järjestää. Toki teologiset perustelut olisi hyvä saada, mutta pohjimmiltaan kyse on aivan tavallisesta messusta. Ei minkään vieraan ideologian tuomisesta kirkkoon. On muitakin erikoismessuja, eikä niitä kielletä. Kyse ei ole nyt mistään avioliittoon vihkimisestä. Kaikkia on syytä kutsua sanankuuloon.
Kommentit (39)
Rakkaus tulee monissa muodoissa, jopa sellaisissa joita kaikki eivät ymmärrä, eivätkä ymmärrä etteivät ymmärrä.
Tapelkaa pojat ja tytöt, tapelkaa. Itse seuraan näytelmää huvittuneena. Olen menettänyt uskoni Suomen evankelisluterilaiseen kirkkoon jo vuosia sitten.
Nyt vain nautin siitä kun kirkko tuhoaa itse itseään vallan- ja rahanhimossaan.
"...olen avannut kirkkomme katekismuksesta nousevia lähtökohtia, joihin esitykseni, että seurakuntamme ei jatkossakaan toimisi sateenkaarimessujen järjestäjänä, perustuu."
Eli tekeekö uuden kielteisen päätöksen seurakuntaneuvostolle? Joka joko hyväksytään tai ei?
Voidaanko Tuomiokapitulin päätöksen nojalla järjestää sateenkaarimessu, jossa "synti saarnataan synniksi"?
Aakkosväki on ehdotonta ja mustavalkoista sakkia.
"Itse en ymmärrä"... Ja siksipä sinä et ole pappi etkä hengellinen johtaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei voisi olla vain yksi messu kaikille syntisille?
Luultavasti turvallisen tilan periaatteen takia sateenkaariväki haluaa mielummin oman heille kohdennetun messunsa.
Kyllähän tavallisessa messussa ihan turvallista on.
Hassua miten tuo sukupuolisekopääjengi ei koskaan vaadi moskeijoita järjestämään lgbthdtv tapahtumia :)
Vierailija kirjoitti:
Hassua miten tuo sukupuolisekopääjengi ei koskaan vaadi moskeijoita järjestämään lgbthdtv tapahtumia :)
Ja hassua miten koko sateenkaariväki mielletään vasemmistolaiseksi ja islam-myönteiseksi. Ihmisiä on meissäkin joka lähtöön. Ahdasmielinen hetero ei sitä tiedä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti turvallisen tilan periaatteen takia sateenkaariväki haluaa mielummin oman heille kohdennetun messunsa.
Kyllähän tavallisessa messussa ihan turvallista on.
En minä tiedä miten ei voisi olla? Toisekseen: mistä lähtien siellä on ollut tarvetta ilmoittaa olevansa homo, tai miten se nyt ylipäätään kuuluu _messuun_? En tiedä muidenkaan sukupuolielämästä siellä, kukaan ei tiedä, eikä ketään _kiinnosta_? Harrastetaanko sateenkaarimessuissa homostelua vai miksi se pitää erikseen tuoda julki?
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju on rakkautta tulvillaan
Aika paljon rakkautta Jumalan Sanan totuudellisuutta kohtaan.
Tietenkin sama messu kaikille, mitä höpöä nyt taas.
Miksi Herran huoneesta pitäisi tehdä portto?
Sateenkaariväen kiinnostus kirkkoa kohtaan on muutenkin sangen outoa, koska vihaavat varsinkim sellaista seurakuntaa, jossa opetetetaan Jumalan sanaa oikein.
Kirkkoherran kirjoitus:
https://www.kotimaa.fi/lukijoilta-miten-tuomiokapitulin-paatos-sateenka…
Piispan vastaus:
https://www.kotimaa.fi/lukijoilta-piispa-matti-salomaki-vastaa-vaasan-k…
"Jumalanpalvelusta ei määritä niinkään se, keitä sinne kulloinkin erityisesti kutsutaan, vaan kuka siellä hoitaa ja palvelee meitä: Kristus itse sanan ja sakramenttien kautta. Tässä valossa en pidä hyvänä, että sateenkaarimessujen toimittaminen tai niihin osallistuminen leimataan yhteiskunnallisen tai ideologisen agendan edistämiseksi."
Hyvä vastaus mielestäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sateenkaariväki ei koe sateenkaareutta synniksi.
Mitä on sateenkaareus?
En ymmärrä miksi sateenkaariväki ylipäätään haluaa väkisin kuulua kirkkoon, joka ei halua heitä.
He voisivat perustaa oman kirkon, jossa voi järjestää ihan minkälaisia messuja haluaa.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi sateenkaariväki ylipäätään haluaa väkisin kuulua kirkkoon, joka ei halua heitä.
He voisivat perustaa oman kirkon, jossa voi järjestää ihan minkälaisia messuja haluaa.
No sinä et halua. Kaikenlainen muu synti kirkon kuvaasi varmaan kelpaa? Leipäpapit esimerkiksi? Varsinkin hurmaava Kari Kananen. Siinäpä kelpo hetero ja paimenen esikuva!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sinä et halua. Kaikenlainen muu synti kirkon kuvaasi varmaan kelpaa? Leipäpapit esimerkiksi? Varsinkin hurmaava Kari Kananen. Siinäpä kelpo hetero ja paimenen esikuva!
...Kanala...
Onhan se kun ollaan huolissaan seurakunnan tilasta.