Onko sinua seurattu koskaan kadulla, lenkkipolulla
Tai jossain muualla? Minua seurasi kerran joku ukko lenkkipolulla. Onneksi oli muita ihmisiä liikkeellä. Tästä on aikaa jo parikymmentä vuotta, mutta en unohda sen hirviön ilmettä, kun käännyin katsomaan 👻
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Eräänä päivänä oli harmaata ja sateista. Oli keskipäivä. Lähdin tapani mukaan lenkille, vaikka sateli. Lenkkireitillä ei muita paljon näkynyt. Yksi lenkkeilijä, joka oli mies. Aloin hieman pelätä, koska ei muita kulkijoita ollut. Turvakseni kaivoin puhelimen taskusta, olin puhumassa muka puhelimeen, ja huomasin, että mies katosi. En tiedä oliko hänellä aikeita, mutta ihan tuntui siltä.
Tällaisia rikoksia sattuu päivällä ja iltaisin. Paljon kehotetaan ihmisiä liikkumaan ja kävely on yksi niistä hyvistä lajeista. Eikö mitään systeemiä voisi keksiä lenkkipoluille esim. poliisikameraa yms., jotta saataisiin tällaiset rikolliset kuriin ja olisi kaikilla turvallista liikkua! Onko muilla ollut tällaisia asioita mielessä? Ottakaa naiset kantaa!
Naiset rauhaan
Pori
Mitä ne kamerat auttaa? Ei ne estä myymälävarkauksiakaan. Pitää olla jokin itsepuolustus väline mukana.
Ja jos minusta tuntuu että joku mua seuraa, mä nykyään en todellakaan kiihdytä vauhtia, vaan pysähdyn, annan tyypin mennä ohi. Nykyään se on helpompaa kuin aiemmin, voi vaan seisahtua muka räpläämään kännykkää. Silloin ennen kännykkäaikaa yritin teeskennellä tutkivani jotain hiton sieniä.
Pirustako sitä tietää montako silmäparia sitä on pimeydessä vahtaamassa kun kulkee jotain valaistua kevyenliikenteen väylää. Nuohan on kuin näyteikkunassa olisi tai jossain catwalkilla kun ympärillä on vain pimeyttä missä voi lymytä ihan mitä vaan.
Tuon takia välttelen kaikkia tuollaisia reittejä pimeän aikaan ja lenkkeilen ennemmin asuinalueilla olevilla teillä vaikka toki sielläkin voi joku kyylä olla pihallaan.
Minua on pari kertaa seurattu kun olen liikkunut yksin. En koskaan mene kotiin siinä tilanteessa, pyrin esim. kauppaan tai torille, jossa on paljon ihmisiä. Kotiini en niitä friikkejä aio johdattaa.
Erityisen inhottava oli kerran teini-ikäisenä kun olin kävelemässä isältäni äidilleni pimeän aikaan. Vieressäni ajoi auto monta sataa metriä. Ikkunat olivat tummennettu. Olin niin nuori etten tajunnut poistua tilanteesta välittömästi, jatkoin vain kävelyä.
N28
Joo on seurannut useamman kerran. Yksi ehkä 15-18v tyttö ilmestynyt monasti jostain sivupolulta näkyviin, mutta useimmiten olen pitkillä jaloillani saanut karistettua kannoilta. Kerran olin sitomassa auenneita kengännauhoja niin huomasin että sieltä pimeydestä se taas hölkkäsi ohi.
On. Minut raiskattiin ja melkein menetin henkeni.
Vierailija kirjoitti:
Eräänä päivänä oli harmaata ja sateista. Oli keskipäivä. Lähdin tapani mukaan lenkille, vaikka sateli. Lenkkireitillä ei muita paljon näkynyt. Yksi lenkkeilijä, joka oli mies. Aloin hieman pelätä, koska ei muita kulkijoita ollut. Turvakseni kaivoin puhelimen taskusta, olin puhumassa muka puhelimeen, ja huomasin, että mies katosi. En tiedä oliko hänellä aikeita, mutta ihan tuntui siltä.
Tällaisia rikoksia sattuu päivällä ja iltaisin. Paljon kehotetaan ihmisiä liikkumaan ja kävely on yksi niistä hyvistä lajeista. Eikö mitään systeemiä voisi keksiä lenkkipoluille esim. poliisikameraa yms., jotta saataisiin tällaiset rikolliset kuriin ja olisi kaikilla turvallista liikkua! Onko muilla ollut tällaisia asioita mielessä? Ottakaa naiset kantaa!
Naiset rauhaan
Pori
"Minkäs takia sinä istut? Ryöstön? Murhan?"
"Ei. Olin samaan aikaan lenkillä kun yksi nainen."
Oliko tämä nyt tavoitetilanne vai jäikö tarinasta nyt jotain puuttumaan?
Vierailija kirjoitti:
Joo on seurannut useamman kerran. Yksi ehkä 15-18v tyttö ilmestynyt monasti jostain sivupolulta näkyviin, mutta useimmiten olen pitkillä jaloillani saanut karistettua kannoilta. Kerran olin sitomassa auenneita kengännauhoja niin huomasin että sieltä pimeydestä se taas hölkkäsi ohi.
Onneksi sitoessasi kengän nauhoja profiilisi oli niin pieni ettei hän huomannut sinua. Vältit täpärästi rai ska tuksi tulemisen.
Kuljen autolla. Skuutilla tai pyöräillen lyhyet matkat. Joku lenkkipolku voi tosiaan olla vähän enemmän huomiota vaativa - muutenkin kuin liikennesääntöjen kannalta katsottuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset rauhaan
Pori"Minkäs takia sinä istut? Ryöstön? Murhan?"
"Ei. Olin samaan aikaan
Tuo on legendaarinen mielipidekirjoitus johonkin porilaiseen lehteen vuonna kuokka ja kivi.
Muutin uudelle alueelle ja mua seurasi yksi kissa tosi pitkään kotia asti. Päästin sen meille kotiin sisälle pieneksi ajaksi ja siinä se sohvalla kelli ja pyysi silityksiä. Jatkossakin tuli aina meille tosi usein tervehtimään.
On kaksi kertaa. Kummallakin kerralla alitajuntani huomasi tuon ennen kuin tietoisesti tajusin. Oli tosiaan karmea ilme, kun käännyin katsomaan. Ovi nopeasti kiinni. Iltatöihin olin menossa.
Vierailija kirjoitti:
Minua on pari kertaa seurattu kun olen liikkunut yksin. En koskaan mene kotiin siinä tilanteessa, pyrin esim. kauppaan tai torille, jossa on paljon ihmisiä. Kotiini en niitä friikkejä aio johdattaa.
Erityisen inhottava oli kerran teini-ikäisenä kun olin kävelemässä isältäni äidilleni pimeän aikaan. Vieressäni ajoi auto monta sataa metriä. Ikkunat olivat tummennettu. Olin niin nuori etten tajunnut poistua tilanteesta välittömästi, jatkoin vain kävelyä.
N28
Teineille pitäisi sanoa, että hakekaa apua jos joku seuraa. Kenen tahansa ovelle voi koputtaa, jos tarttee.
Kerran Helsingin keskustan alueella, alkoi metrosta. En halunnut mennä kotiin, ettei saisi tietää missä asun. Seurasi minua sitten ruokakauppaan, jossa käännyin yllättäen kannoillani ja huusin kovaan ääneen jotain että lakkaa seuraamasta niin että varmasti kaikki kuulivat.
Tämän jälkeen lähdin ihan sydän pamppaillen kiertoreittejä kotiin ja pidin varmaan viikon verhoja kiinni, koska jäi epäily että olisi kuitenkin seurannut missä asun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N28
Teineille pitäisi sanoa, että hakekaa apua jos joku seuraa. Kenen tahansa ovelle voi koputtaa, jos tarttee.
Saa koputtaa mutta en avaa ovea.
Kai tähän pitää sitten yksi oikea tapaus kertoa toisesta näkövinkkelistä.
Pari vuotta sitten kävelyllä ollessani edellä kulki pari nuorta tyttöä, joista toinen vilkuili vähän väliä taaksepäin. Selvästikin mielikuvitus alkanut laukkaamaan. Noh, pian tuli leikkipuisto kohdalle, jonne tytöt sitten poikkesivat. Itse jäin siihen leikkipuiston kohdalle seisomaan, koska pelasin samalla pokemon go:t. Se leikkipuisto sattui olemaan "gymi", jonka valtasin ja siinä meni jokunen minuutti. Sitten jatkoin matkaa ja eikös ne samat tytöt tulleet eteen toiselta puolelta. Nyt näin selvästi että pelkäsivät. Onneksi pian tuli risteys josta käännyin toiseen suuntaan...
Teki mieli sanoa tytöille että HEI PELAAN VAIN POKEMON GO:TA ENKÄ SEURAA TEITÄ :DD
mutta varmaan suun avaaminen olisi saanut heidät laskemaan alleen
On joskus seurattu. Kerran ryöstetty Itäkeskuksessa, kun olin teini. Kolme kertaa yritetty ryöstää, joista yksi oli ulkomailla.
Kerran. Pääsin karkuun tilanteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N28
Huono vinkki koska kuka hulllu täällä enää uskaltaisi avata ovea jollekin random-koputtelijalle tai ovikellon pimputtelijalle.
Niin siis olit lenkillä ja sitten joku toinen mies oli myös lenkillä ja menitte hetken samaan suuntaan kunnes ette enää menneetkään ja siksi tämä mies on nyt rikollinen joka pitää saada kuriin?
Selkis