Kuinka monella on sokeritoukkia asunnossa?
Kommentit (25)
Jos paperitoukka leviää kerrostalossa, kuka maksaa myrkytykset?
Aikoinaan muutettiin vanhaan ok-taloon syksymyöhään. Tutustuin sokeritoukkiin. Osoittautui suureksi populaatioksi.
Talo oli kyllä siisti ja puhdas, ja siivosin päivittäin keittiön ja vessan, mutta niitä elukoita vaan oli ja oli.
Tuli sitten kesä. Ostin rautakaupasta Baition- tai Baigonmerkkisen myrkkypullon. Suihkin sitä ohjeen mukaisesti asuinkerroksen kaikki lattialistat ja keittiön tiskipöydän kaapin aluset, vessan lattian rajat sekä kellarikäytävän reunat, joissa niitä myös näkyi. Siitten pysyttiin ulkona 2 tuntia ja sen jälkeen siivottiin ja tuuletettiin myrkyn katkut pois.
Tiskipöydän kaapin pohjalevyn alla oli noin 3000 ötökkää ketarat pystyssä ja vähän muualtakin vainajia löytyi.
Kesti 3 vuotta, ennen kuin seuraavan kerran näkyi kellarissa joku yksittäinen toukka. En ole sen koommin myrkyttänyt kuin joskus vuosia sitten jonkin lievän suihkauksen kellarikäytävään, mutta ei niitä juuri ole näkynytkään. En tehnyt edes parin viikon päästä uusintamyrkytystä, vaikka se oli suositus. Ja tästä on n. 30 vuotta.
Oli se aika ärjy myrkky. - Ei myrkkytysprojektini varmaan mikään ekoteko ollut, mutta kyllästyin niihin inhotuksiin, enkä enää piitannut terveellisyysnäkökohdista.
Sittemmin on talon ympärys salaojitettu, kellarin lattiat uusittu ja kaikki putket vaihdettu. Ei pitäisi mitään toukkia elättävää kosteuttakaan enää olla rakenteissa.
Vierailija kirjoitti:
Pöntölle istuessa mulla on haulikko valmiina jos niitä toukkia sattuu näkymään.
Muista turvata selusta!
Olen asunut samassa kerrostaloasunnossa jo 24 vuotta, ja minulla on koko ajan ollut sokeritoukkia. Niitä on kuitenkin koko ajan ollut todella vähän. Ehkä kerran kuukaudessa olen keskimäärin nähnyt yhden sokeritoukan. Eivät ole haitanneet mitään.
Tämä. Näistä asiantuntijatkin sanoo, että jos niitä esiintyy vain märkätiloissa, ja niiden läheisyydessä, eivät ole merkki kosteusvaurioista tai mistään, eivätkä aiheuta mitään tuhoa tai ongelmia.