Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sain kutsun työterveysneuvotteluun

Vierailija
14.05.2025 |

Mulla siis ollut lyhyen ajan sisällä lyhyitä useita poissaoloja suolistovaivojen vuoksi. Se ei vaikuta työntekoon silloin kun olen töissä.

Niin mikähän ton tarkoitus nyt sitten on?

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin entisellä työpaikalla oli pidettävä tuollainen keskustelu, jos oli saikulla tarpeeksi vuoden aikana. Minulla todettiin reuma ja olin kipeänä usein ennen lääkityksen aloittamista. Pomo totesi vain, että tämä keskustelu pitää käydä, mutta mehän tiedetään miksi niitä poissaoloja on tullut. Siinäpä se.

Vierailija
22/51 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottamushenkilö ohjeistaa:

- kyseessä on varhaisen välittämisen ja puuttumisen malli, joka on työnantajalle PAKOLLINEN kun työntekijämäärä ylittää tietyn rajan tai Kela ei maksa sairausloma-aikojen palautuksia työnantajalle. Muut voivat vapaasti sopia sen käyttöönotosta mutta jos sitä ei ole, ohjaavia tekijöitä ovat alan työehtosopimus ja työturvallisuuslaki. Kaikki mainitut määräykset ja lait velvoittavat myös työntekijää.

- tilaisuuteen on mentävä, sille et voi mitään. Sinulla on oikeus tulla kuulluksi. Et voi jälkeenpäin muuttaa tilannetta, jos et käytä oikeuttasi.

- sinulla on oikeus ottaa neuvotteluun mukaan toinen henkilö tukihenkilöksesi. Useimmiten kannattaa ottaa joko työsuojeluvaltuutettu tai luottamushenkilö, jos työpaikallasi sellainen on. Jos ei ole, kuka tahansa muu käy.

- työterveysneuvottelussa EI VOIDA KÄSITELLÄ työsuhteen voimassaoloon liittyviä seikkoja. Siellä voidaan käsitellä vain työkykyisyyteen sillä hetkellä de facto liittyviä asioita eli esimerkiksi sairauspoissaolojen määrää tietyllä aikajaksolla.

- työterveysneuvottelussa EI VOIDA KÄSITELLÄ firman taloudellista tulosta, kts. edellinen kohta

- tee kokouksesta tallenne. Sanot heti alussa, että haluat että tilaisuus tallennetaan. Jos myöhemmin syntyy riitatilanne työsuhteen voimassaolosta, tallenne voi olla kullan arvoinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma terveys on tärkeämpää kuin työ.

Muista oikeutesi neuvotteluissa.

Vierailija
24/51 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkykyarvio on työterveyden, esihenkilön tai työntekijän itsensä pyytämä arvio jäljellä olevasta työkyvystä. Sitä varten tarvitaan kaikenlaisia lausuntoja ja lääkärin, mahdollisesti myös psykologin ja fyssarin tapaamiset ja sen jälkeen työnantaja, työntekijä ja muut tarvittavat henkilöt tapaavat ja asiaa käsitellään. Lääkäri antaa arvion tyäkyvystäsi kaiken saamansa tiedon perusteella. Tähän on pakko osallistua. Sen sijaan jos joku ehdottaa työkykyneuvottelua jossa on pomo, sinä ja joku hr:n edustaja, siihen ei ole pakko suostua. Työterveyden järjestämä on siis järeämpi tapa tonkia työntekijän sairaudet ja terveys ja antaa jonkun muun päättää oletko kykenevä enää töihisi vai et. Itse koen tämän vallankäyttökeinona työnantajan puolelta. Jos et ole töihisi kykenevä niin on laillista antaa potkut ja näitä keinoja työnantajat myös käyttävät jos on mitta täynnä jotakuta. Saadaan siististi ulos ja pilataan samalla ihmisen elämä. Ei mitään puhettakaan että parantaisivat työmaalla mitään tai pääsisit osa-aikaiselle. Sanovat vain ettei muita töitä ole ja jos et näihin hommiin kykene (joista olet saikulla ollut) niin saat laillisesti potkut. 

Vierailija
25/51 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin entisellä työpaikalla oli pidettävä tuollainen keskustelu, jos oli saikulla tarpeeksi vuoden aikana. Minulla todettiin reuma ja olin kipeänä usein ennen lääkityksen aloittamista. Pomo totesi vain, että tämä keskustelu pitää käydä, mutta mehän tiedetään miksi niitä poissaoloja on tullut. Siinäpä se.

Tämä on työhyvinvointikeskustelu. Työkyvyn arviointi on eri asia. 

Vierailija
26/51 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rohkeasti menet sinne ja pistät peräpään pörisemään ja kaasutat ne tainnuksiin!😲💪

Vierailija
27/51 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitävät sua juoppona

Vierailija
28/51 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haiset, myöhästelet, pieret paljon tai muuta?Puutut muiden asioihin liikaa asiattomasti? Et keksity töissä, teet virheitä? Mieti mitä se voisi olla?

Pidä törkeät tapasi vain itsesi tiedossa kiitos äläkä ole vammainen.

Vierailija
29/51 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluavat sut pihalle :/

Pomot on paskoja.

No tää mul kävi mielessä.

Pomo ei kysynyt miten voin vaan "sul on tosi paljon poissaoloja" ja siihen perään heitti että se syö tulosta. 

Ap

Tämä on normaali toimenpide paljon sairastavien työntekijöiden kohdalla.

Jos olet usein sairauslomalla niin työnantaja maksaa sinulle palkan kotiin ja tuuraajalle töihin, kenties ylityölisineen ja kenties jopa

vapaapäivälisineen. 

Jos tuuraajaa ei hommata, niin silloinhan työt etenevät hitaammin ja kyllä, se syö tulosta.

Jos ei söisi, niin sittenhän sinun työpanoksesi olisi turha.

Vierailija
30/51 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tämä ole mitään työnantajan kyykyttämistä vaan lakisääteinen juttu. Ole kiitollinen kun edes joku taho on kiinnostunut terveydestäsi. 

Rupea työttömäksi, silloin ei kukaan ole.

Vierailija
31/51 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloituksessa puhuttiin työterveysneuvotteluista. Samanlainen tilanne kuin mulla oli.

Vierailija
32/51 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis voiko ne oikeesti antaa potkut. Mitä ihmettä

Vierailija
33/51 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ap mutta meidän työmaalle ei ainakaan sijaisia tule ja yli 10 vrk:n sairauslomiin saavat haettua Kelalta rahaa. Tiedän että eräs ihminen jolla oli yksi ainoa sairausloma joka kesti sen 2 viikkoa, johti helvetinmoiseen myllyyn ja työkykyä arvoitu ym kuulustelua pidetty. Ihan tämän yhden 2 vk:n sairausloman takia. Ei juoppouden, ei jatkuvien saikkujen tai useiden lyhyiden vaan tämän yhden ainoan saikun. Asiat ei aina ole noin mustavalkoisia kuin voisi luulla. 

Vierailija
34/51 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tulee tekstitetty jälkilähetys Yle Areenaan? No, just tuli edes vähän käännöstä puheesta.

-winner-

Vierailija
35/51 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloituksessa puhuttiin työterveysneuvotteluista. Samanlainen tilanne kuin mulla oli.

Aika monella menee puurot ja vellit sekaisin. Google auttaa. 

Vierailija
36/51 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monella menee puurot ja vellit sekaisin. Google auttaa. 

Mistäs me voidaan tietää mitä ap oikeastaan tarkoitti?

Vierailija
37/51 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene avoimin ja positiivisin mielin. Siellä pohditaan, voitaisiinko työssäjaksamistasi mitenkään helpottaa, sairauspoissaoloja vähentää ja vaikuttaako työsi kenties suoraan suolistovaivoihisi.

Mulla on krooninen haavainen paksusuolentulehdus, ja yhdessä työterveyden ja esimiehen kanssa on saatu rukattua työrytmi mulle sopivammaksi. Sairauspoissaolot loppuivat siihen ja myös suolistovaivat ovat huomattavasti helpottaneet. 

Vierailija
38/51 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kuulostaa myös hankalalta ihmiseltä. Ei mitenkään ymmärrä, että jos ei ole työpaikalla, niin työt ei etene normaalisti. Ja jos siltä tuntuu, että ei se vaikuta mihinkään, niin onko työtehtävä ollenkaan tarpeellinen siellä kustannuspaikalla?

Vierailija
39/51 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meilläkin on töissä käytäntö, että jos poissaolo jatkuu jonkun ajan yli, en muista kuinka monta päivää tai jos  niitä on useita jonkun ajan sisällä niin käydään keskustelu, mikä mättää ja mikä työkyky on.

Yleensä se on kevyt "ootko ok onko parempi olo" esim. jos flunssa pitkittynyt viikoksi tms. mutta kyllä jollain myös työterveyskeskustelu. Tarkoitus on kartoittaa työkykyä ja ihan hyvää sillä tarkoitetaan. Jos jotain ongelmia niin siellä niistä voi puhua.

Vierailija
40/51 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuo pidetään aina jos vuoden aikana tulee 10 vrk sairauspoissaoloja. Se mitä on sairastanut ei ole väliä. Esim aikaisemmin mainittu 2 vkon saikku johtaisi keskusteluun aina. Useimmiten siellä vaan todetaan että normi juttuja. Toisinaan sitten jos on puhjennut vaikka pitempi aikainen sairaus, saa työterveys siitä paremmin selkoa ja voi työnantajan kanssa löytää parempia ratkaisuja saikuttamisen vähenemiseen.