Lapselle sukunimiyhdistelmä - mitä mieltä?
Nykyään kun on mahdollista antaa lapselle sukunimiyhdistelmä (isän ja äidin sukunimi), niin mitä mieltä tällaisesta? Esim. Virtanen-Laine.
Itseäni tämä houkuttaisi, koska emme mieheni kanssa ole ikuisuuksia kestäneessä parisuhteessamme menneet naimisiin. Itse haluan olla samansukuniminen lasteni kanssa, mutta haluaisin, että nimi yhdistyisi myös mieheeni eli lasten isään.
Heittäkää näkökulmia, miksi tämä ei kannattaisi vai onko ihan ok? Kerro myös, oletko ylipäänsä nähnyt/kuullut vielä kellään lapsella olevan yhdistelmänimeä.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapsella on meidän molempien nimet, ilman viivaa, eli tyylillä Laine Korhonen. Etunimeksi valittiin todella tavallinen nimi, ettei lapsi joudu ihan kaikkea nimessään selittämään.
Todennäköisesti saa selittää 'Laine Korhosta', koska tuo nimeämistapa ilman väliviivaa on aika harvinainen Suomessa.
Niinpä ihmiset joutuvat selittämään myös Niinan kahdella iillä ja Christinan ch:lla ja yhdellä iillä, ja niin vain elävät elämäänsä. Asiat eivät tosiaan ole niin vaikeita.
Ajatellaas. Äidin sukunimi tyyliin alahoohkana- kaukoranta. Isän sukunimi suvenmäki- kaupinniemi.
No, saavat mukulan pekka antero jaakopin. Mikä on lapsen sukunimi, koska antavat lapselleen kumpaisenkin vanhemman sukunimen.
Lapsen nimi on tyyliin :pekka antero jaakoppi alaahoohkana- kaukoranta- suvenmäki- kaupinniemi
Siinäpä on lapselle kirjoitettavaa koelappusiin koulussa..
Itse tiedän yhden tällaisen lapsen, ja jossain lehdessä oli vastikään uutisessa lapsi jolla kaksi sukunimeä. Näitä siis on, vaikka ei tietenkään paljoa. Ei nimi miestä pahenna ellei mies nimeä.
Vierailija kirjoitti:
Ajatellaas. Äidin sukunimi tyyliin alahoohkana- kaukoranta. Isän sukunimi suvenmäki- kaupinniemi.
No, saavat mukulan pekka antero jaakopin. Mikä on lapsen sukunimi, koska antavat lapselleen kumpaisenkin vanhemman sukunimen.
Lapsen nimi on tyyliin :pekka antero jaakoppi alaahoohkana- kaukoranta- suvenmäki- kaupinniemi
Kuvitteletko tosiaan, että joku tekee noin? 😃
Lapselle vain äidin sukunimi, jonka lapsi voi myöhemmin aikuisena muuttaa, jos haluaa. Tuskin haluaa.
Meillä lapsella kaksi sukunimeä. Ensimmäinen on oma sukunimeni, toinen isänsä. Ei väliviivaa.
Voisikohan yhdistelmänimi olla järkevä matkustaessa, jos vanhemmilla on eri nimet? Joskus olen kuullut, että voi olla vaikeaa passintarkastuksessa olla mukana Lapsi Nieminen, jos itse on Mies Virtanen. Ehkä Lapsi Virtanen-Nieminen ei aiheuttaisi samaa ongelmaa?
(ulkomailta)
*minä: suomalainen sukunimi (isäni puolelta)
*mieheni (ulkomaalainen): isänsä 1. sukunimi + äitinsä 1.sukunimi
*tyttäremme: isänsä 1.sukunimi + minun sukunimeni
*lapsenlapsemme: isänsä 1.sukunimi+ äitinsä 1.sukunimi
Minusta näin on ihan kätevää.....
Vierailija kirjoitti:
Naurettava skenaario. Tuollaista yhdistelmää ei laissa hyväksytä. Ja joka tapauksessa lapsi saa päättää itse minkä nimen itselleen haluaa.
Ensinnäkin olen sellaista mieltä että koska parisuhteenne on kestänyt pitkään ja nyt siihen on tulossa lapsi niin menkää naimisiin vaikkapa lapsen ristiäisten yhteydessä. Se tekee elämästä helpompaa tulevaisuudessa. Mitä sukunimeen tulee, niin teidän tilanteissa taitaa olla järkevintä että otatte molemmat yhdysnimet joihin otetaan mukaan kummankin sukunimi ja tämä nimi sitten tulee myös lapsillenne.
Eli sitten kun lapsesi haluaa mennä naimisiin lahtinen-pesosen kanssa, tulee hänestä/ lapsestaan virtanen-laine-lahtinen-pesonen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvitteletko tosiaan, että joku tekee noin? 😃
Ap selvästi sellaisella linjalla
Vierailija kirjoitti:
Jos Virtanen-Laine avioituu Korhonen-Laaksosen kanssa, niin siinäpä soma nimirimpsu kun haluaa saman nimen puolisonsa kanssa.
Tuohon päälle vielä kaksiosainen etunimi niin avot.
Mulla tulee noista kahden sukunimen lapsista mieleen vain se, miten vanhemmat ovat ensin verissäpäin tapelleet sukunimestä ja lätkäisseet sitten molemmat. Ei muuten kukaan täysijärkinen laita lapselle sukunimeksi mitään Hämäläinen-Oikarinen tmv.
No tieto myös leviää, kuten nyt vaikkapa täällä vauva-palstalla.