1,5-vuotias on alkanut herätä öisin. Mitä ihmettä teen? Auttakaa!
Olen aivan puolikuollut. Aikaisemmin hyvin nukkunut lapsi on alkanut olla yöllä kolmelta virkeä kuin peipponen. Hän on aivan hiirenhiljaa ja nykertää uninallen korvaa, jos on kaksinkerroin pinnasängyn yläpuolella ja silittää häntä. Näin olemme viettäneet tuntikausia. Käy selän päälle!
Sairas hän ei selvästikään ole, eikä mistään satu. Pitäisikö jättää päiväunet lyhemmiksi? Nyt nukkuu pari tuntia.
Kommentit (5)
Vuorottelemme miehen kanssa. Toinen roikkuu puoli tuntia silittämässä, sitten toinen... Zzzzzz...
pahimmillaan valvoo kaksi tuntia. Nukkuu meidän välissä ja haluaisi lähteä leikkimään keskellä yötä. On myös alkanut näkemään painajaisia ja saattaa pyöriä unissaan kiljuen. Mä oletan, että tää liittyy alkaneeseen uhmaan. Jos joku tietää paremmin, anna neuvoja.
Saan juuri ja juuri nukuttua miehen kanssa samassa sängyssä, minua häiritsee hirveästi toisen liikkuminen, kun patja nytkähtää. Ja makuuhuone on niin pieni, ettei sänkymme viereen mahdu lapsen pinnasänkyä.
Ärsyttää ja raivostuttaa, koska lapsi on ollut ennen todella hyvä nukkumaan, ei oikeastaan vauvanakaan heräillyt. Mitään julmaa huudatusta emme halua. Mutta jotenkin tämä alkaa tuntua jo hölmöltä.
meidän molemmat lapset ovat tuon ikäisinä valvottaneet, ilman miään varsinaista syytä. Vinkkinä voin sanoa että lapsi vaan innostuu siitä kun huomaa että saa huomiota joka kerta kun inahtaakin sängyssään, oli sitten yö tai päivä.
nyt neuvoisin olemaan " kovana" ts. lohduttakaa lasta vain jos siihen on aihetta = lapsi sairas, näkee painajaisia tms.
ihan ekaksi lopettatte sen pinnasängyn vieressä päivystämisen, ellette sitten halua roikkua siinä laidalla vielä vuosia. . . ?
Saatan kuulostaa kamalan tiukalta, mutta ei se sitä tarkoita etteikö lastaan rakastaisi jos haluaa itse nukkua yönsä rauhassa. takaan että parissa viikossa tilanne muuttuu, ja lapsi oppii luonnollisesti nukkumaan itsekseen, sekin on nimittäin tosi tärkeää lapsen kehityksen kannalta.
tsemppiä
Etsi netistä tassutus, vai tassutteluksiko sitä sanottiin, tai etsi noilla sanoilla Vauva-lehden keskustelu-arkistosta.