Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miltä tuntuu olla kielitaidoton, että osaa vain suomea? Koetko että olet jäännyt paljosta paitsi? Itseäni kyllä todella harmittaisi.

Vierailija
14.05.2025 |

Mun äiti osaa vain suomea ja päätin jo pienenä, että musta ei tuu samanlaista vaan opiskelen kieliä että pärjään maailmassa.Onneksi anoppini oli kieltenopettaja niin meistä tuli tosi läheisiä.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon 50 v ja aika lähellä tuota. Ymmärrän kyllä luettua englantia ja osaan kirjoittaa, mutta puhua en osaa, kun ei ole opintojen jälkeen ollut tarvetta. Ei haittaa mua mitään, en tykkää matkustelusta, eikä töissänikään tarvitse muita kieliä kuin suomea.

Vierailija
2/24 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä olisin jäänyt paitsi? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksikieliset on vähemmistö maailmassa eli on harvinaista.

Vierailija
4/24 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhempani osasivat vain suomea. Käännättivät minulla jos oli muiden kielten tarvetta. Eivät he tuntuneet jäänneen mistään paitsi. Kielitaidosta on hyötyä vain tiettyyn rajaan asti, jos asuu koko ikänsä Suomessa eikä käy ulkomailla. Eri asia on jos kieliä tarvitsee työssään muiden ihmisten kanssa kommunikointiin tai toimii tietoalalla ja joutuu hakemaan tietoa eri kielialueilta.

Vierailija
5/24 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä aapee lienee ollut, kun on fiksuutta jaettu.

Vierailija
6/24 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessahan tarvitsee vain suomea. Ja jos ei opi suomea. Niin sitten saa yhteiskunnan maksaman  tulkin käyttöönsä. Tulkki voi lähteä esim. Kelaan hakemaan avustuksia ummikon kanssa.

Varmaan kansalaisuudenkin saa vaikkei osaa sanaakaan suomea. 

Vierailija
7/24 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se harmittaakin. En lapsena ymmärtänyt kuinka tärkeää englannin osaaminen olisi niin en koskaan jaksanut keskittyä siihen. Myöhemmin olen itsenäisesti opetellut ymmärtämään puhuttua ja kirjoitettua englantia, mutta en edelleenkään osaa tuottaa kieltä. Englanti tuntuu niin hankalalta kaikkine sääntöineen, jonkun pitäsi kädestä pitäen vieressä selittää. Ruotsiaikaan en ole oppinut, vaikka se vähän helpompaa tuntuisi olevan.

Matkailu on pelottavaa, mutta ei tämä muuten juurikaan elämään vaikuta. Joskus asiakastyössä tulee kiusallisia hetkiä. 

N25

Vierailija
8/24 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä olisin jäänyt paitsi? 

Monesta. Jos esim. seuraat vain suomenkielisiä uutisia / medioita, kuvasi maailman tapahtumista jää todella kapeaksi. Itse seuraan useita eurooppalaisia ja yhdysvaltalaisia medioita, sekä joskus paria aasialaista mediaa ja täytyy sanoa, että kuva vain suomalaisen median kautta tietonsa saavasta ihmisen käsityksestä maailmasta vaikuttaa lähinnä pelottavan pieneltä. Ilman kielitaitoa ei voi myöskään käyttää tieteellisiä tietokantoja, joista löytyy uusin ja paras tutkimustieto. Tässäkin suhteessa jää hyvin hataralle pohjalle. Puhumattakaan mahdollisuuksista toimia ulkomailla ja muodostaa ihmissuhteita.

Vierailija
9/24 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kysymästä, asun niin supisuomalaisessa ympäristössä etten kieliä tarvitse. Olen opiskellyt niitä, jonkun verran ymmärrän luettuna. 

Kuten olli sanoi: Suomessa puhutaan suomea.

Vierailija
10/24 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta teidän kielitaidottomien ansiosta olen ollut täystyöllistetty kirjallisuuden kääntäjänä yli 30 vuotta.

Vierailija
11/24 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen hyvin vähän ihmisiä jotka eivät osaa tai halua osata muuta kuin suomea. Ehkä yhden kuusikymppisen serkkutytön. Jopa omat vanhempani osasivat auttavasti saksaa jo 1950-luvulla.

Vierailija
12/24 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen hyvin vähän ihmisiä jotka eivät osaa tai halua osata muuta kuin suomea. Ehkä yhden kuusikymppisen serkkutytön. Jopa omat vanhempani osasivat auttavasti saksaa jo 1950-luvulla.

Nykyisin homma menee niinkinpäin. Että Suomessa on paljon ihmisiä jotka eivät osaa kuin omaa kotimaansa kieltä. Eli he asuvat ja työskentelevät Suomessa osaamatta suomenkieltä. 

Vierailija
13/24 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsin reputin aikoinaan kirjoituksissa, joten on turha väittää, että olisin sitä koskaan osannut. 30-vuotiaaksi pärjäsin huonolla tankeroenglannilla. Sitten asia alkoi harmittamaan siinä määrin, että otin töistä puoli vuotta vuorotteluvapaata, muutin Lontooseen ja menin kielikouluun.

Se oli elämän paras päätös. Opin englantia, näin maailmaa, sain uusia kavereita ja löysin vaimon. Eikä tuosta kielitaidosta myöhemminkään ainakaan haittaa ole ollut. Ruotsissakin sillä pärjää oikein mainiosti.

Vierailija
14/24 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei joku eristäytynyt viidakkoheimokaan osaa kuin omaa kieltään.

Vierailija
15/24 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika myöhään aloittajakin oppi, jos vasta anoppi opetti. Ellei sitten ollut lapsimorsian.

Vierailija
16/24 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrettävää jos on joku 85-vuotias, mutta käsittämätöntä jos kolmekymppinen tai sen alle ei osaa eikä ymmärrä vähintään englantia jota koko ajan kuulee ja näkee joka tuutista. Luulis väkisinkin tarttuvan. 

Kai sitten joillekin vaan ei mene ns. kaaliin. 

Vierailija
17/24 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessahan tarvitsee vain suomea. Ja jos ei opi suomea. Niin sitten saa yhteiskunnan maksaman  tulkin käyttöönsä. Tulkki voi lähteä esim. Kelaan hakemaan avustuksia ummikon kanssa.

Varmaan kansalaisuudenkin saa vaikkei osaa sanaakaan suomea. 

Ei enää,sekin munaus on korjattu.

Vierailija
18/24 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla ei ole "kielipäätä" ja/tai motivaatiota, joten on jäänyt oppimatta vieraat kielet.

Vierailija
19/24 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin homma menee niinkinpäin. Että Suomessa on paljon ihmisiä jotka eivät osaa kuin omaa kotimaansa kieltä. Eli he asuvat ja työskentelevät Suomessa osaamatta suomenkieltä. 

Suomi on niin pieni kieli, että en itsekään opettelisi, jos muuttaisin tänne muualta. Paljon järkevämpää opetella jokin isompi kieli. Vaikka sitten ruotsi.

Vierailija
20/24 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 50 v ja osaan huonosti englantia. Olen toki koulussa lukenut, mutta ei silloin ymmärtänyt, että olisi pitänyt panostaa heti alusta asti kunnolla.

Ja todellakin harmittaa. Olen kyllä matkustellut suht paljon, mutta aina tarvitsee tukeutua lapsiin(aikuisia jo).

Ja nykyisin esim Helsingissä pitää tarkkaan miettiä mihin ravintolaan menee, että saa suomeksi palvelua. Ei siinä, olen sitä mieltä että Suomessa pitää saada palvelua suomeksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kolme