Viidet yo-juhlat, apua!
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
20€ jokaiselle, eli 100€ yhteensä. Ei kai tuo vielä vararikkoon vie?
Raha ei ole lahja.
on olemassa rahalahja,rahalahjoitus jne. mutta ikävää,että vain tuota odotetaan ja sitä min 200e. lahjakorteille irvistellään,mikään ei riitä ja kiitoskorttia ei tule vaikka 300e antaa. juhlat yhtä kuin rahastus.
Vierailija kirjoitti:
20€ jokaiselle, eli 100€ yhteensä. Ei kai tuo vielä vararikkoon vie?
Voi kuule, kyllä se työttömän tai pienituloisen vie. Sitä paitsi ei noin vähällä pärjää, kun minimi nykyään on yli kympin ruusu + 20 e.
Vierailija kirjoitti:
Et ehdi kaikkiin.
Naapuri ja puolituttu riittää, että viet ruusun.
Niin ainakin meillä naapuruston ylioppilaille viedään ruusu ja käydään kylässä juhlien loppupuolella.
Sisarusten lapsille laittaisin 100e/ lapsi.
50 e riittää hyvin, vaikka oltaisiin läheisiäkin, paitsi toki jos olet yläpään tulodesiilien porukkaa.
Miksi näistä on tullut pelkästään rahankeruu juhlia ?
Vierailija kirjoitti:
Voisiko sisarusten kanssa miettiä kimppalahjaa, kun on monta muistettavaa. Naapurille 20 euroa ja ruusu. Oletko kaverin lapsen kanssa tekemisissä?
Omalla kylällä on ns ruusutili, jossa voi käydä laittamassa ylioppilaalle haluamansa summan. Saaja näkee vain nimilistan muistaneista, ei yksittäisiä summia. Tämä on kyllä yliveto esim naapurille.
Mielestäni ei mene oikein, jos yhden antama lahja pienenee siksi, että juhlittavalla sattuu olemaan samanikäisiä serkkuja.
Naapurin ja ystävän lapselle skumppapullo ja sisarusten lapsille 20-50 euroa/lapsi sen mukaan mitä sinulta liikenee.
Jos käy viisissä juhlissa, kyse on lyhyistä onnittelukäynneistä, olettaisin. Sellainen on aivan tyylikästä hoitaa viemällä vain sen ruusun. Jos rahaa on niukasti, ja haluaa muistaa kaikkia, tämä on parempi kuin tuskailla 20 euron lahjojen suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Jos käy viisissä juhlissa, kyse on lyhyistä onnittelukäynneistä, olettaisin. Sellainen on aivan tyylikästä hoitaa viemällä vain sen ruusun. Jos rahaa on niukasti, ja haluaa muistaa kaikkia, tämä on parempi kuin tuskailla 20 euron lahjojen suhteen.
Sisarusten lapsille pelkkä ruusu? Siis samanarvoinen kuin naapurin lapselle?
Olen eri mieltä. Tai no naapurin lapselle riittää, mutta sisarusten lapset ottaisi ihan varmasti mieluummin 20 euron setelin kuin ruusun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisarusten lapsille pelkkä ruusu? Siis samanarvoinen kuin naapurin lapselle?
Olen eri mieltä. Tai no naapurin lapselle riittää, mutta sisarusten lapset ottaisi ihan varmasti mieluummin 20 euron setelin kuin ruusun.
Jaa, voi olla, että en vain ymmärrä, miten asiat koetaan. Mielestäni 20 euron suuruinen lahja on niin pieni, että sitä ei ole kunnioittavaa antaa. Silloin tilanne on parempi välttää ohittamalla ongelma antamalla vain ruusu.
Ruusujen hinnasta säästää, kun ostaa yhden ruusupuskan ja ottaa siitä yksittäisen tai pari yhdelle ylioppilaalle.
Naapurille ja kaverin lapselle riittää ruusu ja kortti. Sisarusten lapsille annat sen verran kuin pystyt. Tavaralahjakin on hyvä vaihtoehto, koska niitä saa sellaisella summalla mitä ei kehtaa antaa lahjaksi.
No siis meillä on yo-juhlat todnäk ensi keväänä, ja itse ylioppilaan äitinä tarjoan kakkukahvit ihan hyvillä mielin sellaisellekin vieraalle, joka tuo vaikka vain sen ruusun. Pääasia, että päivänsankaria muistetaan. Viidet juhlat on kyllä niin paljon, että ehtiikö noissa kaikissa edes piipahtaa? Meidänkin paikkakunnalla oli ennen tuo "lahjatili", jonne jokainen halukas saattoi sen oman muistamisensa laittaa, mutta ei ole ollut enää vuosikausiin. Muistaakseni pankki ilmoitti, ettei se enää hoida tämmösiä. Nykyään olen laittanut rahat suoraan nuoren tilille, ja voihan sen tehdä vaikka mobilepayn kautta. Ja 20€ on riittävästi, jokainen lahjoo niin kuin pystyy ja haluaa.
Omassa tuttavapiirissäni ei voi antaa rahana alle 50 e.
Shamppanja voisi toimia. Halvimmillaan sen saa 34-35 eurolla ja naapurille voisi ehkä antaa kuoharin. Silloin selviäisi n. 160 eurolla. Ruusu ei ole välttämätön, niitä tulee niin paljon. Tosin naapurille se voisi riittää, jolloin saisit kulut sinne johonkin 150 euroon. Osta myös edulliset kortit Tigerista tai Normalista.
Vierailija kirjoitti:
Shamppanja voisi toimia. Halvimmillaan sen saa 34-35 eurolla ja naapurille voisi ehkä antaa kuoharin. Silloin selviäisi n. 160 eurolla. Ruusu ei ole välttämätön, niitä tulee niin paljon. Tosin naapurille se voisi riittää, jolloin saisit kulut sinne johonkin 150 euroon. Osta myös edulliset kortit Tigerista tai Normalista.
Minä jättäisin tuollaisen tuttavapiirin kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni alkoholilahja ei ole sopiva aikuisten antamana, vaikka ylioppilas muodollisesti täysi-ikäinen onkin. Nuoret voivat antaa toisilleen skumppalahjoja, jos se kulttuuriinsa kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi kaikki eri porukoista niin pystyi vetämään samalla mekolla kaikki häät.
================on jo vähän vanhentunut ajattelutapa, että samalla mekolla ei voisi samojen ihmisten kanssa juhlia. Itse olen mennyt kaikki juhlat samalla mekolla viimeiset kahdeksan vuotta vaikka on osittain samoja ihmisiä ollutkin juhlimassa.
Minä omistan vain yhden juhlaleningin. Se on semmoinen väljähkö, ei haittaa muutama kilo sinne tänne. Sillä olen mennyt kaikkiin mahdollisiin juhliin viimeisen kymmenen vuotta, kun tarvittu ns. parempaa juhlapukeutumista. Hautajaiset erikseen tietty mustassa paidassa ja housuissa.
Olen ällistynyt. Luulisi, että suvun kesken tiedetään, että kaikilla perheillä ei ole varaa antaa vuolaita rahalahjoja. Itse olen antanut siskonlapsille 50 € rippi- ja valmistujaislahjaksi, mutta meillä on semmoinen suhde, että kun olin hoitovapaalla enkä voinut juuri sinä vuonna antaa rahalahjaa, kyseinen siskonlapsi halasi ja sanoi, että pelkkä juhlaan tuleminen riittää rakkaalta tädiltä.
Itse olen sitä mieltä, että lähtökohtaisesti onnitteluksi riittää niin naapureille, kummilapsille kuin sukulaisillekin ruusu ja kortti. Jos rahalahjaa haluaa antaa, sen pitää tulla etupäässä omilta vanhemmilta ja isovanhemmilta, jos näillä on sellaiseen varaa. Jos joku muu haluaa myös antaa jotain rahaa, se on sitten ihan ekstraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko sisarusten kanssa miettiä kimppalahjaa, kun on monta muistettavaa. Naapurille 20 euroa ja ruusu. Oletko kaverin lapsen kanssa tekemisissä?
Omalla kylällä on ns ruusutili, jossa voi käydä laittamassa ylioppilaalle haluamansa summan. Saaja näkee vain nimilistan muistaneista, ei yksittäisiä summia. Tämä on kyllä yliveto esim naapurille.
Mielestäni ei mene oikein, jos yhden antama lahja pienenee siksi, että juhlittavalla sattuu olemaan samanikäisiä serkkuja.
Vanhemmat olisi voinut aikoinaan sopia sisarusten kesken, kuka tekee lapsen minäkin vuonna.
Ei sampanjaa, kuohuviini sopii nuorelle.
Ei, ylioppilas varmasti ilahtuisi enemmän ihan itse maalatusta reilun kokoisesta taulusta kuin 20 € setelistä. Jää sitten ihana muisto taulun antajasta.
Eiku oikeesti, seteli tai lahjakortti on ihan ok lahjoja.