Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mulla oli 3 kk taukoa kuukautisissa ja nyt menkat kestäneet 3 viikkoa!

Vierailija
14.05.2025 |

Normaalia vaihdevuosissa..? 

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaako sinusta itsestäsi normaalilta?

Vierailija
2/22 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia on. Ja pahimmillaan se kestää useita vuosia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni vuosi kerran 3 kk kuin kannusta ja 2 viikkoa ei niinkään. Ja olen käynyt lääkärissä! Diagnoosi oli, että vaihdevuosiin liittyvä kohtuperäinen vuoto. 

Vierailija
4/22 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko pippeli ollut pimpissä?

Vierailija
5/22 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus voi olla vuotohäiriö ja hormonipuutos kohdun limakalvon kypsyttävässä,  kuukautisten aikaan limakalvon irrottavassa hormonissa. Gyne osaisi sanoa, ehkä ultra? Ellei ole muu vaiva, sekin selviäisi. Vaihdevuodet toki myös. Tutkimus voi maksaa. Ellei saa kunnan.

Vierailija
6/22 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan tekee tasaisella vauhdilla 1vko/kk, eikös se ole ihan normaalin rajoissa?

Vierailija
7/22 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllähän melkein mikä tahansa hormonien sekoamisen aiheuttama oireilu on normaalia vaihdevuosissa mutta jos tuollainen pitkä vuotaminen jatkuu pitempään niin gynelle.

Vierailija
8/22 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletettavasti tullut useampi ovuloimaton kierto ja siitä syystä menkat jääneet väliin, ja kohdun limakalvo päässyt paksuuntumaan jo reilusti. Siksi nyt sitten tulee runsaampi vuoto (ja voi olla tämäkin kierto ovuloimaton, sitähän ei tiedä)

Vierailija
9/22 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllähän melkein mikä tahansa hormonien sekoamisen aiheuttama oireilu on normaalia vaihdevuosissa mutta jos tuollainen pitkä vuotaminen jatkuu pitempään niin gynelle.

Auttaa ne ei tosin osaa. Sielä on joku nuori lääkäri, joka on yhtä pihalla ja kiusaantunut, kuin itse lapsena kun menkat alkoi.

Vierailija
10/22 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, lähinnä mietin onko nyt ihan turha maksaa 200 euroa ja kuulla "vaihdevuosissa nyt on kaikenlaista".

Hiipumassa taitaa nyt olla kuitenkin.

Ap

Vierailija
11/22 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene lääkäriin ja saat lääkkeet, jolla vuoto loppuu tunneissa. Mulla oli sama ja just diagnoosina esivaihdevuosioireilu, kuulemma täysin tyypillistä.

Kuinka vanha olet?

Vierailija
12/22 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene lääkäriin ja saat lääkkeet, jolla vuoto loppuu tunneissa. Mulla oli sama ja just diagnoosina esivaihdevuosioireilu, kuulemma täysin tyypillistä.

Kuinka vanha olet?

Tasan 50. Viime vuoteen asti oli säännöllinen kierto, nyt sitten tällaista.

Ap

Vierailija
13/22 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitas olla syytä suorittaa yhdyntä.

Ap

Vierailija
14/22 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On normaalia vaihdevuosissa. Kun ovulaatioita ei enää tapahdu, keltarauhashormonia ei tule, eli vuoto tulee ulos sieltä vasta, kun limakalvo romahtaa ulos oman painonsa takia. Eli sitä tulee sitten paljon, ja joskus pitkäänkin. Mulla on jo 3 vuotta ollut näitä kuukausien, pisimmillään 8 kk, vuototaukoja, ja sitten jättimäiset tyhjennysvuodot. Kyllä ne aina on itsestään loppuneet lopulta, en ole nähnyt mitään tarvetta mennä hakemaan lääkkeitä vuodon lopettamiseen. Pari tamponia ja menkkapikkarit vaan silloin alussa kun vuoto on tosi runsasta.

Vierailija
15/22 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli normaalia. Loppui kun olin 53. Onneksi.

Vierailija
16/22 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus voi olla vuotohäiriö ja hormonipuutos kohdun limakalvon kypsyttävässä,  kuukautisten aikaan limakalvon irrottavassa hormonissa. Gyne osaisi sanoa, ehkä ultra? Ellei ole muu vaiva, sekin selviäisi. Vaihdevuodet toki myös. Tutkimus voi maksaa. Ellei saa kunnan.

Siis tuo on ihan normaali tilanne esivaihdevuosissa, varsinkin niiden loppupuolella, eikä tarvi mitään tutkimusta tai hoitoa. Eihän sitä keltarauhashormonia joka aiheuttaisi vuodot toki tule, kun ei ole enää ovulaatioitakaan. Tämä ei ole mikään huolestuttava tilanne, ja voi kestää vuosia tätä pitkien vuotovälien ja runsaiden pitkien vuotojen vaihtelua.

Vierailija
17/22 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, lähinnä mietin onko nyt ihan turha maksaa 200 euroa ja kuulla "vaihdevuosissa nyt on kaikenlaista".

Hiipumassa taitaa nyt olla kuitenkin.

Ap

Ihan tavallista vaihdevuosihommaa, ei tuon takia tarvi lääkäriin mennä, ellei sitten vuoto ole niin elämää häiritsevää, että se on saatava lääkkeillä loppumaan. Itse menin vaihdevuodet läpi käymättä gynellä kertaakaan, ja viimeiset 3-4 vuotta oli tuollaista että pitkiä taukoja ja sitten pitkiä vuotoja. Muita vaihdevuosioireita mulla ei ollutkaan kuin tuo että ensin vuodot tiheni, sitten harveni, kunnes lopulta 51-vuotiaana loppui.

Vierailija
18/22 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni vuosi kerran 3 kk kuin kannusta ja 2 viikkoa ei niinkään. Ja olen käynyt lääkärissä! Diagnoosi oli, että vaihdevuosiin liittyvä kohtuperäinen vuoto. 

Huh. Eikö ollut anemia sitten jo? 

Vierailija
19/22 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekin taitaisi olla vaihtareissa ihan normia, että taukoa on 3 viikkoa ja menkat kestää 3 kuukautta..

Siis miksi nämä perkeleeet ei voi vain loppua ja that's it?

Vierailija
20/22 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli aikoinaan todella pitkä tauko vuodoissa tyyliin niin, että vuoden 1 marraskuussa  normaalit vuodot, sitten seuraavat vuoden 2 helmikuussa ja maaliskuussa, seuraavat rajut heinäkuussa ja siitä seuraavat todella rajut vasta tyyliin vuoden 3 helmikuussa. Sitten tuon vuoden 3 aina kierto tasoittui normaaliksi ja säännölliseksi. En uskaltautunut lääkäriin, enkä tiedä mistä oli kyse. Tuollaista ei ole tuon jälkeen tapahtunut. Olin tuolloin siis nuori ja aivan liian nuori vaihdevuosiin, mutta taisin silti ajatella vaihdevuosien jo alkaneen.