Yle: Päiväkodista sairaalaan kiidätetty kaksivuotias tyttö kuoli Jyväskylässä
https://www.ksml.fi/paikalliset/8518514?utm_source=facebook&utm_medium=…
Päiväkodista ambulanssilla päivystykseen kiidätetty kaksivuotias tyttö kuoli Jyväskylän sairaala Novassa 24. huhtikuuta, uutisoi Yle. Vanhemmat epäilevät asiassa hoitovirhettä, ja kertovat tehneensä hoitovirhekantelun Valviraan ja tutkintapyynnön poliisille.
Vanhempien mukaan lapsen hoito aloitettiin myöhässä, eikä vanhempia kuultu, kun tämän vointi heikkeni yön aikana. Vanhemmat syyttävät Novan henkilökuntaa laiminlyönneistä lapsen hoidossa.
Tyttö meni Ylen näkemien dokumenttien mukaan tajuttomaksi päiväkodissa. Hänet vietiin kuumeen ja kouristusten vuoksi ambulanssilla Novan päivystykseen. Siellä tytölle annettiin kipulääkkeitä, ja hänet siirrettiin yöksi lastenosastolle.
Äiti sanoo ilmoittaneensa yön aikana useaan otteeseen hoitajille lapsen heikentyneestä tilasta, mutta lääkäriä ei kutsuttu yöllä paikalle. Aamulla tytön vointi kirjattiin vakaaksi, mutta aamun aikana tämän tila heikkeni nopeasti.
Hänellä diagnosoitiin verenmyrkytyksen erittäin vakava muoto eli septinen shokki. Lapsi siirrettiin teho-osastolle, jossa hän kuoli noin vuorokausi sairaalaan saapumisensa jälkeen. Ruumiinavausraportin päädiagnoosiksi on kirjattu määrittämätön septikemia.
Keski-Suomen hyvinvointialueen erikoissairaanhoidon operatiivisen alueen palvelujohtaja Kati Kyrölä ei kommentoi asiaa Ylelle mitenkään.
Emme voi kommentoida, emme vaikka vanhemmat sitä pyytäisivät, terveydenhuollon yksityisyydensuoja kieltää sen yksiselitteisesti. Sen voin sanoa, että olemme panneet liikkeelle sekä sisäisen että ulkoisen tutkinnan. Ulkoisen tutkinnan tekee Valvira, Kyrölä sanoo Ylelle.
Kommentit (186)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko lapsi terve kun vietiin päiväkotiin? Toivottavasti ei ollut lääkitty kuumetta alas aamulla 🤔
Ei ilmeisesti ole ollut terve, koska lasta oli käytetty lääkärissä edellisenä päivänä. Nämä on hankalia juttuja, kun vain omainen pystyy olemaan mediassa äänessä ja hoitavalla taholla ei ole oikeutta kertoa, mitä todella on tapahtunut. Totta kai, noin pienen lapsen kuolemassa juttu tutkitaan. Rivien välistä on kuitenkin luettavissa, että lapsi on ehkä viety puolikuntoisena päiväkotiin.
Hohhoijaa. Tuon verhon taakse on helppo piilottaa mieletön kasa laitonta paskaa, puhumattakaan siitä että itse "hoitosuositus" ei ole erehtymätön vaan voi sisältää myös äärimmäisen vahingollisia suosituksia.
Lääketeollisuudella on pitkä ja synk
Perustuvat rahall tuotettuun puppugiadnostiikkaan ja valhejargoniin. Tosiaan ei ruveta, vaan hoitaja heiluttaa kuoleman sirppiä lääkärin kanssa sulassa yhteisymmärryksessä ja molemmat nauravat matkalla pankkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse joutunut parin vuoden sisällä muutaman kerran päivystykseen ja kerran jopa leikkaushoitoon. Kaikista näistä ihan p---ka kokemus. Hoitajat viihtyvät siellä kopissaan. nopeasti käytiin viskaamassa lääkemuki pöydälle. Aamulla kiireellä lähetettiin kotiin. Mitään ystävällisyyttä, neuvoja, ohjeita, ei edes hymyä tullut. Päivystyksessä potilaat istuvat keskenään odotushuoneessa, hoitajia näytää olevan runsaasti kopissaan. Kukaan hoitaja ei välillä poikeunnut kysymään potilaiden vointia ym. Kaikki työntekijät raahustivat käytävää pitkin, muutaman tunnin odotuksen aikana meni kymmeniä työntekijöitä ohi hitaasti kulkien, kukaan ei hymyillyt, ei katsonut potilaita. Surkeaa välinpitämättömyyttä.
Iäkäs isäni oli päivystyks
Raskausmyrkytysvauvasta voi laskuttaa valtiota satoja tuhansia euroja, siksi näitä tehtailaan. Hölmöläiset naiset uhraavat lapsensa lääketeollisuuden alttarilla.
Tässä on tilastotiedossa pilkkuvirhe. 4750 miljoonaa tarkoittaisi 4,75 MILJARDIA vuosittain, eli liki koko maailman väestö. Kahden sekunnin googletuksella löytyi okea lukema, eli 48 miljoonaa tapausta vuodessa, joista PUOLET, ei 20 miljoonaa esiintyy alle 5-vuotiailla lapsilla. Näistä siis menehtyy 11 miljoonaa. Eli kuolleisuusaste on tapauksissa hyvin korkea. Liki 20 % maailman kuolintapauksista liittyy sepsikseen, tai sanottaisiinko enemmin toisin päin, spesis on osallisena liki 20 % maailman kaikista kuolemista gloaalisti.
Eli ei ihan harvinaisesta asiasta kyse. Ja esiintyvyys on globaalisti korkeinta alle 5-vuotiailla. Ja kuolemaan johtamisen todennäköisyys on globaalisti korkea.
Mutta aivan eri asia on se, että miksi surevat vanhemmat ensimmäiseksi soittavat iltapäivälehteen.
Älkää antako luottoanne ihmisiin eli lääkäreihin.
Luottakaa vain Häneen, joka voi oikeasti auttaa aina.
Jeesukselle kaikki on mahdollista.
Häneen turvautuessani sain oman lapseni ihmeen kautta täysin terveenä kotiin.
Lääkärikin sanoi sitä ihmeeksi.Lapseni piti käydä usein jatkotarkastuksissa, koska he eivät voineet käsittää, etteikö lapseeni olisi jotain vahinkoa jäänyt tapaturmasta.
Mutta ikinä ei löytynyt mitään poikkeavaa, vaikka lapseni oli tajuttomana useita tunteja.
Kiitos Jeesus.
Siitä alkoi uskonelämäni ja siinä pysyn.
Terveyskirjasto tietää sanoa näin:
"Ennen antibioottien aikaa kaikista sepsispotilaista kuoli 80 %, antibioottien alkuaikoina 1960-luvulla noin 30 % ja nykyään noin 15 %. Jos monielinvaurioksi kutsuttu reaktio käynnistyy, kuoleman todennäköisyys on suuri eli 70 %, hoidettiinpa miten tahansa."
Vierailija kirjoitti:
Älkää antako luottoanne ihmisiin eli lääkäreihin.
Luottakaa vain Häneen, joka voi oikeasti auttaa aina.
Jeesukselle kaikki on mahdollista.
Häneen turvautuessani sain oman lapseni ihmeen kautta täysin terveenä kotiin.
Lääkärikin sanoi sitä ihmeeksi.Lapseni piti käydä usein jatkotarkastuksissa, koska he eivät voineet käsittää, etteikö lapseeni olisi jotain vahinkoa jäänyt tapaturmasta.
Mutta ikinä ei löytynyt mitään poikkeavaa, vaikka lapseni oli tajuttomana useita tunteja.
Kiitos Jeesus.
Siitä alkoi uskonelämäni ja siinä pysyn.
Okei. Kiitos tiedosta.
Onneksi en tiennyt kolmisenkymmentä vuotta sitten, miten vakavasta asiasta sepsiksessä on kyse, kun vauvamme sai verensiirron yhteydessä bakteerin vereen. Hän kyllä selvisi siitä, kun oli jo valmiiksi vastasyntyneiden osastolla, mutta pari viikkoa kesti antibioottihoito. Tämä oli Jyväskylän vanhassa keskussairaalassa. Novastakaan ei ole omalla kohdallani pahaa sanottavaa.
Miten nyt ihan viime viikkoina on ollut monta taoausta, jossa pieni lapsi on kuollut päiväkodissa? On ollut onnettomuutta, jätetty ulos kylmään, tullut verenmyrkytystä. Mitä ihmettä niissä päiväkodeissa oikein tapahtuu??
Ahdistaa, kun itse olen raskaana, että miten kohta uskaltaa antaa enää oman lapsensa hoitoon työpäivän ajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Septisessä shokissa kuume nousee todella nopeasti, eli lapsella ei todennäköisesti vielä aamulla päiväkotiin mennessä ollut kuumetta lainkaan. Se kuitenkin ihmetyttää, kun uutisoinnin peusteella lapsi sai sairaalassa kipulääkettä, mutta esim. verikokeista ei ole mainintaa. Olen itse sairastanut sepsiksen ja tuolloin juurikin tuonne samaan sairaalaan päästessäni heti ensimmäisenä otettiin verikokeita, virtsakoe ja sydän ultrattiin. Antibioottia aloin saada tiputuksena lähes välittömästi.
Se, että uutisessa ei mainittu verikokeista ym. tutkimuksista mitään ei tarkoita sitä, etteikö niitä olisi tehty. Eiköhän päivystyksessä ole otettu verikoita (mm. veriviljelyt) ja aloitettu antibiootti. Uutinen pohjautuu vanhempien kertomukseen eli paljon on varmasti jäänyt kertomatta. Jospa odotetaan Valviran ja sairaalan sisäistä tarkastusta ennen kuin aletaan etsiä syyllistä.
Mitkä päävammaisten kilpa-ajot täällä on käynnissä? Saako lataamossakin käyttää nettiä vapaaasti?
Vierailija kirjoitti:
Luulisi että lapset hoidetaan huolella. Erittäin surullinen tapaus. Ja asia pitkää tutkia perinpohjin. Säästösyistäkö jäänyt lääkäri kutsumatta??
Eiköhän keskussairaalassa ole yölläkin lääkäreitä töissä, mitä säästöä tulisi jos ei kutsuta?
Vierailija kirjoitti:
Mitkä päävammaisten kilpa-ajot täällä on käynnissä? Saako lataamossakin käyttää nettiä vapaaasti?
Samaa mietin, että nyt on herätty osastollakin aamutoimiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on kyllä pakko sanoa. Nova on oma terveysasemani ja olen järkyttynyt miten sinne ei saa lääkärin aikoja ollenkaan kuukausienkaan päähän, ja jos saa niin päivystyksen kautta (= lyhyemmät vastaanotot joissa ei ehditä oikein mitään), ja sielläkin saa odottaa tunteja, ja yleensä lopputulos on se että ei edes lähetetä tutkimuksiin (kiire ja resurssisyistä varmasti) vaan kotiin, max reseptin kanssa.
Itselle käynyt näin mm. kroonisen ristiluuongelman kanssa joka vie kävelykyvyn kokonaan. Oireiden perusteella käskettiin heti päivystykseen, sieltä heittopussina fysioterapiaan muualle mikä pahensi asiaa, takaisin päivystykseen jossa lääkäri sanoi vain että ei tutkita, soita uudestaan jos halvausoireita(!?). Ja jotenkin täytyy selvitä arjesta, välillä hirveissä kivuissa ja ilman jalkoja. Onnekas olen vain siitä ettei tämä ole kai mitään mikä johtaa kuolemaan, kuten
Ongelmia aiheuttaa juurikin nämä naarmujen nöyttäjöt ja nuhakuumeet ja kipuherkät hysteerikot sekä saikkulapunhakijat ja vakuutusten hyödyntähät. Aiheuttavat ruuhkaa ja valittavat pikkuvaivoista jotka paranevat omia aikojaan ilman lääkäriäkin. Sitten siitä massasta on tosi vaikeaa seuloa ne jotka oikeasti tarvitsevat kaikki testit ja hoidot. Ja ketkä ei voi odottaa. Sitten käy näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saisiko nämä tapaukset ihmisille pontta, että Suomessa asiat paranisi.
Eivät asiat ole sen kummemmin missään länsimaassa. Lasten skeptinen shokki voi ikävä kyllä olla kohtalokas vaikka hoito olisi asianmukaista.
Niinpä. Monelle tuntuu tulevan yllätykensä, että ihmiset kuolee. Nykyäänkin. Vieläpä ihan lapsiakin. Itse asiassa niitä kaikkein eniten, Ranskassa sai juuri tv-kanva syytteen kun tuli maininneeksi, että maailman yleisin yksittäinen kuolinsyy on abortti.
Vierailija kirjoitti:
Septisessä shokissa kuume nousee todella nopeasti, eli lapsella ei todennäköisesti vielä aamulla päiväkotiin mennessä ollut kuumetta lainkaan. Se kuitenkin ihmetyttää, kun uutisoinnin peusteella lapsi sai sairaalassa kipulääkettä, mutta esim. verikokeista ei ole mainintaa. Olen itse sairastanut sepsiksen ja tuolloin juurikin tuonne samaan sairaalaan päästessäni heti ensimmäisenä otettiin verikokeita, virtsakoe ja sydän ultrattiin. Antibioottia aloin saada tiputuksena lähes välittömästi.
No missään ei myöskään mainita, etteikö olisi otettu verikokeita ja aloitettu antibioottia. Narratiivi on täysin vanhempien suusta. Todennäköisesti kokeet on otettu ja on aloitettu laajakirjoinen antibiootti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ensimmäinen kerta, kun hoitaja arvioi tilanteen pahasti pieleen.
Hoitaja? Lääkäri
Jutun mukaan lääkäriä ei kutsuttu vaikka vanhemmat pyysivät. Eli hoitajat arvioivat.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen miksi tuossa jutussa pitää nostaa framille päiväkoti. Eihän se liity asiaan mitenkään muuten, paitsi että sieltä oireileva lapsi oli viety sairaalaan.
Septinen shokki kehittyy usein varsin nopeasti ja siten, että sen havaitseminenkin on vaikeaa, varsinkin pienillä lapsilla. Pienillä lapsilla yleisvointi voi olla ok tai jopa hyvä hyvin pitkään ja yleisoireiden perusteella tulevaisuuden ennustaminen on valitettavasti usein mahdotonta. Kenelläkään kun ei ole sitä kristallipalloa. Ikävä tapaus, mutta eihän sitä voi tietää mitä on oikeasti tapahtunut.
Ei ole nostettu framille, omaiset vain kertoivat että lapsi oli päiväkodissa kun kunto romahti. Ei siinä ole päiväkotia syytetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuosia sitten kirjoitin tälle palstalle, kun olin käynyt Jyväskylässä tapaamassa sairaalaan vietyä iäkästä sukulaista ja osuin paikalle ruokailuaikaan, miten sukulaiseni makasi puolitiedottomana vuoteellaan ruokalautanen edessään. Kukaan hoitaja ei ollut huoneessa.
Sain tällä palstalla paljon kärjekkäitä kommentteja, kun kerroin, että siinä tilanteessa hain hoitajan paikalle ruokkimaan sukulaistani - olin kuulemma röyhkeä ja vaativainen ja minun olisi pitänyt itse lusikoida ruoka sukulaiseni suuhun.
Asuin ja asun edelleen toisella paikkakunnalla. Olisiko minun pitänyt tulla sairaalaan joka kerta ruoka-ajaksi?
Sukulaiseni kuoli pian sairaalassa.
Eihän puolitiedottomalle voi ruokaa antaa, se on vaarallista. Hoitajat siis toimivat ihan oikein.
Voi antaa vatovasti jos pystyy nielemään. Ravintoliuosta pitää antaa jos ei voi syödä. Selvästi välinpitämätöntä touhua.
Vierailija kirjoitti:
Pakko oli päästä syyttämään päiväkotia ja sairaalaa kuitenkin.
Kuka syyttää?
Lääketeollisuus saa lisää tuloja kun potilaiden oireet pahenevat sairaalassa nestehukan ja nälän vuoksi. Tämän takia raskausmyrkytyskin etenee niin nopeasti ja se diagnosoidaan nestehukkaoireiden perusteella. Potilas näännytetään ja sitten alkaa silpominen, lasku valtiolle. Piks poks valheet siitä kuinka lääketeollisuus pelasti potilaan hengen, kun tosiasiassa aiheutti hengenvaaran ja peruuttamattomat vahingot.