Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Päiväkodista sairaalaan kiidätetty kaksivuotias tyttö kuoli Jyväskylässä

Vierailija
14.05.2025 |

https://www.ksml.fi/paikalliset/8518514?utm_source=facebook&utm_medium=…

Päiväkodista ambulanssilla päivystykseen kiidätetty kaksivuotias tyttö kuoli Jyväskylän sairaala Novassa 24. huhtikuuta, uutisoi Yle. Vanhemmat epäilevät asiassa hoitovirhettä, ja kertovat tehneensä hoitovirhekantelun Valviraan ja tutkintapyynnön poliisille.

Vanhempien mukaan lapsen hoito aloitettiin myöhässä, eikä vanhempia kuultu, kun tämän vointi heikkeni yön aikana. Vanhemmat syyttävät Novan henkilökuntaa laiminlyönneistä lapsen hoidossa.

Tyttö meni Ylen näkemien dokumenttien mukaan tajuttomaksi päiväkodissa. Hänet vietiin kuumeen ja kouristusten vuoksi ambulanssilla Novan päivystykseen. Siellä tytölle annettiin kipulääkkeitä, ja hänet siirrettiin yöksi lastenosastolle.

Äiti sanoo ilmoittaneensa yön aikana useaan otteeseen hoitajille lapsen heikentyneestä tilasta, mutta lääkäriä ei kutsuttu yöllä paikalle. Aamulla tytön vointi kirjattiin vakaaksi, mutta aamun aikana tämän tila heikkeni nopeasti.

Hänellä diagnosoitiin verenmyrkytyksen erittäin vakava muoto eli septinen shokki. Lapsi siirrettiin teho-osastolle, jossa hän kuoli noin vuorokausi sairaalaan saapumisensa jälkeen. Ruumiinavausraportin päädiagnoosiksi on kirjattu määrittämätön septikemia.

Keski-Suomen hyvinvointialueen erikoissairaanhoidon operatiivisen alueen palvelujohtaja Kati Kyrölä ei kommentoi asiaa Ylelle mitenkään.

Emme voi kommentoida, emme vaikka vanhemmat sitä pyytäisivät, terveydenhuollon yksityisyydensuoja kieltää sen yksiselitteisesti. Sen voin sanoa, että olemme panneet liikkeelle sekä sisäisen että ulkoisen tutkinnan. Ulkoisen tutkinnan tekee Valvira, Kyrölä sanoo Ylelle.

Kommentit (186)

Vierailija
21/186 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mursukin kuoli Sannan kaudella matkalla Korkeasaareen. 

Vierailija
22/186 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan kaikki rokotteet otettu. Rauha hänelle. Voi kun vanhemmat selvittäisivät itse! Meillä 3 rokottamatonta ja valtavan terveitä kaikki, eka selvinnyt jo aikuisuuteen. Myös terveellsitä ruokaa olemme heille syöttäneet raskauksista asti. Ei tarvinnut tehdä Valviralle kanteluita kuolleista lapsista. 

Tosi kiva. Onneksi me muut olemme ottaneet rokotukset, että laumasuojan vuoksi olette saaneet olla terveinä. Voi vee näitä daijuja, aivan jäätäviin ääliöihin joutunut törmäämään alan töissä ja ei jaksa enää olla yhtään korrekti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/186 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti kaikki osapuolet puhuivat suomea, muuten menee hermo.

Vierailija
24/186 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sepsis eli verenmyrkytys on kamala tauti.

Tehohoidossa sepsispotilaista 15 prosenttia kuolee. Lisäksi vuoden sisällä sepsis-potilaista on elossa vain 59 prosenttia, sillä moni kuolee sairauden heikentämänä tehohoidon jälkeen. Ennusteeseen vaikuttavat bakteerin taudinaiheuttamiskyky eli virulenssi ja sairastuneen oma peruskunto ja oheissairaudet.

Vierailija
25/186 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ensimmäinen kerta, kun hoitaja arvioi tilanteen pahasti pieleen.

Hoitaja? Lääkäri

Vierailija
26/186 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nova on luokaton ja potilaat siellä vaarassa.

Vierailija
27/186 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse joutunut parin vuoden sisällä muutaman kerran päivystykseen ja kerran jopa leikkaushoitoon.  Kaikista näistä ihan p---ka kokemus.  Hoitajat viihtyvät siellä kopissaan. nopeasti käytiin viskaamassa lääkemuki pöydälle. Aamulla kiireellä lähetettiin kotiin. Mitään ystävällisyyttä, neuvoja, ohjeita, ei edes hymyä tullut.  Päivystyksessä potilaat istuvat keskenään odotushuoneessa, hoitajia näytää olevan runsaasti kopissaan.  Kukaan hoitaja ei välillä poikeunnut kysymään potilaiden vointia ym.  Kaikki työntekijät raahustivat käytävää pitkin, muutaman tunnin odotuksen aikana meni kymmeniä työntekijöitä ohi hitaasti kulkien, kukaan ei hymyillyt, ei katsonut potilaita.  Surkeaa välinpitämättömyyttä.

Vierailija
28/186 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIKSI KOPIOIT TOIMITTAJAN KIRJOITTAMAA TEKSTIÄ JATKUVASTI!

Vierailija
29/186 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko lapsi terve kun vietiin päiväkotiin? Toivottavasti ei ollut lääkitty kuumetta alas aamulla 🤔

Ei septinen shokki lääkitsemisestä tule. Kuumeen lääkitsemistä alas suositellaan myös kuumepotilaille kotihoidossa.

No ei, mutta lääkitsemällä siirretään vastuu päiväkodille. Eivät vanhemmat yleensä varmastikaan hoitoon tuodessaan sano, että Ellinooralla oli herätessä kuumetta mutta annettiin lääkettä. 

Verenmyrkytyksen voi hyvin saada aamupäiväulkoilussa, sen oireet kehittyvät hyvin nopeasti. Tuossakin perhe vei terveen lapsen hoitoon.

Verenmyrkytykseen johtaa ja siihen auttaa esimerkiksi veden juonti. Sama juttu raskausmyrkytyksessä. Sairaala toistuvasti failaa ja tappaa tai päätyy silpomaan täysin terveitä ihmisiä, koska yrittävät parantaa janoa lääkkeillä.

Vierailija
30/186 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko lapsi terve kun vietiin päiväkotiin? Toivottavasti ei ollut lääkitty kuumetta alas aamulla 🤔

Ei septinen shokki lääkitsemisestä tule. Kuumeen lääkitsemistä alas suositellaan myös kuumepotilaille kotihoidossa.

No ei, mutta lääkitsemällä siirretään vastuu päiväkodille. Eivät vanhemmat yleensä varmastikaan hoitoon tuodessaan sano, että Ellinooralla oli herätessä kuumetta mutta annettiin lääkettä. 

Verenmyrkytyksen voi hyvin saada aamupäiväulkoilussa, sen oireet kehittyvät hyvin nopeasti. Tuossakin perhe vei terveen lapsen hoitoon.

Verenmyrkytykseen johtaa ja siihen auttaa esimerkiksi veden juonti. Sama juttu raskausmyrkytyksessä. Sairaala

Siis johtaa nestehukka

Vierailija
31/186 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse joutunut parin vuoden sisällä muutaman kerran päivystykseen ja kerran jopa leikkaushoitoon.  Kaikista näistä ihan p---ka kokemus.  Hoitajat viihtyvät siellä kopissaan. nopeasti käytiin viskaamassa lääkemuki pöydälle. Aamulla kiireellä lähetettiin kotiin. Mitään ystävällisyyttä, neuvoja, ohjeita, ei edes hymyä tullut.  Päivystyksessä potilaat istuvat keskenään odotushuoneessa, hoitajia näytää olevan runsaasti kopissaan.  Kukaan hoitaja ei välillä poikeunnut kysymään potilaiden vointia ym.  Kaikki työntekijät raahustivat käytävää pitkin, muutaman tunnin odotuksen aikana meni kymmeniä työntekijöitä ohi hitaasti kulkien, kukaan ei hymyillyt, ei katsonut potilaita.  Surkeaa välinpitämättömyyttä.

Iäkäs isäni oli päivystyksessä yön yli ja päivällä pääsi pois . Ainoa ruoka oli hänen pyydettyään yksi voileipä ,että Suomi nousuu.Järkyttävää.

Vierailija
32/186 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs kokenut ja iäkäs useamman sukupolven kylälääkäri kirjoitti elämänkerrassaan, että "lääkärin rakkaus parantaa potilaan". 

Suomen lääketeollisuudessa on erittäin mielenvikaisia ja jopa pahoja ihmisiä. Jos lääkärin rakkaus voi parantaa, mitäpä luulette, mitä viha, halveksunta ja kiukku saavat aikaan?

Älkää käyttäkö nitä palveluja jos ei ole aivan pakko. 

Jos joudutte sairaalaa, huolehtikaa itse nestetasapainosta ja ravinnosta, ja pyrkikää pääsemään mahdollisimman nopeasti pois, ennen kuin ne tappavat teidät.

Vierailija
33/186 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitaja? Lääkäri

Eikö tuossa jutussa lukenut, että lasta hoitivat nimenomaan hoitajat, lääkäri ei käynyt katsomassa lasta.

Vierailija
34/186 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eräs kokenut ja iäkäs useamman sukupolven kylälääkäri kirjoitti elämänkerrassaan, että "lääkärin rakkaus

Niinpä. Lääkärit valikoivat, keitä hoidetaan hyvin ja keitä ei. Tasa-arvo on kaukana terveydenhuollossa.

Vierailija
35/186 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitaja? Lääkäri

Eikö tuossa jutussa lukenut, että lasta hoitivat nimenomaan hoitajat, lääkäri ei käynyt katsomassa lasta.

Ja nimenomaan hoitajan velvollisuus on pyytää lääkäri paikalle. 

Vierailija
36/186 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen miksi tuossa jutussa pitää nostaa framille päiväkoti. Eihän se liity asiaan mitenkään muuten, paitsi että sieltä oireileva lapsi oli viety sairaalaan.

Septinen shokki kehittyy usein varsin nopeasti ja siten, että sen havaitseminenkin on vaikeaa, varsinkin pienillä lapsilla. Pienillä lapsilla yleisvointi voi olla ok tai jopa hyvä hyvin pitkään ja yleisoireiden perusteella tulevaisuuden ennustaminen on valitettavasti usein mahdotonta. Kenelläkään kun ei ole sitä kristallipalloa. Ikävä tapaus, mutta eihän sitä voi tietää mitä on oikeasti tapahtunut.

Vierailija
37/186 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosia sitten kirjoitin tälle palstalle, kun olin käynyt Jyväskylässä tapaamassa sairaalaan vietyä iäkästä sukulaista ja osuin paikalle ruokailuaikaan, miten sukulaiseni makasi puolitiedottomana vuoteellaan ruokalautanen edessään. Kukaan hoitaja ei ollut huoneessa. 

Sain tällä palstalla paljon kärjekkäitä kommentteja, kun kerroin, että siinä tilanteessa hain hoitajan paikalle ruokkimaan sukulaistani - olin kuulemma röyhkeä ja vaativainen ja minun olisi pitänyt itse lusikoida ruoka sukulaiseni suuhun.

Asuin ja asun edelleen toisella paikkakunnalla. Olisiko minun pitänyt tulla sairaalaan joka kerta ruoka-ajaksi?

Sukulaiseni kuoli pian sairaalassa.

Vierailija
38/186 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä varsinkaan tämä hallitus tee näille epäkohdille yhtään mitään, vaan päinvastoin lisää ja pahentaa niitä.

Vierailija
39/186 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen miksi tuossa jutussa pitää nostaa framille päiväkoti. Eihän se liity asiaan mitenkään muuten, paitsi että sieltä oireileva lapsi oli viety sairaalaan.

Septinen shokki kehittyy usein varsin nopeasti ja siten, että sen havaitseminenkin on vaikeaa, varsinkin pienillä lapsilla. Pienillä lapsilla yleisvointi voi olla ok tai jopa hyvä hyvin pitkään ja yleisoireiden perusteella tulevaisuuden ennustaminen on valitettavasti usein mahdotonta. Kenelläkään kun ei ole sitä kristallipalloa. Ikävä tapaus, mutta eihän sitä voi tietää mitä on oikeasti tapahtunut.

Mistä sinä tiedät, ettei heillä ollut kriittistä roolia lapsen kärsimyksessä ja kuolemassa? 

Jos päivähuolto ei esimerkiksi huolehdi lasten nestetasapainosta, joka johtaa lapsen verenmyrkytykseen ja kuolemaan, niin totta kai heillä on erittäin merkittävä rooli tapahtumassa.

Vierailija
40/186 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuosia sitten kirjoitin tälle palstalle, kun olin käynyt Jyväskylässä tapaamassa sairaalaan vietyä iäkästä sukulaista ja osuin paikalle ruokailuaikaan, miten sukulaiseni makasi puolitiedottomana vuoteellaan ruokalautanen edessään. Kukaan hoitaja ei ollut huoneessa. 

Sain tällä palstalla paljon kärjekkäitä kommentteja, kun kerroin, että siinä tilanteessa hain hoitajan paikalle ruokkimaan sukulaistani - olin kuulemma röyhkeä ja vaativainen ja minun olisi pitänyt itse lusikoida ruoka sukulaiseni suuhun.

Asuin ja asun edelleen toisella paikkakunnalla. Olisiko minun pitänyt tulla sairaalaan joka kerta ruoka-ajaksi?

Sukulaiseni kuoli pian sairaalassa.

Kyllä, se paikka on teurastamo.

Rahalla rakennettu julkinen brändi on täysin päinvastainen, mutta näin se on.