Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Satunnaisesti paikkaa vaihtava kipu

Vierailija
13.05.2025 |

Onko kellään kokemusta tällaisesta? Lievähkö kipu ilmaantuu satunnaisesti ja vaihtaa satunnaisesti paikkaa. On yhdessä paikassa esim. kädessä esim. sekunteja tai esim. puoli minuuttia tai minuutteja ja sitten siirtyy esim. jalkaan täysin randomisti. Kipupaikan siirryttyä aiemmassa kipukohdassa ei tunnu enää kipua. Turvotuksia ei ole. Nivelissä ei tunnu olevan mitään erikoista. Verikokeissa ei mitään erikoista. Neurologiset perustestit ok. Ei päihteitä tai erikoisruokavalioita.

Liikunta ei vaikuta lisäävän tai vähentävän. Toisinaan tätä tapahtuu myös nukkuessa, joskus herään yöllä ja nämä ovat päällä.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten suuri haitta tuo on? En periaatteessa halua väheksyä, mutta kehossa nyt vain on tapahtumia ja tuntemuksia - iän myötä jopa enenevästi, jos ei mitään jo nuoruudessa alkanutta selvää perussairautta ole tuttuna kokemuksena. Toki voi liittyä jotenkin esivaihdevuosiin, mitä voi selvityttää. 

Vierailija
22/47 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fibromyalgia voi olla. Tai jos olet nainen 40+, niin esivaihdevuodet. Ne aiheuttaa myös monella epämääräisiä kipuja. Joskus kyllä ihan muutenkin vaan, mulla oli kausi jolloin oli muutaman vuoden tuollaisia kipuja, mutta sitten ne vaan meni ohi itsestään.

Tuotakin olen pohtinut. Mutta kipu ei ole kovaa vaan lievähköä. Kuitenkin selkeästi kipua. Lisäksi vaihtaa paikkaa suht nopeasti. Vaihdevuosiasiaa olen miettinyt myös, mutta kukaan ei ole toustaiseksi ohjannut kokeilemaan hormonikorvaushoitoa. Voiko sellaista pyytää nelikymppisenä?

Tottakai voi. Olin kiukkuinen ja allapäin, menkat alkoi renaamaan. Hormonikorvaushoito alkoi 45 ja jatkuu, nyt jo vuosikymmeniä.

Olen koittanut olla välillä ilman, mutta olo tulee huonoksi ja hain taas lääkäriltä avun.

Kannattaisi käydä myös laprassa otattamassa verenkuva.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fibromyalgia voi olla. Tai jos olet nainen 40+, niin esivaihdevuodet. Ne aiheuttaa myös monella epämääräisiä kipuja. Joskus kyllä ihan muutenkin vaan, mulla oli kausi jolloin oli muutaman vuoden tuollaisia kipuja, mutta sitten ne vaan meni ohi itsestään.

Tuotakin olen pohtinut. Mutta kipu ei ole kovaa vaan lievähköä. Kuitenkin selkeästi kipua. Lisäksi vaihtaa paikkaa suht nopeasti. Vaihdevuosiasiaa olen miettinyt myös, mutta kukaan ei ole toustaiseksi ohjannut kokeilemaan hormonikorvaushoitoa. Voiko sellaista pyytää nelikymppisenä?

Tottakai voi. Olin kiukkuinen ja allapäin, menkat alkoi renaamaan. Hormonikorvaushoito alkoi 45 ja jatkuu, nyt jo vuosikymmeniä.

Olen koittanut olla välillä ilman, mutta olo tulee huonoksi ja hain taas lääkäriltä avun.

Kannattaisi käydä myös laprassa otattamassa verenkuv

Veriarvoja on otettu, mutta ei estrogeeneja kylläkään. Kilpirauhashormonit kyllä, olivat normaalit. 

Vierailija
24/47 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyperparatyreoosi eli lisäkilpirauhasen liikatoiminta. Se muodostaa kalsiumkiteitä lihaksiin ja niveliin, mikä aiheuttaa tuollaista siirtyilevää kipua. Lisäksi vaiva näkyy poikkeamina verikokeiden kalsium- ja D-vitamiiniarvoissa. Itselläni laboratorioarvot keikkuivat juuri rajalla, joten niihin ei osattu kiinnittää riittävää huomiota. Vasta kokenut endokrinologi osasi tehdä oikean diagnoosin.

Kun minulta poistettiin pari liikakasvaneita lisäkilpirauhasia, niin vaiva poistui heti, leikkausta seuraavana aamuna kipuja ei enää ollut.

Vierailija
25/47 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten suuri haitta tuo on? En periaatteessa halua väheksyä, mutta kehossa nyt vain on tapahtumia ja tuntemuksia - iän myötä jopa enenevästi, jos ei mitään jo nuoruudessa alkanutta selvää perussairautta ole tuttuna kokemuksena. Toki voi liittyä jotenkin esivaihdevuosiin, mitä voi selvityttää. 

Pystyy elämään asian kanssa, mutta kuormittaa etenkin henkisesti, kun varmaa vastausta ei ole löydetty ja netistäkään ei ihan vastaavaa ole löytynyt. Aika usein huomaan ajattelevani, että olen varmasti vakavasti sairas. Fyysiset oireet ovat ehkä vähän verrattavissa siihen, jos ajattelet että sinulla olisi vaikka kurkku kipeä flunssan alkuvaiheessa. Kipu ei ole voimakasta, mutta se on ärsyttävää. Ja siinä vaiheessa kun sitä on kestänyt on-offina kuukausikaupalla alkaa ihmetyttää aika kovastikin.

Vierailija
26/47 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyperparatyreoosi eli lisäkilpirauhasen liikatoiminta. Se muodostaa kalsiumkiteitä lihaksiin ja niveliin, mikä aiheuttaa tuollaista siirtyilevää kipua. Lisäksi vaiva näkyy poikkeamina verikokeiden kalsium- ja D-vitamiiniarvoissa. Itselläni laboratorioarvot keikkuivat juuri rajalla, joten niihin ei osattu kiinnittää riittävää huomiota. Vasta kokenut endokrinologi osasi tehdä oikean diagnoosin.

Kun minulta poistettiin pari liikakasvaneita lisäkilpirauhasia, niin vaiva poistui heti, leikkausta seuraavana aamuna kipuja ei enää ollut.

Hmmm. Ionisoitunut kalsium oli kuitenkin normaali, ei ylä- eikä alarajoilla. Vaikuttaisi ehkä tuohon arvoon?

Vierailija
27/47 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

et liiku tarpeeksi,ja bmi turhan korkea

Vierailija
28/47 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

et liiku tarpeeksi,ja bmi turhan korkea

Normaali paino ja normaali liikuntamäärä. Ja liikunta ei vaikuta vähentävän eikä lisäävän tätä.

Vierailija
29/47 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pystyy elämään asian kanssa, mutta kuormittaa etenkin henkisesti, kun varmaa vastausta ei ole löydetty ja netistäkään ei ihan vastaavaa ole löytynyt. Aika usein huomaan ajattelevani, että olen varmasti vakavasti sairas. Fyysiset oireet ovat ehkä vähän verrattavissa siihen, jos ajattelet että sinulla olisi vaikka kurkku kipeä flunssan alkuvaiheessa. Kipu ei ole voimakasta, mutta se on ärsyttävää. Ja siinä vaiheessa kun sitä on kestänyt on-offina kuukausikaupalla alkaa ihmetyttää aika kovastikin.

Vastasit hyvin, kiitos. Eikö se, että vakavaa sairautta ei ole todettu, ole riittävä tieto? Jos sinulla olisi ollut vaikkapa jokin vamma kuten luunmurtuma tai sisäelinperäinen leikkaus, ehkä voisit kestää nykyisen tasoiset kipusi, tulee mieleen. Käy kokeneella eli ei-ihan-nuorella ja mielellään pdykofyysiseen fysioterapiaan erikoistuneella fysioterapeutilla edes muutama kerta: osaavat hahmottaa kanssasi kivun taustoja paremmin kuin kiireiset yleislääkärit tai tarkoin suuntautuneet erikoislääkärit.

Vierailija
30/47 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ms-taudin alkuoireita

Vierailija
31/47 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on lievä sekunteja kestävä kipu niin miksi sitä miettii sen kummemmin?

Sekunteja on tosi tosi lyhyt aika ja vielä jos kipu on lievää niin mitä siitä? Kenkä puristanut, lihasta kramppaa mitä vain

Vierailija
32/47 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä kaikissa paikoissa sitä on?

Vierailija
33/47 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on lievä sekunteja kestävä kipu niin miksi sitä miettii sen kummemmin?

Sekunteja on tosi tosi lyhyt aika ja vielä jos kipu on lievää niin mitä siitä? Kenkä puristanut, lihasta kramppaa mitä vain

Niin siis se kipu kestää yksittäisessä paikassa minimissään sekunteja. Esim. Tänään minulla on ollut aamusta iltaan lähes koko ajan näitä kipuja, mutta lyhyen aikaa yhdessä paikassa kerrallaan. Hyppii seuraavaan kohtaan randomisti. Huoh. Enhän minä asiaa ihmettelisi, jos tämä olisi jotain normaalia kengänpuristamiskipua. 

Vierailija
34/47 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vastasit hyvin, kiitos. Eikö se, että vakavaa sairautta ei ole todettu, ole riittävä tieto? Jos sinulla olisi ollut vaikkapa jokin vamma kuten luunmurtuma tai sisäelinperäinen leikkaus, ehkä voisit kestää nykyisen tasoiset kipusi, tulee mieleen. Käy kokeneella eli ei-ihan-nuorella ja mielellään pdykofyysiseen fysioterapiaan erikoistuneella fysioterapeutilla edes muutama kerta: osaavat hahmottaa kanssasi kivun taustoja paremmin kuin kiireiset yleislääkärit tai tarkoin suuntautuneet erikoislääkärit."

Kiitos vain. No eihän se ole, kun varmaa vastausta ei ole löytynyt. Perustutkimuksia on tehty, mutta esim. aivoja ei ole kuvattu, siellä saattaa olla vaikka kasvain. En ihan ymmärtänyt, mitä tarkoitit tuolla luunmurtumalla tai leikkauksella. On minulla kylkiluussa ollut joskus pieni murtuma ja olen myös ollut joskus toimenpiteessä. Mutta eivät nuo liity mitenkään tähän asiaan eivåtkä myöskään lievennä tai poista nykyisiä kiputuntemuksia. 

Vierailija
35/47 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä kaikissa paikoissa sitä on?

Sormissa, ranteissa, käsivarsissa, rintakehällä, nielussa, jaloissa, jalkaterissä, varpaissa...

Vierailija
36/47 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Laajalle levinneessä ja myöhäisoireisessa taudissa oireet ovat monimuotoiset ja ne voivat ilmaantua pitkänkin ajan, jopa yli vuoden kuluttua infektiosta. Myöhäisoireita tulee jopa puolelle hoitamattomista ihottumavaiheen sairastaneista potilaista. Ensioireina on usein lihas- ja nivelkivut, jotka vaihtavat paikkaa hyppien. "

https://www.terve.fi/artikkelit/borrelioosi

Nuori punkki voi hyvin jäädä huomaamatta ja ihottuma kehittyy vain puolelle potilaista.

Vierailija
37/47 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Vastasit hyvin, kiitos. Eikö se, että vakavaa sairautta ei ole todettu, ole riittävä tieto? Jos sinulla olisi ollut vaikkapa jokin vamma kuten luunmurtuma tai sisäelinperäinen leikkaus, ehkä voisit kestää nykyisen tasoiset kipusi, tulee mieleen. Käy kokeneella eli ei-ihan-nuorella ja mielellään pdykofyysiseen fysioterapiaan erikoistuneella fysioterapeutilla edes muutama kerta: osaavat hahmottaa kanssasi kivun taustoja paremmin kuin kiireiset yleislääkärit tai tarkoin suuntautuneet erikoislääkärit."

Kiitos vain. No eihän se ole, kun varmaa vastausta ei ole löytynyt. Perustutkimuksia on tehty, mutta esim. aivoja ei ole kuvattu, siellä saattaa olla vaikka kasvain. En ihan ymmärtänyt, mitä tarkoitit tuolla luunmurtumalla tai leikkauksella. On minulla kylkiluussa ollut joskus pieni murtuma ja olen myös ollut joskus toimenpiteessä. Mutta eivät nuo liity mitenkään tähän asiaan eivåtkä myöskään lievennä tai poista nykyisiä kiputuntemuksia.&nb

Tarkoitin vain verrata sitä, että jos taustalla olisi vamma tai leikkaus, ehkä kestäisit ihmettelemättä sen tasoiset kivut, joista nyt kärsit. T. Sama

Vierailija
38/47 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tarkoitin vain verrata sitä, että jos taustalla olisi vamma tai leikkaus, ehkä kestäisit ihmettelemättä sen tasoiset kivut, joista nyt kärsit. T. Sama"

Kiitos selvennyksestä. Valitettavasti päätelmäsi oli väärä.

Vierailija
39/47 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita on jokaisella vanhalla ihmisellä.

Vierailija
40/47 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noita on jokaisella vanhalla ihmisellä.

Höpö höpö. Jokaisella vanhalla ihmisellä on varmasti yksittäisiä satunnaisia tuntemuksia silloin tällöin. Tässähän ei ollut kyse sellaista vaan jatkuvista oireista.