kertokaa minulle JUUTALAISISTA - sekä hyviä että huonoja puolia
Ihan kaikkea mitä mieleen tulee. En tiedä juutalaisista mitään, mutta yhden jutun takia olen todella kiinnostunut tietämään.
Eli heidän tavoistaan, kasvatuksestaan jne.
Ei mitään " heillä kaikilla on iso nenä" tms vaan ihan asiallisia vastauksia kiitos! :)
Kommentit (7)
Lue Shakespearen Venetsian kauppias, niin saat kuvan. Siitä on hyvä elokuvakin.
eli maito- ja lihatuotteita ei voi syödä saati valmistaa samaan aikaan tai samoilla välineillä. Maitotuotteen (ja vastaavasti lihatuotteen) syömisestä pitää kulua tiettyä aika, että voi taas syödä toista. Lisäksi näitä tuotteita pitää säilyttää mm. eri jääkaapeissa, tai ainakin pitäisi, mutta kumpi moni säilyttää.
Uskonto ja sen ympärillä pyorivä juutalais yhteiso määrää melkein kaiken heidän elämässä
esim teidän kasvatuksesta, perhe-elämästä jne kiinnostaa. onko miehen ja naisen roolit esim vahvemmat kuin " tavan suomalaisperheissä" . Saako ottaa alkoholia? Mitä arvoja lapsille opetetaan? Miten suhtaudutaan ei-juutalaiseen puolisoon. Jne jne.
Tällaisia juttuja, kiva jos vastaisit :)
haluun tietää kun yksi tuttuni on aloittanut seurustelun juutalaisen kanssa.
ja kysyn sitten ihan mielenkiinnosta, minulla ei ole mitään juutalaisia vastaan, tai että yrittäisin tonkia jotain pahaa tms, tällaisesta ei ole kysymys! :)
Kuten kaikissa uskonnoissa, juutalaisuudessakin elämä riippuu ihan siitä, miten " kova" uskonharjoittaja on.
Itse en ole mikään aktiivi, joten meidän elämä ei taida paljon poiketa norm. suomalaisesta elämästä.
Juutalaisista hartaimpia ovat ortodoksijuutalaiset (ne kenellä on ne kiharat),mutta koska itse en kuulu ko. ryhmään en oikeen osaa heidän tavoistaan kertoa.
Mitäs poikkeavaa meillä kotona olis?? No...meillä ei syödä sianlihaa,eikä meillä ole joulua,eikä lapset tulevaisuudessa mene uskonnon tunneille ja poika ympärileikataan.
Seka-avioliittoihin ei niin kauhean innokkaasti suhtauduta, mutta esim. itse olen avoliitossa arabin kanssa, että aika vapaamielisiäkin ollaan:)
Uskonto tulee äidin kautta, joten jos sinulla on juutalainen mies ja haluatte juutalaisia lapsia kehottaisin tutustumaan Helsingin Juutalaisen Seurakunnan sivuihin, jossa lisää tietoa aiheesta juutalaisuuteen " kääntyminen" .
Toivottavasti autto...
asuin itse Israelissa lähes 4v. ja sanon että samanlaisia kuin kaikki muutkin, ei mitenkään uskonnollisia, uskonnolla on lähinnä kulttuurellinen ja identtiteettinen merkitys. Löytyy niitä ortodoksijuutalaisia myös mutta en tunne heitä.
kuin kiihkomuslimitkin, eivät yhtään sen kummempia.
Ovat jotenkin suvaitsemattomia