Miten huono itsetunto kehittyy?
Miten huono itsetunto kehittyy? Voiko hyvälläkin kasvatuksella kehittyä huono itsetunto vai vaatiiko se aina paljon lapsen laiminlyöntiä?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ei lapsena koskaan kehuttu ja aina tuli vain ne haukut. Siitä kai se sitten lähti.
Niin ja nyt aikuisiällä vaikka joku kehuisikin niin ne kehut lähinnä ärsyttää, kun ei sellaiset vaan jotenkin "kuulu" minulle. Mä en myös osaa ottaa kehuja vastaan. Vähättelen ja häpeän itseäni kun joku kehuu, kai tämä lapsuudesta johtuu eikä sille mitään voi.
Jos lapsi on ruma ja tyhmä ja huomaa sen ihan itse kun vertaa muihin lapsiin niin siitähän se sitten kehittyy. Sentään sen verran älliä, ettei usko vaikka vanhemmat palvoo ja väittää muuta.
Nuorena se voi olla. Jos on aina lytätty tai painostettu. Siitä pitää itse sitä kehittää, ei narsismiin kuitenkaan. Mutta että osaa sanoa ei, muiden ehdotuksille, ettei tule hyväksikäytetyksi tai tee mitä ei halua.
Vierailija kirjoitti:
Nuorena se voi olla. Jos on aina lytätty tai painostettu. Siitä pitää itse sitä kehittää, ei narsismiin kuitenkaan. Mutta että osaa sanoa ei, muiden ehdotuksille, ettei tule hyväksikäytetyksi tai tee mitä ei halua.
Tässäkin olen ajautunut ongelmiin läheisten kavereiden kanssa, kun en näköjään vaan osaa sanoa tarpeeksi EI ja tulee turhautuminen kun tuntuu että ylitseni kävellään joka tilanteessa eikä rajojani kunnioiteta. Lopulta raivostun ja laitan välit poikki.
Jep. Teki mitä vaan niin se oli aina jotenkin väärin ja mikään ei olemuksessa / käytöksessäkään ollut koskaan hyvin vaan aina osattiin kertoa mikä on pielessä (esim sun hampaat ei ole kauniit eikä niin valkoisetkaan mitä serkullasi jolla on niin kaunis hymy) ja hieman myöhemmin kuinka pitäisi olla toisenlainen (aina niin totinen eikä koskaan hymyile).