Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minusta tuntuu, että nykypäivänä parisuhteet eivät kestä useita vuosia

Vierailija
13.05.2025 |

Tuntuuko muistakin samalta, että nykypäivänä on tosi harvinaista, että esim- avioliitto tai muut pitkäaikaiset suhteet eivät oikeasti kestä kuin ehkä muutaman vuoden? Huomaahan sen jo julkkiksistakin, että erotaan vaikk alapset olisivat pieniä. Mikähän siinä on syynä? Ainakin itse arvelen, että nykypäivänä vaan erotaan helposti, jos ei ole enää kivaa. Toisaalta, onko se sitten huono juttu, jos ero tulee siksi, että ei ole enää kivaa yhdessä?

Minunkin eräs uskovainen naispuolinen ystävä meni 24-vuotiaana naimisiin lyhyen seurustelun jälkeen toisen uskovaisen miehen kanssa, ja heidän oli tietenkin tarkoitus olla yhdessä hautaan asti, kun he ovat uskovaisia, mutta he erosivat jo 7 vuoden jälkeen.

Jos edes uskovaisilla ei avioliitot kestä, niin kenellä sitten kestää?

Kommentit (156)

Vierailija
1/156 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muuttavat heti melkein yhteen, mä tein nuorena sen virheen, 

ja katua sain. Olis hyvä viettää aikaa vuosi-pari yhdessä ennen yhteenmuuttoa,

jotta huomaisi,onko kummallakin

hyvä olla yhdessä.

Vierailija
2/156 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et vaan huomaa niitä pitkiä suhteita ja liittoja.

Nykyään ei myöskään ole pakko pysyä paikassa suhteessa tai liitossa ja eroaminen ei enää nykyään ole sellainen häpeä ja sosiaalinen itsemurha kuin ennen. Joskus on jopa parempi lastenkin kannalta että vanhemmat eroaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/156 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi tietää toisten ihmisten erojen todellisia syitä joten turha yrittää arvostella. Esimerkiksi meillä näytti varmaan ulospäin siltä että erottiin lapsen isän kanssa kevyistä syistä, mutta todellisuudessa syynä lapsen isän sairaalloinen mustasukkaisuus, yritys kontrolloida sekä uhkaava käytös. Tätä todellista syytä ei tiedä kuin vanhempani sekä veljeni. Muut ihmiset eivät varmasti edes haluaisi uskoa totuutta.

Vierailija
4/156 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kestää, kun ei ole ketään kehen vaihtaa. Ollaan ihmisinä niin poikkeavia, että jäisimme yksin, jos eroaisimme.

Vierailija
5/156 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
6/156 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän yli puolet ensimmäisistä avioliitoista kestää edelleen hautaan asti.

Vierailija
7/156 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

He, jotka eroavat kerran, eroavat todennäköisesti toisenkin kerran, ja kolmannen, jne.

Mutta on meitäkin, jotka olemme olleet "aina" yhdessä. Se vaan, että parisuhdekarusellissa pyörivät eivät kiinnitä meihin huomiota, koska emme pyöri samoissa piireissä.

Monesti myös oikeasti pitkästä parisuhteesta eronneet tai leskeytyneet käyvät vain kurkkaamassa nykyaikaisia parisuhdemarkkinoita, ja toteavat, että ei kiitos. Että mieluummin yksin kuin vaihtuvien kumppaneiden kanssa.

Vierailija
8/156 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kokemusta.

Omat vanhempani olivat nuoresta kuolemaan asti yhdessä, veljeni ovat kumpikin löytäneet puolisonsa teineinä ja yli viisikymppisinä ovat vielä kimpassa. Oma puolisoni on ollut sama viimeiset 25 vuotta (olen 42).

Uskon että se on kotikasvatuksessa ja siitä minkälaisen mallin olet kotoa saanut.

Kotona se on opittu miten toisia ihmisiä kohdellaan ja miten riitatilanteet ratkaistaan.

Eikä olla uskovaisia tms erityisryhmiä.

M42

Vierailija
9/156 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla kestää, kun ei ole ketään kehen vaihtaa. Ollaan ihmisinä niin poikkeavia, että jäisimme yksin, jos eroaisimme.

Sama täällä. Vaikka suhde käy välillä kaveri/asuinkumppani tasolla, ei ole järkeä erota, kun ei mitään varsinaisia ongelmiakaan suhteessa ole. Rakastutaan sitten taas uudestaan, kun siltä tuntuu.

Vierailija
10/156 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hyvä olla yhdessä.

"Ja muuttavat heti melkein yhteen"

Mitä tämä tarkoittaa?

Vierailija
11/156 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö yksin ole parempi, kuin huonossa suhteessa? Itse ainakin toivoisin, että kumppanini mieluummin jättäisi, kuin jäisi odottamaan paremman ilmaantumista.

Vierailija
12/156 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

hyvä olla yhdessä.

"Ja muuttavat heti melkein yhteen"

Mitä tämä tarkoittaa?

Mäkään en ymmärrä. 

Vierailija
13/156 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hyvä olla yhdessä.

Me muutimme heti yhteen. Ollan asuttu yli 3 vuotta yhdessä.

Vierailija
14/156 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

hyvä olla yhdessä.

Me muutimme heti yhteen. Ollan asuttu yli 3 vuotta yhdessä.

Niin mekin muutettiin. Itse asiassa heti toisena seurustelupäivänä, kolmannella tapaamisella. Just tuli 31 vuotta täyteen.

Vierailija
15/156 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et voi tietää toisten ihmisten erojen todellisia syitä joten turha yrittää arvostella. Esimerkiksi meillä näytti varmaan ulospäin siltä että erottiin lapsen isän kanssa kevyistä syistä, mutta todellisuudessa syynä lapsen isän sairaalloinen mustasukkaisuus, yritys kontrolloida sekä uhkaava käytös. Tätä todellista syytä ei tiedä kuin vanhempani sekä veljeni. Muut ihmiset eivät varmasti edes haluaisi uskoa totuutta.

Tai sitten oli oikeasti salasuhde taustalla josta normaalisti syntyy mustasukkaisuutta.

Narratiivisi kuulostaa välttelevän kiintymyssuhdetyylin omaavan piilonarsistin tarinalta.

Vierailija
16/156 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Minun suhteeni on kestänyt jo 21 vuotta

Vierailija
17/156 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omissa piireissä näyttävät kyllä kestävän. Harva nyt tietenkään ihan ensimmäisen poikaystävän kanssa loppuikäänsä on, mutta tosimielellä pariudutaan sitten sopivan kanssa kun sellainen löytyy. Ainakin vielä minun ikäryhmässäni. 

Vierailija
18/156 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epävakaat tai muuten B-klusterin piirteitä ilmentävät eroilevat usein. Ja heppoisin perustein.

Vierailija
19/156 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ajatellut samaa, mutta on hyvä että ihmiset ei enää kidu huonoissa suhteissa kasvojen menettämisen tai jonkun muun typerän avioeroon liittyvän ajatuksen vuoksi. Sitten taas toisaalta tuntuu, että aika pienistäkin asioista pistetään suhde poikki, tai ehkä suhteeseen on menty liian lyhyen tuntemisen jälkeen ja ihastumisen liekki on palanut isosti mutta nopeasti loppuun. Kaikki eivät vaivaudu tutustumaan rauhassa ja ottamaan selvää, onko se kumppani hyvä vielä senkin jälkeen kun vaaleanpunaiset lasit häviävät nenältä. Toki kaikki ei näy pinnalle eikä muiden erojen syytä voi tietää, mutta varmasti illuusio mahdollisten parempien suhteiden määrästä on joillekin se miksi ei vaan tyydytä siihen mitä on saatu, vaan ajatellaan että jostain löytyy vielä joku vähän parempi ja täydellisempi kumppani.

Vierailija
20/156 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ajatellut samaa, mutta on hyvä että ihmiset ei enää kidu huonoissa suhteissa kasvojen menettämisen tai jonkun muun typerän avioeroon liittyvän ajatuksen vuoksi. Sitten taas toisaalta tuntuu, että aika pienistäkin asioista pistetään suhde poikki, tai ehkä suhteeseen on menty liian lyhyen tuntemisen jälkeen ja ihastumisen liekki on palanut isosti mutta nopeasti loppuun. Kaikki eivät vaivaudu tutustumaan rauhassa ja ottamaan selvää, onko se kumppani hyvä vielä senkin jälkeen kun vaaleanpunaiset lasit häviävät nenältä. Toki kaikki ei näy pinnalle eikä muiden erojen syytä voi tietää, mutta varmasti illuusio mahdollisten parempien suhteiden määrästä on joillekin se miksi ei vaan tyydytä siihen mitä on saatu, vaan ajatellaan että jostain löytyy vielä joku vähän parempi ja täydellisempi kumppani.

Heikko itsetuntemus ja itsetunto johtavat eroiluun usein. Ei kyetä itsereflektioon. Lainkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kuusi