Mennäänkö aina verikokeisiin kun mennään magneettikuvaukseen?
Osaako joku ammattilainen kertoa, että mennäänkö ihan aina magneettikuvauksen takia labraan ja jos niin miksi?
Kommentit (18)
Mielestäni ei mennä. Riippuu mitä kuvataan, joskus laitetaan varjoainetta suoneen.
Vierailija kirjoitti:
Ei mennä
Missä tilanteessa mennään?
Käytätkö esim. Metformiinia? Sen takia piti tarkistaa yksi arvo, kun aiottiin käyttää varjoainetta. En muista tarkemmin. Joku munuaisten toimintaan liittyvä.
Niin ei tarvinnut tauottaa Metformiinia, kun munuaisten puhdistumisarvo oli tarpeeksi hyvä läheisellä.
Ei mennä aina. Röntgenkuvissa kävi meidän magneettikuviin lähetetty.
En ole koskaan mennyt. Magneettikuvat on kyllä otettu vaikka mistä.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni ei mennä. Riippuu mitä kuvataan, joskus laitetaan varjoainetta suoneen.
Varjoaineen laittaminen ei ole sama asia kuin verikokeet.
Mä olen ollut useasti magneettikuvassa eikä ole aina verikokeita ennen sitä ollut. Ne verikokeet on ihan kontrolleja liittyen siihen miksi kuvataan eikä liity suoranaisesti kuvaukseen. Myös varjoainetta on laitettu muutaman kerran eikä ole ollut labroja sen vuoksi.
Otetaan kreatiniini verikoe. Tsekataan varjoaineen vuoksi munuaisten toiminta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varjoaineen laittaminen ei ole sama asia kuin verikokeet.
Mä olen ollut useasti magneettikuvassa eikä ole aina verikokeita ennen sitä ollut. Ne verikokeet on ihan kontrolleja liittyen siihen miksi kuvataan eikä liity suoranaisesti kuvaukseen. Myös varjoainetta on laitettu muutaman kerran eikä ole ollut labroja sen vuoksi.
Kerroin siksi varjo-aineesta kun arvelin ap:tä piikkikammoiseksi. Kuvaukseen kyllä annetaan etukäteen ohjeet jos tarpeen. Itse piti olla päivystyksessä syömättä, juomatta kun kuvattiin ja todettiin umpilisäkkeen tulehdus.
Menin verikokeeseen ja kiireesti magneettiröntgeniin. Sieltä sairaalaan, löydettiin syöpä munuaisesta. Leikkaus ensi viikolla.
Vierailija kirjoitti:
Käytätkö esim. Metformiinia? Sen takia piti tarkistaa yksi arvo, kun aiottiin käyttää varjoainetta. En muista tarkemmin. Joku munuaisten toimintaan liittyvä.
Olen eri ja olen käyttänyt metformiinia vuosikaudet. Olin pään magneettikuvauksessa muutama kk sitten, ei mitään labroja otettu.
Vierailija kirjoitti:
Menin verikokeeseen ja kiireesti magneettiröntgeniin. Sieltä sairaalaan, löydettiin syöpä munuaisesta. Leikkaus ensi viikolla.
Parane pian!
Vierailija kirjoitti:
Kunka kauan odotit leikkaukseen pääsyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parane pian!
Pelottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jonojen ohi.Iso kasvain. Noin 5-6 viikkoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jonojen ohi.Iso kasvain. Noin 5-6 viikkoa
Ok, mä odotin 3 kk kunnes sain tietää leikkausajan.
Ei mennä