Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi annat korviketta vaikka rintamaitoa tulee riittävästi?

Vierailija
19.03.2007 |

Onko syynä vain laiskuutesi? Ja nyt seuraa saarnaa imettämisestä! ;)

Lapsi on vauva vain kerran, ja niin lyhyen aikaa.

Se että rintamaitoa ei tule riittävästi on huono syy anta korviketta.

Maitoa tulee kun huolehtii itsestään, syö ja juo ja lepää aina kun on mahdollista. Ja kun sitä rintaa antaa aina kun vauva sitä tahtoo, niin sitä maitoa kyllä tulee riittävästi.

Noin parin viikon ja sitten parin kuukauden iässä maidontulo tuntuu vähentyneen. Mutta se ei pidä paikkaansa, vaan se lapsi kasvaa niin hurjasti silloin että se tarvii vain enemmän. Ja siksi se on rinnalla tiheämmin,jotta sitä maitoa alkaisi tulla hänelle tarpeeksi.

Ne muutama huonommin nukuttu yö on pieni vaiva äidille siihen mitä se rintamaito sille vauvalle antaa!

Toivottavasti te " laiskat äidit" ette tästä pahasti suutu, mutta kyllä tämä on vain totta.

Rinnat tuottaa maitoa. Eläimilläkin riittävästi, samoilla perusteilla eivätkä ne anna korvikkeita kun lapsukaiset vinkuu yöllä ruokaa.

Nauttikaa vauva-ajasta! Ja antakaa vauvankin nauttia.

Korvikkeilla niin monet äidit syöttää vauvansa ihan tyrmään, ähkyyn! (mieti onko itselläsi hyvä olla kun olet syönyt ihan liian täyteen itsesi)

Ja lapsi voi jopa kuojoa kun sitä maitoa liikaa tuputetaan, se puklaa ja voi, taas se huutaa kun on nälkä! Ja taas annat ensin rintamaitoa ja sitten kun ei se riitä ja taas pulloa ja taas puklaa kun se määrä on vähän niin ja näin.... tämä kierre vain kun kerran alkaa niin se jatkuu ja jatkuu. Kunnes se alkaa syömään kiinteitä. Ja tämäkin sitten aloitetaan monesti pullovauvoilla liian aikaisin kun se on niin nälkäinen!

En halua yleistää pullolapsien äitejä mutta näin se monesti vain menee.

Ei toki kaikilla mutta niin monella.

Ja kun koittaa kertoa kokemuksien pohjalta missä mättää niin on kuin kuuroille korville puhuisi.

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
19.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

oleko ainoa, jota häiritsee hänen käyttämänsä rivijako? Tulee mieleen runot, ja runous on kuitenkin kaukana hänen tekstistään.

Tarkoitan tätä tämmöistä.

Miksi tuhlata tilaa aloittamalla joka lause uudelle riville?

Samallekin riville mahtuu.

Pieni juttu mutta sattui vaan silmään.

Kiitos ja anteeksi!

Vierailija
2/42 |
19.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

maidon korvikkeena pullosta illalla.

Lapsella on kylläkin ikää jo 9kk ja imetys nykyään sitä sun tätä. Tekemistä oli illaksi kiitettävästi, joten nopeamman kaavan kautta sain lapsen unille pulolla kuin rinnalla, jatketaan sitä tissilinjaa sitten aamupuolesta taas.

Takana 6kk täysimetystä ja kaikki mennyt täydellisesti tuonne lähemmäs 8kk asti, jolloin neiti puremisen myötä meni kokonaan imemislakkoon. Pari viikkoa meni sitten niin että pumppasin ja annoin korviketta lisänä ja kun vihdoin päätin lopettaa korvikkeen, tyttö päättikin palata takaisin rinnalle. Nyt kelpaavat molemmat.

Se helpottava puoli tuossa lakkoilussa oli että opin itsekin pullolle. Aiemmin oli periaatteenani se etten antaisi yhtään turhaa korviketta ja koska lapsi rinnalla viihtyi niin sillä sitten mentiin. Nyt voin huomattavasti vapaammin mielin antaa korviketta silloin kun koen sen helpottavan elämäämme.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
20.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen antanut vauvalle vain korviketta ihan alusta asti, koska en halua imettää. Itse olen ihan sinut päätökseni kanssa, mutta muilla ihmisillä tuntuu olevan asian kanssa välillä ongelmia.

Vierailija
4/42 |
20.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen on niin vieraantunut luonnosta, että jotkut pitää pulloa parempana. Syiksi ap:n kysymykseen miksi antaa korviketta vaikka on maitoakin epäilen esim. seuraavia:

-halutaan että muutkin osallistuu vauvan hoitoon eli antavat pulloa (laiskuus?)

-jostain syystä imetys ei joistakin ole trendikästä

-luullaan ettei maito riitä kun ei vain anneta lapsen olla rinnalla tarpeeksi

-mukavuudenhalu eli ei esim. haluta nukkua rintsikoissa tai käyttää liivinsuojia

-ei ymmärretä miten paljon rintamaito on korviketta terveellisempää

-korviketta pidetään täyttävämpänä ja halutaan itse paremmat unet (laiskuus?) - eri asia jos unenpuute on viedä mielenterveyden

Itse olen nyt 10 kk imettänyt ja ylpeä siitä. Ei se aina helppoa ole mutta onhan siinä se tunnepuolikin. Vauva on niin onnellisen näköinen maitoa saadessaan.

Vierailija
5/42 |
20.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva että jotku on samalla aaltopituudella... Ajattelin jo että onko tämän palstan väki tosiaan niin negatiivista porukkaa ja antaako tämän palstan naputtelijat kaikki pulloa! Tuossa mietin että kyllä joillekin on luja paikka myöntää ettei viitsi,tai halua imettää.

Äitiys on iso tabu!

Ja joillaki se on kuin muuri jonka yli on selvittävä erilaisena. Se kova mimmi ei voi alentua imettämään ja näyttää pehmeetä hellää äitiä!

Onhan näitä imettäjiä palkattu kautta aikojen kun äidit ei ole halunneet imettää omiaan. Että ei tämä mikään uusi ilmiö toki ole. Harmittaa vaan kun nykypäivänä on niin paljon tutkittu äidinmaitoa,ja kaikki varmasti tietää kuinka hyvää se on vauvalle. Ja kun pikkusen alussa tökkii imettäminen niin heti on varmaa että ei tuu maitoa ,ei.

Ja sitten vain sitä tekomaitoa pitää tuputtaa vaikka sitä parasta olisikin tarjolla,vain jotta äiskä saa nukkua pidemmän pätkän kerralla.

Onhan sitä vauvaa jaksanut odottaakin 9kk niin eikö sille voi 3-4kuukautta lisää uhrata aikaa ja antaa sille parasta alkuravintoa elämälle mitä maailmassa on. JOS SIIS SITÄ VOI IMETTÄÄ!

Ja sitä maitoa kerran on!

Tiedän että tällainen kirjoittelu saa jotkut äidit vastarintaan ja rätkyttämään ja ivaamaan meitä " lehmiä" .

(VOI; nyt varmaan joku imettäjä suuttui ;) heh!)

Okei, ehkä kohtuullista että kun jotkut pahoittivat mielensä sillä että kirjoitin " laiskoiksi" niin haukun meitä imettäjiä sitten lehmiksi.

Mutta olemme ylpeitä rinnoistamme. Oli ne sitten minkä tahansa kokoisia. Jos ne maitoa tuottaa ja lapsi niistä voi ruokansa saada. Aika moni meistä kuitenkin voi " mansikiksi" ryhtyä, jos viitsii vähän nähdä vaivaa asian eteen.

Nyt pitää koko ajan sanoa että jos vain siis mansikilla on puhtaat paperit eli on terve ja maitoa tulee, niin älkää nyt niitä korvikkeita suotta syöttäkö!

Ja joo, kyllä minä tiedän että se maidon erityskin on yksilöllistä, niinku lehmilläkin on! Toiset tuottaa kovastikki maitoa kun taas toiset vähemmän, mutta melkeen kaikki sitä kuitenkin jonkun verran tuottaa.

AMMUU .....-sanoo ap

EI jaksa enää jaaritella!

Vierailija
6/42 |
20.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

todella äidillistä

Vierailija
7/42 |
19.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on syönyt 3 kk kahden tunnin välein ympäri vuorokauden ja mies antaa silloin tällöin pullosta, jotta saan nukkua muutaman tunnin. Anteeksi kauheasti laiskuuteni.

Vierailija
8/42 |
19.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äläkä saatana tuu neuvomaan miten paljon toisten rinnoista tulee maitoa ja kuinka kukin omaa lastaan syöttää!!

Vierailija
9/42 |
19.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se on silloin tällöin.

Mutta tarkoitinkin että oikein opetetaan se vauva pullolle.

2:lle...

Josko imettäisit pidempää kerralla? ja molemmista rinnoista saman syötön aikana?

Voisi vauva harventaa syöttäväliä niinkin...

t:ap

Vierailija
10/42 |
19.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se vaan rinnat on maidon tuottamiseen tehty.

ja oikeestaan ei oo rintoja joista ei maitoo tule. Jos sitä stimulaatiota on riittävästi.

Anteeksi vain jos kalikka kolahti!

Taisin kirjottaa oikein kun edes yksi sai kolhaisun ;)

Toivottavasti pystyt imettään jatkossa.

Sillä loppujen lopuksi se on sinusta itsestäsi aika paljon kiinni tuleeko sinulla maitoa vai ei.

Vierailija
11/42 |
19.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska isäntä ei nouse yöllä hörppyyttämään maitoa vauvalle, se on vissi, että pullosta tahi sitten ilman

Vierailija
12/42 |
19.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tämän asian kanssa täysin sinut, se oli ainoa vaihtoehto. Mutta muistathan siis myös ap, että on tilanteita joissa imetys ei vain ole mahdollista vaikka haluja olisi ja maitoa tulisi?

Vierailija
13/42 |
19.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap se tietää kaikkien asiat? Kuinka voit väittää että

kaikilla on samallalailla? Toivottavasti pystyn vauvani täysimettämään, jos en niin tosiaan ei kaipaa jotakuta väittämään että kaikilla on näin kun ap niin sanoo.

Vierailija
14/42 |
19.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tarkoitin nimen omaan sellaisia äitejä, joilla siis rinnat kestää imettämisen, vauva osaa ottaa kiinni, ja maitoa tulee. Miksi siis opettaa lapsi rinnalle?

Ja joo, tuo viinakin on ymmärrettävä syy että silloin tällöin sitä pulloa annetaan. Mutta joka päiväiseksi ensimmäisten elikuukausien aikana... EIkö se ole päivänselvä juttu että se rintamaito on paras sille lapselle ja jos sitä tulee, niin onko se todella ylivoimaista antaa sitä parasta sille vauvalle sen muutaman kuukauden kun se on pelkällä maidolla?

Vierailija
15/42 |
19.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva saa maitoa niin paljon kuin sielu sietää, mutta minkä mä sille voin että on niin ahne. 2

Vierailija:

2:lle...

Josko imettäisit pidempää kerralla? ja molemmista rinnoista saman syötön aikana?

Voisi vauva harventaa syöttäväliä niinkin...

t:ap

Vierailija
16/42 |
19.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä väität siis että JOKA tapauksessa jossa äiti ei lastaan imetä on kyse ÄIDIN laiskuudesta!!

Ei vittu sä oot tyhmä ja kannattais ehkä nyt jo sulkea se turpa!

Vierailija:

Kyllä se vaan rinnat on maidon tuottamiseen tehty.

ja oikeestaan ei oo rintoja joista ei maitoo tule. Jos sitä stimulaatiota on riittävästi.

Anteeksi vain jos kalikka kolahti!

Taisin kirjottaa oikein kun edes yksi sai kolhaisun ;)

Toivottavasti pystyt imettään jatkossa.

Sillä loppujen lopuksi se on sinusta itsestäsi aika paljon kiinni tuleeko sinulla maitoa vai ei.

Vierailija
17/42 |
19.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän esikoinen oppi pullolle vastasyntyneiden teholla kun hänet oli ensin elvytetty ja pidetty hengityskoneessa hyvä tovi. Imetysmyönteisestä osastosta ja kovasta yrittämisestä huolimatta imettäminen ei vain enää luonnistunut. Itse olin tietysti pettynyt ensinnäkin siihen etten lastani saanut rinnalleni syntymän jälkeen ja sitten siihen ettei imetys onnistunut. Mutta olin onnellinen että lapseni oli elossa. Sittemmin olen kuullut sinunlaisiltasi ventovierailta ihmisiltä juuri tälläisiä kommentteja. Arvaappa vaan miten satuttaa ja vituttaa. En koe velvollisuudekseni selitellä tuolla naapurin idiootti rouville omia ratkaisujani ja syitä niihin. Olet tietämätön, ajattelematon, omahyväinen ja ylimielinen kun kuvittelet voivasi tulla muita tänne arvostelemaan. Jokainen äiti on hyvä äiti riippumatta siitä miten vauvansa ruokkii kunhan ruokkii. Ymmärsin kyllä että olet niin suuri persoona että hyväksyt pulloruokinnan ehkä meidän tapauksessa. Pointti onkin, että kannattas pitää turpansa kiinni näin henkilökohtaisessa ja intiimissä kysymyksessä.

Vierailija
18/42 |
19.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuomitsemalla ei valitettavasti pääse pitkälle vaikka asia olisi kuinka hyvä..

Vierailija
19/42 |
19.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en silti halunnut imettää pitempään kuin kuusi kuukautta. En pidä maitoani niiiin erikoisena, imetys oli epämiellyttävää ja se sitovuus oli kamalan ahdistavaa. Halusin jakaa ruokkimisvastuun isän kanssa. Siksi lopetin imetyksen kun vauva oli puoli vuotias.

Vierailija
20/42 |
19.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi sanot ei-imettäviä äitejä laiskoiksi. Itse olisin kyllä mielelläni imettänyt, koska olisin itse päässyt helpommalla. Ei olisi tarvinnut yöllä hypätä keittiössä korviketta hakemassa ja keitellä tuttipulloja joka välissä. Miksei imettäviä äitejä haukuta laiskoiksi, vaikka helpommallahan he (yleensä) pääsevät?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi viisi