Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oman sukunimen pitäminen naimisiin mennessä?

Vierailija
12.05.2025 |

Mulla tuttava valitsi näin, kun on harvinainen sukunimi ja lapsetkin sai äitinsä sukunimen.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä naimisiinmeno ei ole mikään syy vaihtaa sukunimeä. Ihmisellä pitäisi olla sama sukunimi syntymästä kuolemaan. Minua ei ole koskaan haitannut, että lapsilla on eri sukunimi kuin minulla. 

Vierailija
2/35 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä naimisiinmeno ei ole mikään syy vaihtaa sukunimeä. Ihmisellä pitäisi olla sama sukunimi syntymästä kuolemaan. Minua ei ole koskaan haitannut, että lapsilla on eri sukunimi kuin minulla. 

Eikös lapset kastettu sun sukunimelle ja ei haittaa vaikka vaihtavat sukunimen vaikka ihmisten pitäisi olla  koko ikänsä samalla sukunimellä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidin oman sukunimeni ja mieheni otti minun sukunimeni kun menimme naimisiin.

Vierailija
4/35 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyinen lainsäädäntö on ihan hyvä. Jokainen saa itse päättää nimestään.

Vierailija
5/35 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen sukua jatketaan. Ei naisen

Vierailija
6/35 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin pitänyt oman sukunimeni, mutta 50 vuotta sitten se ei ollut mahdollista. 

Vierailija
7/35 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidin oman sukunimeni enkä edes harkinnut miehen sukunimeä. 

Vierailija
8/35 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et voi olla tosissasi.

Vierailija
9/35 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä oli.

Vierailija
10/35 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman sukunimen alle kuuluu Suomessa tuhansia ihmisiä sekä useita erillisiä sukuja. Naisen sukunimen alle kuuluu Suomessa muutamia kymmeniä edustajia, kaikki sukua toisilleen. Tulevat lapsemme tulevat saamaan naisen sukunimen

Vierailija
11/35 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä oli.

1985

Vierailija
12/35 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä oli.

Ei ollut. Vain kaksoisnimi olisi ollut mahdollinen.

T. Vuonna 1981 naimisiin mennyt

Vierailija
13/35 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä oli.

Ei ollut. Vain kaksoisnimi olisi ollut mahdollinen.

T. Vuonna 1981 naimisiin mennyt

Jep, laki tuli voimaan 1985.

Vierailija
14/35 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorempana olisin saattanut ottaa miehen sukunimen, jos olisimme menneet naimisiin (elämme avoliitossa). Jos nyt menisimme naimisiin, pitäisin oman sukunimeni. Lapsillamme on mieheni sukunimi, koska pidin siitä perinteestä että lapsilla on isänsä sukunimi. Tässäkin on mieli muuttunut ja hieman jopa harmittaa etten antanut heille omaa (harvinaisempaa) sukunimeäni. Mieskin olisi saattanut suostua (ei olla asiasta koskaan sen enempää keskusteltu, mutta luulen näin). Joissain maissa molemmat pitävät omat sukunimensä automaattisesti myös avioliitossa. Käsittääkseni esim. Italiassa on näin. 

Vierailija
15/35 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin se naisen suku yks kaks häviää?

Vierailija
16/35 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tehtiin noi kuin ap kuvailee jo 21v sitten. Ehkä olen tuttavasi.

Vierailija
17/35 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös lapset kastettu sun sukunimelle ja ei haittaa vaikka vaihtavat sukunimen vaikka ihmisten pitäisi olla  koko ikänsä samalla sukunimellä. 

Kasteessa ihminen liittyy kirkkoon. Ei liity nimeen mitenkään. 

Minä en ottanut miehen sukunimeä, koska omani on harvinainen ja hänellä taas yksi yleisimmistä. Myös lapsilla on mun sukunimeni. Ketään ei kastettu. Ihan vaan ilmoitettiin lomakkeella, että tällaiset nimet tälle lapselle. Jos lapset joskus haluavat vaihtaa nimensä niin siitä vaan.

Vierailija
18/35 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on ihan sama, miten muut nämä sukunimiasiat omalta kohdaltaan ratkaisevat, mutta itse olen pitänyt oman sukunimeni, lapsella on isänsä sukunimi.

Mun ei siis tarvinnut vaihtaa sukunimeä naimisiin mennessä eikä asiaa tarvinnut myöskään miettiä eron yhteydessä. Sukunimi ei vaikuttanut eroon mitenkään, se olisi tullut, vaikka olisi ollut sama sukunimikin.

Vierailija
19/35 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin pitää omansa kun ottaa jonkun  kaksiosaisen Möttönen-Korhonen

Vierailija
20/35 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä oli.

1986 tuli uusi sukunimilaki.