Mikä asunnossani vie enemmän sähköä talvisin?
Pisti tuossa sähkölaskuja selaillessa silmään, että talvikuukausina sähkönkulutus on jostain syystä huomattavasti korkeampaa kuin syksyllä/keväällä/kesällä. Mitään omalla sähköllä kustannettua lämmitystäkään kun ei ole enkä todellakaan käytä mielestäni sähköä itsekään enemmän kun tuppaa talvella pörssisähkökin olemaan kalliimpaa joten päinvastoin säästän? En ymmärrä.
Kommentit (48)
Iso jääkaappi-pakastin. Varsinkin, jos on kovin vanha. Energiasyöppö.
Vierailija kirjoitti:
Miksi se talvella veisi enemmän energiaa kuin kesällä? Eikö pitäisi olla juuri päinvastoin. ap
Vierailija kirjoitti:
Vie helteillä enemmän sähköä.
Herää epäilys että jossain sähköfirman puolella nyt joku huijaa.
Kuinka paljon korkeampi? Mä teen ainakin uuniruokia enemmän talvella kuin kesällä.
Minulla se on lämmitys ja talvikuukausien korkeampi sähkönhinta.
Keväästä syksyyn on maksimissaan 80kWh/kk mutta talvikuukausina nousee jopa 120kWh. Kyllä tuossa tuo liesituuletin käy jatkuvasti koska pitää olla päällä että ilmanvaihto toimii mutta ei kai sekään nyt talvella sen enempää sähköä vie. En kokkaile tai tee muuta sen enempää talvella kuin muutoinkan. En todellakaan keksi mitään järkevää syytä miksi talvella kuluisi sähköä noin paljon enemmän. ap
No ainakin yks syy voi olla se että valot on enemmän päällä päiväsaikaan talvisin kun kesällä mutta ei senkään nyt niin älytöntä ero pitäis tehdä. Omistatko auton meneekö auto aamuisin lämppäriin kiinni, meneekö sen sähkön käyttö sähkölaskuun?
Talvella on pimeää, siksi valaistusta käytetään enemmän.
Valaistus vie tietysti jonkin verran enemmän.
Sitten jos asunnossa on koneellinen ilmanvaihto, niin siinä saattaa olla säädettynä tuloilman esilämmitys isolle. Tämä vie tosi paljon sähköä talvisin, kun pakkasilmaa lämmitetään ja silloin käytännössä lämmität asuntoa osittain ilmanvaihdolla. Monesti se on säädettynä johonkin 20 asteeseen, vaikka ei todellakaan tarvitse. Itse pidän sitä talvisin 8 asteessa ja kesällä nollassa. Tuo kannattaa aina katsoa, kun muuttaa uuteen asuntoon.
Ja toki jos pesuhuoneessa on lattialämmitys sähköllä, niin sekin vie.
Onko kylppärissä lattialämmitys sähköllä tai ilmanvaihtokoneessa sähköinen jälkilämmityspatteri?
Sama minulla. Asunnon ilmanvaihto ja tuloilman esilämmitysvastus toimii asukkaan sähköillä.
Vierailija kirjoitti:
No ainakin yks syy voi olla se että valot on enemmän päällä päiväsaikaan talvisin kun kesällä mutta ei senkään nyt niin älytöntä ero pitäis tehdä. Omistatko auton meneekö auto aamuisin lämppäriin kiinni, meneekö sen sähkön käyttö sähkölaskuun?
Autosta luovuin viime kesänä mutta ei lämmitystolpan sähköjen pitäisi muutenkaan näkyä minun sähkölaskulla koska sähköt sisältyy autopaikkamaksuun. ap
Vierailija kirjoitti:
Sama minulla. Asunnon ilmanvaihto ja tuloilman esilämmitysvastus toimii asukkaan sähköillä.
Tuloilma on suoraan ikkunoiden yläpuolella olevista venttiileistä eikä siinäkään mitään lämmitystä ole. Eikä ole pesuhuoneessakaan lattialämmitystä. ap
Sähkölaskut ovat huijausta. Olin määräaikaisessa työssä toisella paikkakunnalla ja kämppä tyhjillään. Kulutus ei laskenut lainkaan, vaikka on olevinaan asuntokohtaiset mittarit. Täyttä valhetta.
Makaat talvella sohvalla ja katsot tvtä
Olen miettinyt ihan samaa. Talvella oli kulutuslasku 70 e, nyt 20 e.