Mikä on sellainen työ, mitä oikeasti haluaa jatkaa jopa eläkeikäisenäkin?
Kommentit (52)
Kaupan työt. Paljon purkua ja hyllytystä, eli fyysistä työtä. Ja paljon askelia päivässä. Ajattelin jatkaa, jos kroppa kestää, ettei tartte käydä punttisalilla. Mun kroppa siis tykkää tuosta fyysisestä ponnistelusta. Kun töissä oli koulutuspäivä, eli istuttiin koko päivä, olin ihan romuna.
Gynekologi.
En ole gynekologi, mutta voin sitä v..tua vilkaista. Katsotaas...
Yliopistoissa ja korkeakouluissa osa proffista ja tutkijoista jatkaa kun aihe heitä kiinnostaa ja voivat ohjata vielä usein alkavia samalla uralla.
Yrittäjissä jotka ovat löytäneet sellaisen toimialan ja bisneksen, jossa he voivat itse valita sen tahdin millä tekevät kun jakavat.
Keskitason toimistohommissa jne. ja suorittavan tason duuneissa ehkä eniten vaikuttaa työpaikan johtaminen ja odotukset joita pidempään tekevälle on. Jos esihenkilöt ja yhteisö odottaa suurempaa panosta kun enää jaksaa tehdä, niin harvempi sitä sitten viitsii jatkaa vaikka pyydettäisiin.
Minä päätin lähteä koska johtaminen ja muut henkilöresurssit eivät olleet odotuksiin nähden kunnossa vaikka yrittivät kyllä puhua jatkamaan, niin en nähnyt järkeväksi enää jäädä edes osittain ja isommalla palkalla siinä ei ollut mieltä.
Huvipuistohullu kirjoitti:
Laitekuski 🤩
Millaisissa laitteissa voi olla kuski lähes 70-v saakka? Ei varmaan kaikissa?
Vierailija kirjoitti:
Laitekuski 🤩
Mitä konetta sä käytät? Kiinnostaa kun sanoit meneväsi huvipuistoon töihin. En häiriköi eikä kerrota puiston nimeä. Oon aina miettinyt että se vois olla kivaa vaikka vastuullista ulkotyötä.
Mä ajelen mitä laitetta milloinkin, mutta mieluiten Boosteria 😍 Ja onhan se kivaa hommaa 🤩
Vierailija kirjoitti:
Laitekuski 🤩
Millaisissa laitteissa voi olla kuski lähes 70-v saakka? Ei varmaan kaikissa?
Eläkeläiset on yleensä lastenlaitteilla 😎
Hoitajat, koska voivat valita vuoronsa ja tehdä silloin kuin huvittaa - kaksi tiedän, kumpikaan ei tee yövuoroja, tekivät 70-vuotiaaksi asti
Muutaman eläkepapan tiedän vetäneen kursseja ammattikorkeakoulussa, sellaista alaa missä ovat olleet töissä
Bussikuskeja näkee tilausajoissa aika paljon
Muusikot
Kauppiaat, eri aloilla
Kampaajat ja parturit
Näitä nyt ainakin tiedän. Osaa näistä yhdistää yrittäjyys.
Ei kai tuo siitä työstä ole kiinni, vaan enemmän tekijästä. Luulisin, että jokainen työ, mihin ihminen on hankkinut vuosien aikana osaamista ja on innostunut, on loppupelissä sellaista jota voisi tehdä eläkkeelläkin. Tietysti muut asiat voivat johtaa siihen, että moni haluaa jäädä eläkkeelle, vaikka olisi voinut vielä töitäkin jatkaa.
Nämä emeritus/emerita taitavat olla yleensä tutkijoita.
Olin sh yliopistosairaalassa akuutilla vuodeosastolla kunnes täytin 70 vuotta. Rakastin työtäni ja jatkoin keikkalaisena. Välillä pidempiä jaksoja ja välillä päivä kahden vuoroja. Yövuorot yleensä kiireisiä mutta ne olivat sopineen minulle aikaisemminkin hyvin.
Jokainen tekee hommaansa sen oman aikansa ja sen jälkeen tilalle tulee uudet tekijät. Onneksi ihmisen elinikä on hyvin rajallinen ja toimintakyky vielä lyhyempi. Muuten esim. Fordin tehtaalla kasattaisi yhä T-Fordeja, joita tekisivät ne samat tyypit kuin silloin yli sata vuotta sitten, koska vanhoina jäärinä eivät osaisi tekemistään lopettaa, että töihin pääsisi uusia tekijöitä. Virtaa vaan piisaisi ja sanoisivat, että älä kuule tuu siihen yhtään neuvomaan, poika. Mää tein tätä hommaa jo silloin kun sun mummoa pistettiin alulle. Minä en tätä hommaa lopeta niin pitkään kuin henki pihisee. Auto saa olla minkä värinen tahansa, kunhan se on musta.