Mikä on sellainen työ, mitä oikeasti haluaa jatkaa jopa eläkeikäisenäkin?
Kommentit (52)
psykoterapeutin ja lääkärin hommia tekevät muutamat tuntemani eläkeläiset.
Yrittäjä ja psykoterapeutti/työnohjaaja.
Minä olen puutarhuri ja tykkään työstäni. Meillä nytkin pari työntekijää jotka saisivat jo halutessaan jäädä eläkkeelle, mutta omasta halustaan tekevät täyttä päivää.
Itsenäiset työt, toimistohommat, kevyet työt. Olen ihmetellyt etteivät pari aika ärsyttävää tyyppiä jää jo eläkkeelle vaikka ikä riittäisi mutta ehkä vallantunne kiehtoo.
Lääkäri, politiikka noin yleisesti, lähes kaikki hommat, joissa ollaan jääty 80-luvun työtahtiin.
Avaruustutkija, elokuva-arvostelija, kirja-arvostelija, puutarhuri, sijoittaja, kunnallispoliitikot (eivät osaa pysyä poissa kuntalaisten asioista).
Mun isä ja äiti, arkkitehti ja näyttelijä.
Sellainen työ mistä itse tykkää. Mä en esim noita aivottomia kevyitä toimistotöitä tekisi (enää) sekuntiakaan. Vaihdoin alaa raskaan työn raatajaksi. Joku taas tykkää tylsästä näpyttelystä. Jotkut haluaa jatkaa puutarhahommia, toiset istuu osa-aikaa kassalla vielä kasikymppisenä ja lääkärit jatkaa helposti eläkkeelläkin osa-aikatyötään.
Taidepuolen työt, kuten musiikki, elokuvapuoli ns. intohimotyöt joille palaa. Suorittavan tason fyysisistä töistä tuskin yhtäkään tahtoo tehdä yli eläkeiän.
Pakko jaksaa painaa, koska eläke jäisi muuten niin pieneksi. Työ itsessään ei kiinnosta mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen puutarhuri ja tykkään työstäni. Meillä nytkin pari työntekijää jotka saisivat jo halutessaan jäädä eläkkeelle, mutta omasta halustaan tekevät täyttä päivää.
Niille ei oo talvella oikein töitä.
Vierailija kirjoitti:
Taidepuolen työt, kuten musiikki, elokuvapuoli ns. intohimotyöt joille palaa. Suorittavan tason fyysisistä töistä tuskin yhtäkään tahtoo tehdä yli eläkeiän.
Tunnen monia esim raksa-, putki- yms ammattilaisia jotka muuten oikein mielellään jatkaisivat töitä eläkkeelläkin, mutta kroppa pistää vastaan. Jatkavat sitten puuhailua omillaan, tekeminen noilla ei kesken lopu. Hirvittää vaan kattoa seitsenkymppisiä ukkoja vaihtamassa kattoa ilman valjaita, mut eipä noita kieltääkään voi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen monia esim raksa-, putki- yms ammattilaisia jotka muuten oikein mielellään jatkaisivat töitä eläkkeelläkin, mutta kroppa pistää vastaan. Jatkavat sitten puuhailua omillaan, tekeminen noilla ei kesken lopu. Hirvittää vaan kattoa seitsenkymppisiä ukkoja vaihtamassa kattoa ilman valjaita, mut eipä noita kieltääkään voi...
On fyysinen jaksaminenkin laskettu syyksi miksei työskentely yli eläkeiän.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy kyllä olla hyvä fysiikka, että näin raskaaseen työhön pystyy vielä eläkeiässä täyspäiväisesti. Vähän tuuriakin, että on pysynyt ehjänä. Tiedän monia, joilta on mennyt polvet niin, etteivät pysty enää olemaan polvillaan. Tai käsissä on kulumaa. Moni joutuu jättämään nämä työt näistä syistä jo neli-viisikymppisinä. Selkä toki myös kovilla, mutta kädet ja polvet kai useimmilla.
Vierailija kirjoitti:
Itsenäiset työt, toimistohommat, kevyet työt. Olen ihmetellyt etteivät pari aika ärsyttävää tyyppiä jää jo eläkkeelle vaikka ikä riittäisi mutta ehkä vallantunne kiehtoo.
Haha! Toimistotyö ja vallan tunne, sulla on pakostikin peräsuolen laskeuma.
Huvipuistohullu kirjoitti:
Laitekuski 🤩
Mitä konetta sä käytät? Kiinnostaa kun sanoit meneväsi huvipuistoon töihin. En häiriköi eikä kerrota puiston nimeä. Oon aina miettinyt että se vois olla kivaa vaikka vastuullista ulkotyötä.
Kevyet toimistohommat.