Seurustelin nuorena maatalon pojan kanssa. Siellä mentiin kiviä keräämään pellolta Äitienpäivänä.
Eikä p a s k a n ajokaan ollut mitenkään erikoista pyhäpäivinä.
Kommentit (98)
Minä olen kasvanut maatilalla ja tuosta lapsityövoimasta mietein. Koskaan en ollut missään hoidossa muualla. Isän vanhemmat asuivat paritalon toisessa päässä ja oletan että he ovat hoitaneet minua navetan ajan kun olen ollut pieni. Sen muistan että jostain 4 tai 5 vuotiaasta olen varmaan ollut aamua iltaa navetalla mukana. Alkuun riesana ja sitten kun koko riitti niin tekemässä töitä. Alkuun kannoin käsin rehua lempilehmilleni ym. Vähän isompana viihdytin itseäni ratsastamalla lehmillä ja kiipeilemällä pitkin parsirakennelmia ym.
Alle kouluikäisenä olen ollut jo traktoria ajamassa heinätöissä. Olin 9v kun meille rakennettiin uusi navetta. Miehet rakensivat ja minä äidin kanssa huolehdin lehmistä. Minä ajoin ne väliaikaissuojaan aamua iltaa lypsylle ja tein niille jauhoämpärit ym ja äiti lypsi. Syksyllä kun minulla alkoi koulu niin muistan opettaneeni isoveljelle minkä verran millekkin lehmälle kuuluu antaa jauhoja. Kivien kerääminen ym oli jokavuotista touhua keväästä.
Omia lapsia hommatessani minua harmitti etten voinut tarjota heille maatilalapsuutta. Itse nimittäin muistan lapsuuttani lähinnä kuin olisin elänyt jossain huvipuistossa. Paljon eläimiä joita sai hoitaa. Paljon koneita joita sai käyttää. Paljon perheen yhteistä työn tekoa. Lomailua oli pari päivää vuodessa mutta minä nautin arjesta. Toki joskus harmitti kun ei päässyt kavereiden kanssa uimaan ym kuumina päivinä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin silloin vaan että eikö mikään ole pyhää. ap.
No, äitienpäivä ei ainakaan ole pyhää. Juhannus jos jokin on pyhää.
Maataloustyöt kuuluu asiaan toki. Neukkukuutioihmiset ei moista tajua neukkuelämässään.
Ja heti piti alkaa nimittelemään.
Mistä se tarve kumpuaa, jos on niin tyytyväinen siihen omaan elämään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on päivä keväällä, viikko syksyllä. Tarkoittaa sitä, että kylvö/toukotyöt tehdään ajallaan, muuten se kertautuu syksyllä. Naapuri ajaa just lietelantaa pellolle, se hänelle suotakoon näin äitienpäivänä, ei muuten saa rehua ja viljaa kasvatettua lihakarjalleen, josta sitten aikoinaan saadaan sitä lihaa kauppoihin..
Täällä iloisessa Itä-Suomessa kerättii kiviä pari-kolme viikkoa. Ei ollut talon lapsilla vapaa-ajan ongelmia koulun jälkeen.
Mitäs laki sanoo tuosta lapsityöstä?
Ei mitään .Perhe saa tehdä töitä yhdessä. Pitäisikö vaan pleikkarilla pelata päivät päästä toiseeen ?
Ei mitään?
https://fi.wikipedia.org/wiki/Lapsity%C3%B6
Maalla äitienpäivä on ne kakkukahvit jossain välissä, muuten väki on pellolla, jos sää sallii. Tänään sallii, joten siellä on isäntä, poika ja vävy peltotöissä (kaksi viimeksimainittua töissä kaupungissa, tämä on heidän äitienpäivälahjansa) ja tytär suunnittelee kasvimaanlaittoa kanssani. Saattaa olla, että istutamme pari marjapensasta, joka tapauksessa kärräämme melkoisen määrän vuoden verran varastoitua lantaa voimaannuttamaan maata.
Iltapäivällä käyn istuttamassa 500 männyntainta avohakkuualueelle. Kevät nyt sattuu olemaan sellaista aikaa, että kaikki pitää tehdä ajallaan, huomenna on työpäivä, ei enää ehdi.
On totta, että maalla on paljon möllejä, jotka eivät pidä mitään pyhänä. Minä pidän kyllä äitienpäivän arvossa, tarjoan kakkukahvit ja liputan, vaikka työpäivä se äitienpäivä minulle on.
Vierailija kirjoitti:
Maalla äitienpäivä on ne kakkukahvit jossain välissä, muuten väki on pellolla, jos sää sallii. Tänään sallii, joten siellä on isäntä, poika ja vävy peltotöissä (kaksi viimeksimainittua töissä kaupungissa, tämä on heidän äitienpäivälahjansa) ja tytär suunnittelee kasvimaanlaittoa kanssani. Saattaa olla, että istutamme pari marjapensasta, joka tapauksessa kärräämme melkoisen määrän vuoden verran varastoitua lantaa voimaannuttamaan maata.
Iltapäivällä käyn istuttamassa 500 männyntainta avohakkuualueelle. Kevät nyt sattuu olemaan sellaista aikaa, että kaikki pitää tehdä ajallaan, huomenna on työpäivä, ei enää ehdi.
Kyllä maalla on helppoa. Ei tartte muuta kuin käsiä heilutella ja tukianomuksia kirjoitella. Vai mitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä maalla on helppoa. Ei tartte muuta kuin käsiä heilutella ja tukianomuksia kirjoitella. Vai mitä.
Helppous on ihan omassa päässäsi. Ilmankos luetun ymmärtäminen sieltä puuttuu täysin.
Kyllä kaupungissa on helppoa asua kun saa tukia.
Yhdessä taloyhtiössä, jossa asuin lähes 10 vuotta, oli tapana pitää pihatalkoot aina äitienpäivänä. Se oli siellä tärkeä perinne.
Saatiin pahoja katseita kun lähdettiin juhlavaatteissa viettämään äitienpäivää eikä jääty haravoimaan pihaa.
Kivempi oli lähteä ravintolaan syömään oman perheen ja isovanhempien kanssa, ja viettämään aikaa heidän kanssaan.
Vierailija kirjoitti:
Otan osaa.
Maatilalla tehdään töitä pyhääarkea kelien mukaan. Jos työt tehtävä niin aivan sama mikä pyhä on menossa. Vappukin työväenjuhla mutta kyllä moni isäntä oli traktorilla pellolla aamusta iltamyöhään 👍
Varsinkin jos on eläimiä niin ne on ruokittava oli päivä mikä hyvänsä.
Näin keväällä voi nähdä kun koko suku vauvasta vaariin kerää kiviä pellolta. Siinä vähän mallia kaupungin laiskureille 👍
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä vietettiin äitienpäivää eikä nostettu kiviä pellosta äitienpäivänä, vaikka maalaistalossa asuttiin.
Kiviä nostettiin kyllä pellosta joka kevät ja tehtiin peltotöitä, mutta ei äitienpäivänä. Se oli pyhäpäivä ja juhlapäivä.
Kaupunkilaisena kysyn, että miksi te niitä kiviä keräsitte? Mikä tarkoitus sillä työllä on?
Voisko avovankilasta ottaa kivienkerääjiä pelloille?
Puppa👴 ei äitienpäivästä piittaa kun on sonnanajo 👍
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin jos on eläimiä niin ne on ruokittava oli päivä mikä hyvänsä.
Sama toki pätee myös kaupunkien lemmikkieläimiin. Ei voi jättää koiria ulkoiluttamatta ja ruokkimatta vapaapäivänä.
Ei ole kiinni tunneista, mutta koko päivää ei ole vara juhlia. Edes niillä äideilläkään.