Häät, kun ei ole kavereita
Vähän jotenkin noloa, mutta olen aikuinen ihminen, jolla ei ole oikeastaan ollenkaan ystäviä, muutama etäisempi kaveri vain. Miehellä on hyvin saman tyyppinen tilanne. Olemme melko läheisiä omien vanhempiemme kanssa, minulla on yksi sisarus ja miehellä ei yhtään. Olemme aikuisiällä muuttaneet useita kertoja pitkiä matkoja töiden vuoksi ja nuorempana solmitut ystävyyssuhteet ovat jääneet.
En oikein tiedä, miten järjestää häät. Minulla ei ole oikeastaan ketään miehen lisäksi, joka lähtisi edes hääpukuostoksille makutuomariksi tai ketä pyytäisin kaasoksi. Polttareita tai mitään vastaavaa ei ole tulossa. Onko kukaan ollut vastaavassa tilanteessa?
Kommentit (61)
Meidät vihittiin maistraatissa, todistajina kaksi maistraatin henkilökuntaa. Sen jälkeen menimme markettiin ruokaostoksille ja söimme kotona perunaa ja lihapullakastiketta. Että sellaiset häät. Ei meillä ollut kavereita joita kutsua, emmekä kumpikaan edes pitänyt mistään juhlista.
Hyvin tuo liitto kesti, likimain 40 vuotta, kunnes puolisoni nukkui pois.
Mulla sama tilanne paitsi että miehellä on kyllä paljon kavereita ja minulla ei ole ketään. Valitsin nuorempana seurani tosi huonosti ja olen katkaissut välit kaikkiin vanhoihin ystäviin. Mies haluaisi naimisiin jossain vaiheessa ja musta tuntuu tosi pahalta kun ei mulla ole muita ketä kutsua kuin perheeni.
Vierailija kirjoitti:
Teillä säästyy rahat sitten vaikka upeaan häämatkaan :) ihan hyvät häät on vihkiminen ja sen jälkeen syömään ravintolaan kaksin tai perheidenne kanssa.
Meilläkään ei ole kavereita tai on sen verran vähän ja eri yhteyksistä, että tuntuisi kiusalliselta järjestää heille juhlat. Joten kahdestaan tarkoitus karata vihille :D
Me menimme naimisiin maistraatissa ja olimme varanneet pöydän hienosta ravintolasta. Olimme sopineet hääateriasta jo etukäteen ja se oli tehty seuruettamme varten. Saimme vielä hääkakun jämätkin mukaamme kun lähdimme ravintolasta. Oli ihanaa syödä hyvin hyvässä seurassa. Vaikka söimme suunnilleen parasta, mitä oli saatavilla, se oli huomattavasti halvempaa kuin suuren vierasjoukon syöttäminen. Meillä jäi rahaa oman kodin laittoa varten eikä isäni joutunut ottamaan pankkilainaa siksi, että saisi tyttärensä häät maksettua.
Olimme puolisoni kanssa olleet kimpassa 20 vuotta, jolloin vajaa nelikymppisinä päätimme mennä naimisiin. Molemmat ollaan sellaisia ettei kavereita kauheasti ole.
Vieraita oli hääpari plus 5 vierasta (pari kummia ja molempien elossa olevat vanhemmat)
Maistraatissa naimisiin, hääjuhlat merenrantaravintolassa, kävelymatka kotiin ja vieraat taksilla kotiin. Välisiirtymiset tilataksilla.
Ei polttareita, ei hääpukustressiä, ei häiden järjestelyä, ei lapsellisia hääleikkejä eikä vaivaannuttavia puheita. Järjestelyiksi riitti aikojen varaaminenIhan parhaat häät!
Oli myös edulliset, rahaa meni alle kaksi tonnia, sisältäen kaiken puvuista, meikistä, kampauksesta, ym lähtien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillä säästyy rahat sitten vaikka upeaan häämatkaan :) ihan hyvät häät on vihkiminen ja sen jälkeen syömään ravintolaan kaksin tai perheidenne kanssa.
Meilläkään ei ole kavereita tai on sen verran vähän ja eri yhteyksistä, että tuntuisi kiusalliselta järjestää heille juhlat. Joten kahdestaan tarkoitus karata vihille :D
Me menimme naimisiin maistraatissa ja olimme varanneet pöydän hienosta ravintolasta. Olimme sopineet hääateriasta jo etukäteen ja se oli tehty seuruettamme varten. Saimme vielä hääkakun jämätkin mukaamme kun lähdimme ravintolasta. Oli ihanaa syödä hyvin hyvässä seurassa. Vaikka söimme suunnilleen parasta, mitä oli saatavilla, se oli huomattavasti halvempaa kuin suuren vierasjoukon syöttäminen. Meillä jäi rahaa oman kodin laittoa varten eikä isäni joutunut ottamaan pankkilainaa siksi, että saisi tyttärensä häät ma
Sama. Meillä kustansi sormukset, puvut, ruuat, sampanjat, viinit ja häämatka yhteensä 5000 euroa. Kevyesti pystyi opiskelijakin maksamaan, kun vähän oli työrahoistaan säästänyt vuosien varrella.
Vierailija kirjoitti:
Me meni me kaksin maistraatissa naimisiin, vaikka sukua (ja kavereitakin) on, koska minusta naimisiin meno on kahden ihmisen sitoutuminen toisiinsa. Mihin muita tarvitaan?!? Ei mihinkään.
Ymmärrän että joillekin "bileet" on tärkeä juttu, mutta se ei ole asian tärkein pointti. Pitäkää pienet intiimit häät, budjetista riippuen saatte vähintäänkin pienen piirin kivat juhlat ravintolassa tmv. tai ehkä jopa jossain ulkomailla mukavan reissun läheistenne kanssa.
Pragmaattisesti minämietkn, että miksi maksaa isot häät "tutuille" kun tärkeintä on Me Kaksi. En nähnyt järkeä laittaa esim 10K "yhteen päivään", mieluummin meihin kahteen koko raha<3 Ja tuo summa ei siis mennyt maistraatti häihin,ne oli liki ilmaiset(!) vaan matkusteluun ym. mitä teimme kahden.
Me mentiin kanssa ruokatunnilla naimisiin maistraatissa. Toki mun vanhemmille kerrottiin. Anopille tuli yllätyksenä jossain virkatodistuksessa. Siitä taitaa pian tulla 40 vuotta.
Japanista löytyisi varmaan häävierasvuokraamo mutta voisi tulla todella kalliiksi.
Mun serkku vihittiin samassa yhteydessä kun kastoivat lapsensa. Vihkiminen oli yllätysmomentti. Ovat kyllä piheimpiä ihmisiä, jotka tunnen, joten yhdistivät taloudellisesti kaksi juhlaa ja se naimisiin menokin taisi olla pakollinen paha järkisyistä.
Meillä on oikeastaan kaikki lähisuvun häät olleet hyvin pieniä maistraattivihkimisiä, korkeintaan sen jälkeen on menty johonkin parempaan ravintolaan syömään. En pidä ollenkaan huonona vaihtoehtona, enkä olisi itse halunnut järjestää isoja juhlia, vaikka kavereita on paljon.
Kuten moni on sanonut, rahaa jää enemmän häämatkaan, tai vaihtoehtoisesti voitte järjestää lähimpien kanssa jotain todella erityistä.
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla pidetään hyveenä sitä, että pidetään mahdollisimman pienet häät ja juhlitaan mahdollisimman vaatimattomasti. On täysin ok myös haluta juhlia naimisiinmenoa, se ei tee liitosta huonompaa vihjailuista huolimatta.
Luitko ollenkaan aloitusta? Ap kertoo, että hänellä ja miehellään ei juuri ole ystäviä ja lähipiiri on muutenkin pieni. Heillä ei siis oikein ole edellytyksiä järjestää isoja häitä ja tässä yritetään kannustaa heitä pitämään pienet ja kauniit häät. Ihmiset, joilla on kokemusta pienistä häistä, antavat vertaistukea. Ei se ole pois sinulta, tai keneltäkään joka haluaa isot häät pitää, tai on sellaiset järjestänyt ja niistä nauttinut. Jokainen järjestäköön ihan omanlaisensa häät.
Minä täytän pyöreitä eikä ole yhtään ainutta ystävää kenen kanssa juhlia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitteko palkata näyttelijöitä häihin esittämään ystäviä? Vaikka teakista nuoria?
😂
Tästä sais elokuvan. Oisko Hirviniemi ja Kuustosen Iina pääosissa? 😆
Kuokkakokous vai Häät ennen näytelmähautajaisia?
Oisko myös kolmaspyörä. Nousiaisen voitelee morsiamen ja Edelmann enona vetää kännit?
Häät ovat kiusallinen tapahtuma muille kuin parin aivan lähimmille ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Pahinta kun on kutsuttu kaikki hyvän päivä tutut ja työkaverit vuosien takaa, joita ei kunnolla edes tunne.
Me mentiin parikymppisinä maistraatissa naimisiin lahden kesken samasta syystä. Kyllä mä voin myöntää, että harmitti. Ei pelkästään se kaverittomuus ja sekopäinen juoppo suku, vaan ylipäätään myös se, että ei päässyt valitsemaan isojen ja pienten häiden välillä. Kiva päivä se silti oli.
Mutta aina välillä mietitään, että jos pitäisi valojen uusimisen yhteydessä isommat juhlat läheisille ja ystäville, joita nyt on oikein mukavasti. Vuokraisi vaikka villan Italiasta ja kutsuisi n 30 tärkeintä läheistä. Kyllä mä haluaisin vielä sen hääpuvunkin. Tänä vuonna tuli 25 vuotta naimisissa. Jos vaikka 30-vuotishääpäivän kunniaksi sitten.
Vierailija kirjoitti:
Japanista löytyisi varmaan häävierasvuokraamo mutta voisi tulla todella kalliiksi.
Suomalaisilla ja japanilaisilla on paljon yhteistä.
Kirkossakin voi hyvin mennä naimisiin pienelläkin porukalla. Eivät häät tarvitse isoa henkilömäärää tai isoa laskua. Kirkko hommaa todistajat, mutta olihan ap:llä ja miehellä läheisiä, että nyt vaan häitä suunnittelemaan. Pienetkin häät voivat olla todella tunteelliset ja rakkaat.
onnea ap! t.pappi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Pahinta kun on kutsuttu kaikki hyvän päivä tutut ja työkaverit vuosien takaa, joita ei kunnolla edes tunne.
Joo ja nämä laitetaan samaan pöytään "tutustumaan."
Vihkiminen maistraatissa. Sitten kaksin syömään.
Juhlia voi pitää, jos mieli vielä tekee, myöhemminkin.
Tälleen perheensä menettäneenä olisi kiva mennä ap:n häihin. Meitä on varmaan monia, jotka tulisimme mielellään.