Työmarkkinatuki ja peruspäiväraha muutos 1.2.26. Kaikki omaisuus on ensin käytettävä
Tukea ei saa, jos on yhtään omaisuutta. Auto saa olla enintään 5000€ arvoinen. Muuten myytävä. Tililillä ja sijoituksissa olevat varat on käytettävä ensin.
Suojaosa on vain ansiosidonnaisen ajan.
Ainoastaan omistusasunnosta en saanut tulkittua, saako se olla jatkossakin. Vai onko sekin myytävä, joka voi olla suuri haaste osalla alueista.
Lakiluonnoksen mukaan 311€/ kk suojaosa säilyy, mutta pariskuntien sekä lasten huoltajien nykyinen 1044€/kk putoaa samalle 311€/kk summalle.
Hurja muutos tulossa. Liittoon tai kassaan kuuluminen kannattaa, saa hetken peliaikaa työttömyyden osuessa.
Löytyy laittamalla googleen:
Hallituksen esitys eduskunnalle yleistukea koskevaksi lainsäädännöksi
Kommentit (465)
"Vuokralla asuvia asuntokuntia jo yli miljoona."
https://stat.fi/fi/uutinen/vuokralla-asuvia-asuntokuntia-jo-yli-miljoona
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota nyt ensin selvää mitä tuo tarveharkintainen tarkoittaa. Jo nykyisin työmarkkinatuki on tarveharkintainen muiden kuin yli 55 vuotiaiden osalta eikä tarveharkintainen tarkoita sitä, että työttömällä ei saisi olla säästöjä tai varallisuutta. Ainoastaan omaisuuden tuotto vaikuttaa työmarkkinatuen suuruuteen.
Koetappa itse saada mahtumaan kaaliisi, että Tarveharkinta v.2.0 tulee olemaan eri systeemi kuin Tarveharkinta v.1.0.
Uudessa versiossa tarveharkintaan otetaan mukaan säästöt ja omaisuus. Terveisin, asioiden parissa työskentelevä
No ei varmasti tule olemaan. Ei menisi kuuna päivänä läpi eduskunnassa.
Enemmistöhallitus. Menee läpi. Valitettavasti.
Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta.
Kuka vattu perikunnan asunnot ostaa?
"Suomessa on 200 000 asumatonta kiinteistöä. Autiotalon omistaja voi joutua korjaamaan luvattomien kulkijoiden jälkiä ja vastaa heidän turvallisuudestaan."
Vierailija kirjoitti:
Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta.
Kuka vattu perikunnan asunnot ostaa?
Työvoimapulan paikkaajiksi tulleet uussuomalaiset?
Vierailija kirjoitti:
Tämän yleistuen ehtona on varattomuusvaatimus. Mikäli työttömällä, joka putoaa tämän varaan on mitään omaisuutta, se täytyy ensin muuttaa rahaksi ja käyttää.
Luulisi koskettavan asuntoakin.
Kirjoitettu vain vaikeasti tulkittavaksi, että menisi läpi ilman vastarintaa.
Ei ole kirjoitettu,omzsta päästäsi keksit valheita.
Vierailija kirjoitti:
Jos johonkin voi luottaa niin siihen, että Kokoomus ei hylkää omiaan sillä lailla, että tekisi omistamisesta noin hyödytöntä. Kuka heitä enää sitten äänestäisi? Persaukiset konttoristit.
Niinpä. Siihen tosiaan voi luottaa, että kokomuus ei omiaan hylkää. Omistaminenhan on koko kokomuksen ydinjuttu.
"Öljylämmitys loppuu kaikissa taloissa 2030 mennessä."
Vierailija kirjoitti:
"Öljylämmitys loppuu kaikissa taloissa 2030 mennessä."
Joko teet remontin tai lämmität kalliilla bioöljyllä.
Onneksi työikäiset ei saa asuntolainaa. Remontit jää eläkeläisten maksettaviksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuiskoulutustuen poisto oli hyvä 👍
Olin tosi vihainen ja onneton kun en koskaan ollut oikeutettu siihen.
Näinhän se on. Ei minuakaan harmita, että muiden tukia leikataan.
Mä en saanut mitään korvaavaa tukea tilalle. Ei ole oikein, että jo muutenkin hyväosaisia tuetaan lisää.
Mikä ihmeen kateus?Aikuiskoulutustuki oli hyvinkin eriarvoistava ja suosi vain pitkään töissä olleita,useimmille siitä ei ollut mitään hyötyä.Hyvä että lopetettiin.
Minä työttömänä asun vuokralla.
Vierailija kirjoitti:
Minä työttömänä asun vuokralla.
Ostan joka kuukausi vaatteita. Oikea valinta näköjään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota nyt ensin selvää mitä tuo tarveharkintainen tarkoittaa. Jo nykyisin työmarkkinatuki on tarveharkintainen muiden kuin yli 55 vuotiaiden osalta eikä tarveharkintainen tarkoita sitä, että työttömällä ei saisi olla säästöjä tai varallisuutta. Ainoastaan omaisuuden tuotto vaikuttaa työmarkkinatuen suuruuteen.
Ihan hölmöä. Eihän säästöt kenelläkään sentään tilillä makaa ilman että tuottaisi mitään. Tottakai pääoman pitää myös tuottaa. Muutenhan inflaatio syö sen. Mutta eihän noista Kelan laskelmista saa vähentää edes inflaatiokertoimen mukaista osuutta.
Kyllä monella raha on tilillä siitä huolimatta.
Tuo tavoiteltu kokonaisuudistus on aikataulullisista syistä mahdotonta toteuttaa nykyisen hallituksen kaudella.
Vierailija kirjoitti:
Selkokielellä avattu kirjoituksessa, googleen:
Sosiaalipoliittinen katastrofi on ovella: yleistuki voi romuttaa työttömyysturvan keston ja tehdä varattomuusvaatimuksista sosiaaliturvan ehdon
Ja se on hyvä juttu.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen kateus?Aikuiskoulutustuki oli hyvinkin eriarvoistava ja suosi vain pitkään töissä olleita,useimmille siitä ei ollut mitään hyötyä.Hyvä että lopetettiin.
Jos sillä sai työntekijän jaksamaan työssään ja veronmaksajana paremmin, se oli kaikkien etu.
Asun vuokralla ja olen aina tykännyt vaatteista. Ostan joka kuukausi vaatteita.
Hallitus tekee minun suuntaista politiikkaa.
👚👕👘👗🧥👛🥿👞👢👡👠🧢👚👛👠
Shoppaillaan, shoppaillaan, aina vaatteita shoppaillaan
No, asuntoa ei voi myydä, jos se on myös (työssäkäyvän) puolison omaisuutta. Jatkossa kannattaa asunnot, kiinteistöt, autot ja veneet laittaa aina kummankin puolison nimiin.
"Suomi muuttuu vuokra-asujien maaksi."
https://yle.fi/a/74-20154986