Osa-aikatyöstä: Onko se isokin taloudellinen tappio ja miten olette sen pienten lasten kanssa kokeneet?
Eli tarkoitus olisi palata hoitovapaalta töihin ja mietin jos tekisinkin vain 4-päiväistä viikkoa. Paljonko palkka putoaa, onko Kelan korvaava raha hyvä ja miten käy lomien, kertyvätkö ne kuitenkin normaalisti 5:n päivän mukaan?
Ja onko se hyödyttänyt arjen pyörittämistä vai onko ainoastaan taloudellinen tappio?
Meillä on 2 alle 4-vuotiasta lasta ja olisivat hoidossa siis myös vain 4 päivää viikossa.
Mun pitäisi päättää, eikä oma pää osaa. Olisi tosi kiva kuulla neuvoja vanhemmilta ja kokeneemmilta =)
Kommentit (21)
saa sen 70 euroa kuussa, mutta jos lapset on siltä väliltä ei saa mitään.
Kokemusta molemmista. Suosittelen osittaista hoitovapaata. Kelalta saa pienen korvauksen alle 3-vuotiaasta n. 50 eur netto.
Itse olen saanut soviteltua työttömyyspäivärahaa silloin kuin työtunteja oli alle 20/vk ja tulot olivat enemmän kuin kokonaan työttömänä, saatikka sitten hoitovapaalla.
Toinen lapsistamme on alle 3-vuotias, joten saisimme siis 50-70¿ tukea Kelalata/kk
Voi kunpa Kokoomuksen vaalivoitto vaikuttaisi tilanteeseen ja siitä tulisi kannattavampaa.
*Peukut pystyssä* ap
Monihan sanoo, että työmäärä ei ole vähentynyt, vaan sama työ tehdään vaan sitten vähemmillä tunneilla.
Jos sinulla ei ole näin, elämänlaatu nousee takuuvarmasti.
Kai osaat laskea palkastasi 80%?
Sen jälkeen menet veroviraston sivuilla ja lasket paljonko veroprosenttisi olisi noilla tuloilla.
Niistä sitten miinustat päivähoitomaksut, jotka nekin voi laske varmaan esim. kuntanne sivuilla olevien esimerkkien mukaan.
Vierailija:
Kiitos kovasti fakta-tiedoistanne! Olisi vielä tosi kiva kuulla, miltä se käytännössä tuntuu ja kuinka paljon helpottaa arkea.
Toinen lapsistamme on alle 3-vuotias, joten saisimme siis 50-70¿ tukea Kelalata/kkVoi kunpa Kokoomuksen vaalivoitto vaikuttaisi tilanteeseen ja siitä tulisi kannattavampaa.
*Peukut pystyssä* ap
Kiitos, kun annoit ihan käytännön vinkkejä/linkkejä, miten saan nuo talousasiat laskettua. Päivähoitomaksuja en mm. muistanut ottaa huomioon ollenkaan.
ap
en nyt tarkkaan muista sitä määrää joka piti kuukaudessa olla työpäiviä, että lomat tuli normaalista,
mutta muistelisin että tuolla 4pv/viikko ne tulee täyteen!
Paitsi jos on todella hyvä palkka. Mulla ei ollut.
ei kaikkea voi eikä saa aina mitata rahassa!
perheelle jää näin aikaa enemmän yhdessäoloon,
kotityöt tulee tehtyä eikä vanne kiristä ollenkaan niin paljon kun kokoaikatyötä tehdessä!!
suosittelen!!!
Mun kokemukseni oli myös se, ettei kannattanut. Pahimmillan tili oli jopa miinuksella. Mutta kukin tekee kuten tahtoo. Matka- ja hoitokulujen jälkeen jäi niin vähän rahaa, että ihan pahaa teki. Itse jäin mieluummin kotiin vielä vähäksi aikaa . Se tuli kannattavammaksi.
Ja kuinka paljon siinä tulee säästöä, että 2 lasta olisivat 5:n hoitopäivän sijasta vain 4 päivää hoidossa?
ap
Aivan ihanaa, kun viikonloput on kolmepäiväisiä. Mullle jää käteen aika paljon, koska palkka on hyvä. Työssäkäynti on virkistänyt minua, ja onhan se mukava kun saa itekin tienattua. Lisäksi ei jää sitten jalkoihin urakehityksessä, kuten minun alalla voi käydä, jos vuosikausia on kotona. Ihan kivaa on ollut töissäkäynti, kun tietää ettei tarvi jaksaa kuin neljä päivää putkeen. Vuorotellaan lisäksi miehen kanssa haut ja viennit. Lisäksi lapsemme nukkuu pitkät päiväunet (2,5-4h)hoidossa. Näin alle kaksivuotiaamme päivät perhepäivähoitajalla jäävät lyhyiksi. Meidän perheelle ollut tässä tilanteessa hyvä ratkaisu. Nyt uusi vauva hankinnassa, ja sitten olenkin lasten kanssa kotona täyspäiväisesti ehkö kaksi v.
Varmasti koko perheellä olisi rennompi ja viihtyisämpi olo, jos tekisin töitä osa-aikaisena.
Mutta kuinkakohan paljon siinä jäisi 2000¿:n kuukausipalkasta käteen. Tulisiko tehtyä ansiomielessä turhaan töitä.
Sitä mietiskelen...
ap
päivähoitomaksut pienenisivät kymmeniä euroja.
Veroprosenttisi pienenee ja työmatkakulutkin viidenneksen. Lisäksi saat hoitomaksuissa todennäköisesti jotain takaisin.
Ja lisäksi Saisi tehdä töitä, kehittyä ammatissaan ja tavata aikuisia ihmisiä, sekä antaa suhteellisen paljon aikaa myös perheellensä...
Saisikohan Kokoomus mitään aikaiseksi tilanteen parantamiseksi. Haluan uskoa niin! Siksi niitä äänestinkin ;-)
ap
osa-aikaisena. Toivotaan että jotain lisätukea siihen tulee.
Tarkoitan siis, että voi tehdä neljän päivän viikkoja? Meillä osittainen on ohjeistettu niin, että se tarkoittaa lyhennettyä työpäivää 6 h / päivä.
Ja ei siihen mitään kelalta saa.