Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulun vessat ovat niin likaiset että lapsi ei voi käydä koulussa vessassa

Vierailija
09.05.2025 |

Parina päivänä hänellä on ollut pissaamisen jälkeenkin kovaa kipua alavatsassa, mikä kyllä onneksi on mennyt ohi.

Pissaa on kuulemma lattialla ja reunoilla ja joskus pöntössä on kakkaakin. Olen monta kertaa soittanut rehtorille ja laittanut wilmaviestiä mutta kuulemma ei sille voi mitään. Vessat kuulema pestään joka aamu ja lapsille on puhuttu miten vessa pidetään siistinä. Ei tunnu auttavan. 

Pelottaa että hän saa tuosta pidättelystä jonkun vaurion elimistöön vielä. Mitä tuolle ongelmalle voisi tehdä? 

Kommentit (165)

Vierailija
141/165 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
142/165 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyttöjen ja poikien vessat erikseen. 

Edellisessä koulussani tyttöjen vessoissa saattoi olla kuukautissiteellä hierottu seiniä ja rinkejä ja lopuksi lätätty side teipistään kiinni oveen. Siellä oli tyttöjen ja poikien vessat erikseen, onneksi. Enpä usko monenkaan pojan haluavan sellaiseen vessaan mennä.

No ei tuo täyspäisen nuoren naisen käytöstä ole (ollut). Mitäköhän tuollaisesta henkilöstä on myöhemmin tullut? 

Narkomaani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/165 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on se, että siivoojien palkat nousivat mutta siivoamiseen käytetty rahasumma ei. Isompi osa samasta summasta menee siis siivoojien tilille, ja itse työhön jää pienempi summa. Nyt täytyy siivoojien miettiä, mitä he pystyvät siivoamaan aiempaa pienemmällä siivoamiseen käytettävällä rahamäärällä, koska tietysti vastaavasti työtunteja on sitten vähemmän kuin ennen. Meidän koulussamme asia on toteutettu niin, että vessat siivotaan sekä aamulla että puoliltapäivin ja käytävät kerran päivässä, mutta luokat siivotaan kolmen päivän välein. Mahdetaan niittää huimaa satoa, kun seuraava flunssakausi alkaa. Ehkä ap:n lapsen koulussa on sijoitettu työtuntimäärät eri tavoin.

Minua opettajana asia jurppii senkin takia, että nyt minun odotetaan harjaavan lattiat ja pesevän taulut niinä päivinä, kun siivooja ei tule. Kyllähän minä aina sieltä olen isommat roskat muutenkin nostell

Nuohan on järjestäjän hommia. Eikö koulussa oppilaiden tarvitse enää olla järjestäjinä?

Vierailija
144/165 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä 70-luvulla ja 80-luvun alussa ollut tuollaista. Koukujen vessat olivat yleensä riittävän siistit. Enintään saattoi olla kirjoituksia ovissa ja seinissä. Kynillä tehtyjä.

Meilläkin oli oppikoulussa 70-luvulla siistit vessat, kunnes tuli peruskoulu ja entiset kansalaiskoululaiset tulivat samaan kouluun. Huomasi, että tulokkaiden joukossa oli heikompaa ainesta. Tuohon aikaa oli sentään vammaisille olemassa apukoulut. 

Vierailija
145/165 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n lapsi on uniikki, herkkä lumihiutale. Vessansiivousvuorot oppilaille, niin oppivat olemaan. Ja itseasiassa opettajille myös vessansiivousvuorot, niin saadaan oikein akateemisesti siivotut paskahuussit.💪

Vierailija
146/165 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihme sikoja nykylapset on? Peruskoulu 70-80-luvulla ja oli siistit vessat eikä siellä kukaan tahallaan mitään rikkonut tai sotkenut. Tosin oli tyttöjen ja poikien vessat erikseen. Ja aika pienet koulut eli noin 200 oppilasta. Siivoojaa en muista nähneeni kouluaikaan vaan koulut siivottiin kai illalla. 

Minun lapseni (poika) koulussa pääkaupunkiseudulla on samanlainen tilanne. 

Sanotaanko se nyt vaikka niin, että huvikseen sotkevia on joukossa huomattavasti vähemmän kuin siististi käyttäytyviä, mutta sotkijat kuuluvat ns. tiettyyn ryhmään. Ja sille ryhmälle koulu ei pysty tekemään mitään, kun koulusta ei nyky Suomessa voi erottaakaan oppilaita.

Näille sotkijoille pitäisi saada oma koulurakennus vessoineen. Koulukiusaajat voisi laittaa samaan rakennukseen. 

Ei tällaisia tarvitse normaalien lasten ja nuorten joukossa pitää.

Vierailija
147/165 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykylapset elävät sikamaisesti ja sottaisesti. Kotona opittu malli.

Vierailija
148/165 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni oli lukioaikana niin "uniikki lumihiutale" että hän tuli ruokatunnilla kanssani lounasravintolaan syömään ja pääsi samalla siistiin vessaan. Mitä sitä ei äiti tekisi lapsensa hyväksi.

Vierailija
149/165 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyttöjen ja poikien vessat erikseen. 

Edellisessä koulussani tyttöjen vessoissa saattoi olla kuukautissiteellä hierottu seiniä ja rinkejä ja lopuksi lätätty side teipistään kiinni oveen. Siellä oli tyttöjen ja poikien vessat erikseen, onneksi. Enpä usko monenkaan pojan haluavan sellaiseen vessaan mennä.

No ei tuo täyspäisen nuoren naisen käytöstä ole (ollut). Mitäköhän tuollaisesta henkilöstä on myöhemmin tullut? 

Narkomaani.

Lapsissa ja nuorissa on kaistapäitä. 

Vierailija
150/165 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on se, että siivoojien palkat nousivat mutta siivoamiseen käytetty rahasumma ei. Isompi osa samasta summasta menee siis siivoojien tilille, ja itse työhön jää pienempi summa. Nyt täytyy siivoojien miettiä, mitä he pystyvät siivoamaan aiempaa pienemmällä siivoamiseen käytettävällä rahamäärällä, koska tietysti vastaavasti työtunteja on sitten vähemmän kuin ennen. Meidän koulussamme asia on toteutettu niin, että vessat siivotaan sekä aamulla että puoliltapäivin ja käytävät kerran päivässä, mutta luokat siivotaan kolmen päivän välein. Mahdetaan niittää huimaa satoa, kun seuraava flunssakausi alkaa. Ehkä ap:n lapsen koulussa on sijoitettu työtuntimäärät eri tavoin.

Minua opettajana asia jurppii senkin takia, että nyt minun odotetaan harjaavan lattiat ja pesevän taulut niinä päivinä, kun siivooja ei tule. Kyllähän minä aina sieltä olen isommat roskat muutenkin nostellut ja asetellut pulpettirivit suoraksi ja sienellä

Niin, olethan niin hieno ja arvokkaampi, akateeminen ihminen. Oikein opettaja!🤭

Vierailija
151/165 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uutta ihquu lylttyyriä.

Reikä vaan vessaan niin osaavat.

Vierailija
152/165 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ovat. Koulujen vessat ovat olleet Suomessa saastaisia vuodesta 1917, sitä ennen oli vain tunkio kuten silloisessa emämaassa yhä.

Vierailija
153/165 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noo, meillä on työpaikan vessassa joku mestari joka käy vetämässä ravat pönttöön eikä siivoa jälkiään. Ei kait siihen auta kuin vartija lähelle joka käy tarkastamassa wc:n joka kerran jälkeen, sitten niska perse otteella paskoja pihalle.

Vierailija
154/165 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noo, meillä on työpaikan vessassa joku mestari joka käy vetämässä ravat pönttöön eikä siivoa jälkiään. Ei kait siihen auta kuin vartija lähelle joka käy tarkastamassa wc:n joka kerran jälkeen, sitten niska perse otteella paskoja pihalle.

Videovalvonta ja live-nettikamera riittävät.

Vierailija
155/165 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vessavahti. Joku opettajista valvomaan vessakäytöstä. Muutamassa kuukaudessa siistiytyy.

Laittaisivat kuitenkin jonkun kouluavustajan hoitamaan hommaa. Opettajat pitäisivät itseään liian korkeasti koulutettuna tuohon.

Vierailija
156/165 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin koulusiivoojana kerron totuuden: 

- mitoitukset pielessä,luokkiin 6min aikaa, vessoihin 2min. Isot alueet yksin siivota.

- lapset sotkee nopeammin kuin kukaan kerkiää siivota, ei pyyhitä kenkiä, heitetään minne sattuu ne. Vaatteet missä lie.

- luokat.. sotketaan koko tiskialtaan alue ylhäältä lattialle asti, silppuja lattialle, tussia,värejä,maaleja pöydillä, tuoleissa. Käsien pesu yhtä onnetonta, vettä lattialla lammikoina.

Ruokailu.. lattioilla enemmän ruokaa kuin lautasilla tai linjastoilla. Roskiin osuu ehkä 1% verran. 

Vessat. Paska ei osu pönttöön,kusta pyyherullia myöten. Paperia vedetään huvin vuoksi metreittäin jasotketaan.

OPETTAKAA NIILLE LAPSILLENNE TAVAT JA TULKAA PÄIVÄKSI JOKAINEN VUOROLLAAN SIIVOAMAAN.

Koulusiivojana komppaan sinua. Olen lopen kyllästynyt siihen, että ollaan ja elellään kuin siat pellossa. Näinkö nämä kakarat tekevät kotonakin?

Vierailija
157/165 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kirjoittanut samasta aiheesta aiemmin toiseen ketjuun kanssa, mutta jaksaa ihmetyttää miten 2020-luvulla tästä vessojen siisteydestä on tullut niin iso ongelma. Ysärin lapsena muistan että ensimmäinen koulu jossa ei ollut unisex vessoja, oli yliopisto ja siellä se johtui vain siitä että vessat olivat niitä sellaisia yhdessä isossa huoneessa olevia koppiviritelmiä. Kertaakaan en muista mitään siisteysongelmaa olleen peruskoulussa tai lukiossa.

Joku aika sitten vierailin vanhassa lukiossani, jossa vessat olivat muutettu sukupuolitetuiksi. Kysäisin henkilökunnalta tästä, johon totesivat että muutos tehtiin ihan muutama vuosi sitten, kun alkoi olla jatkuva ongelma että vessat olivat poikien jäljiltä aivan kuvottavassa kunnossa. Ilmiö kuulemma alkoi korona aikana, sitä ennen vuosikymmeniä oli tämäkin hyvämaineinen lukio pärjännyt unisex vessoilla.

Pari viikkoa sitten oli Ylellä juttua siitä, että suomalaislasten vaippaikä venyy nykyisin koko aika pidemmäksi. Tarviikohan kohta "teinivauvojen" hoitopöytiä asennuttaa jo yläkouluihin ja amiksiin/lukioihin?

Vierailija
158/165 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua opettajana asia jurppii senkin takia, että nyt minun odotetaan harjaavan lattiat ja pesevän taulut niinä päivinä, kun siivooja ei tule. Kyllähän minä aina sieltä olen isommat roskat muutenkin nostellut ja asetellut pulpettirivit suoraksi ja sienellä

Pesuvettä? Ihan lavuaarissa hanan alla kostutettu mikrokuituliina. Äläkä syytä siivoojia. Käske valittajat päättäjien puheille.

Vierailija
159/165 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyaika.

Vierailija
160/165 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1970-luvulla kansakoulussa oli vessa, missä avokopit vierekkäin väliseinällä ja vastapäätä  samat. Yritin pidätellä, ettei olis tarvinnut mennä. Käsienpesukin oli vähän niin ja näin.

Ja kyllä siellä siihen aikaan parit henkilöt tupakoi 10-vuotiaana.

Välituntiope tuli ratsaamaan vessatouhuja ja heittämään porukkaa ulos.

Kotona oli ulkovessa.

Sellasta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yksi