Miksi ET voi suositella pienelle paikkakunnalle muuttamista?
Kommentit (77)
Minä tulin kaupungista takaisin pieneen synnyinkuntaani, olen minä täällä nyt jo vuosia viihtynytkin, ihmiset on avuliaita, sosiaalisia, rehellisiä, joustavia ja yhteisöllisiä. Eivät räplää älypuhelintaan vaan oikeasti kahvitellaan ja keskustellaan kunnolla! Mutta selän takana puhutaan, kaikki tuntuu lopulta aina tuntevan kaikki jos siitä aiheesta lähtee sosialisoimaan, virikkeet on vähissä, autottomalle alkaa varsinkin olla tekemätön paikka asua kun kaikki palvelut valuu koko ajan kauemmas jne. Siksipä seuraavaksi taas kaupunkiin! Odotan helpompaa pääsyä tarvittaessa terveydenhuoltoon, firmojen myöhäisempiä aukioloaikoja ja julkista liikennettä! :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole sosialispinti palveluita eikä muutenkaan palveluita. Ei ole ihmisiä ja ne ihmiset ketä siellä on melkeinpä aina tuntee toisensa niin ei pääse näkymättömänä olemaan vaan omien tekojen seuras tulee varmemmin. Ja pienellänpaikkunnalla saa huomattavasti mienemmät sosiaalituet kuin mitä saa suuressa kaupungissa sen takia suomen kaikista sosiaalituista yli 80% maksetaan uudellemaalle ja loppu suomi saa sen vajaa 20%
En oikein ymmärrä minkä palveluiden perään ihmiset haikailee?
stadissa.fi - aloitetaan vaikka tästä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienellä paikkakunnalla ei ole töitä eikä palveluita. Asuminen on toki halvempaa ja mukavaa. Jos löydät noin 5-8tuhannen asukkaan kunnan alle 50km päässä isommasta kaupungista niin se voisi olla vaihtoehto.
Katso tuossa aiempi viesti. Se isompi kaupunki voi olla myös henkisesti näivettynyt. Suomessa ei oikein ole muita oikeita kaupunkeja kuin Helsinki ja ympäryskaupungit, Turku, Tampere ja Jyväskylä.
Jyväskylä ei kuulu joukkoon ja Tampere on sisämaassa, eli jäljelle jää Helsinki ja Turku
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tuntevat toisensa ja jos et ole tottunut siihen että saat runsaasti huomiota, se voi olla rankkaa.
Homeinen ja menneisyyteen jämähtänyt kommentti.
Kokeile muuttaa jonnekin landelle? Hyvin pian huomaat, miten uteliaat naapurit ja ohikulkijat haluavat tietää sinusta kaiken.
Terveisiä Kustavista.😂 Taidan olla epäkiinnostava henkilö, kun ei ole ohikulkijoita paljon näkynyt.
Mä muutin kolme vuotta sitten parintuhannen ihmisen paikkakunnalle ja ihan yksin olen saanut olla. Muuttaessani ajattelin, että mummot tulevat utelemaan ja ovella laukkaa häiriöksi asti navetalta haisevia poikamiehiä, mutta olin väärässä. :D
Eihän ne hyvänen aika nykyään ovelle asti tule, jos et kutsu heitä. Mutta silti kaikki tietävät, että olet se muualta tullut outo, jolle ei edes paikallinen seura kelpaa. Saattaa olla, että liikkuu villejä huhuja. 😆 Tietävät varmasti millä autolla liikut, ja jos joku auto ajaa pihaasi ja viipyy yön yli, käy sulla miesvieraita.
Kaikki vakavat sairaudet ja kuolemat tiedetään alta aikayksikön, jopa ennen kuin asianosaiset itse tietävät.
Vierailija kirjoitti:
Julkinen liikenne käytännössä puuttuu(kaupungin suuntaan joku bussivuoro) kevyen liikenteen väyliä on vaain taajamassa. Perheessä tarvitaan 2 autoa.
Työpaikkoja on vähän.
Sanotaan, että kaikki tuntevat kaikki, mutta ei se niin enää mene, vanhan ajan yhteisöllistä maaseutua ei enää ole. Sen Shellin baarinkin tilalla on kylmäasema.
Todennäköisesti et löydä kaltaistasi seuraa, kaikki aktiviteetti sinua kiinnostavissa asioissa on ehkä satojen kilometrien päässä.
Asun 40km päässä suurehkosta kaupungista, kylällä on lounasravintola, kirjasto ja 2 ruokakauppaa. Kapakka sinnittelee henkitoreissaan, on auki 3 päivää viikossa alkaen klo. 18:00.
Kaupunkiin taksi maksaa 75€/suunta, viimeinen bussi lähtee täältä 16:00 ja tulee 19:00.
Jos lähden puolison kanssa viettämään ravontolaillan kaupunkiin, kyyti maksaa siis 150€.
Nuo pari viimeistä riviä tiivistää sen, mikä pikkupaikoissa itseäni mättää eniten. Kunpa Suomessakin olisi joka kylällä trattorioita ja vinaterioita kuten Italiassa, tai kyläpubi kuten Englannissa. Vaikka viihdyn kotona, niin joskus olisi mukava käydä puolison kanssa ulkona syömässä tai nauttimassa pari lasillista kodista poikkeavassa miljöössä. Landella se ei onnistu spontaanisti, ja jos tällaisen illan kaupunkiin järjestää, se maksaa tuhottomasti taksimaksuineen tai vaihtoehtoisine hotelliyöpymisineen.
Ihmiset kauhean uteliaita. Ei ne välttämättä pahaa tarkoita, mutta minua se jatkuva pällistely häiritsee. Koko ikänsä kaupungissa asunut yliherkkä äitini sai suorastaan paniikkikohtauksen, kun ihmiset jäivät kaula pitkällä katselemaan hänen pitkää takkiaan. Ei suostunut enää meillä kyläillessään ulos tulemaan.
Mieti, millaiset palvelut siellä pikkupaikkakunnalla on esim. vuonna 2040. Palveluita karsitaan entisestään. Ei tulevaisuudessa ole samalla tavalla terveysasemia ja sivukylien ruokakauppoja kuten nyt. Häviää koulut ja muut. Arki voi oikeasti muuttua aika hankalaksi, varsinkin, jos ei omista autoa.
Vierailija kirjoitti:
Mieti, millaiset palvelut siellä pikkupaikkakunnalla on esim. vuonna 2040. Palveluita karsitaan entisestään. Ei tulevaisuudessa ole samalla tavalla terveysasemia ja sivukylien ruokakauppoja kuten nyt. Häviää koulut ja muut. Arki voi oikeasti muuttua aika hankalaksi, varsinkin, jos ei omista autoa.
Pitää kuitenkin erottaa toisistaan julkiset palvelut ja kaupalliset palvelut. On aika luonnollista, että säästöjen vuoksi julkisia palveluita keskitetään suuriin kaupunkeihin, valtion alijäämä kun on mitä on. Se, mikä kummastuttaa on, että minkäänlaiset yksityiset palvelut eivät tunnu enää kannattavan taajamien ulkopuolella. Kun olin lapsi, meidän pienellä kylällä oli kaksi kauppaa ja kaksi pankkikonttoria. Eihän niitä siellä olisi pidetty, elleivät ne olisi kannattaneet. Mikä on kulurakenteissa muuttunut niin paljon, että nykyään näitä ei kannata pitää kuin kaupungeissa?
En tunne tarpeeksi hyvin pieniä paikkakuntia että voisin suositella kellekään muuttamista ainakaan pysyvästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
E.T haluaa takaisin kotiin 🤥 👽
En vieläkään ymmärrä mikä takia juuri E.T. suosittelee tätä syrjään muuttamista?????
Viisainta olisi kysyä ETltä itseltään.
Mä olen asunut lapsuuden ja nuoruuden pikkupaikkakunnalla ja pakko sanoa, että ei siellä nyt ihan kaikki tunne kaikkia. Itse tunsin oman ikäluokan ja siitä muutama vuosi +-. Toki lähimmät naapurit ja sukulaiset myös.
Ja se väite, että pikkupaikkakunnalla ei saisi olla oma itsensä. No siellä kukaan ei katso ihmeissään jos menet kumppareissa ja ikivanhassa takissa kauppaan. Enemmän tuota kaupungissa tuijotetaan, että mikä juoppo tuokin on
Jos kunnan isoin työllistäjä on sairaala, ei voi puhua kovin elinkelpoisesta alueesta. Itse välttelisin kyseisiä alueita..
25 000 asukasta on vielä ok paikka. Mutta 6000-7000 asukasta on liian pieni, jos se on ainoa asiointipaikka ja osa kyylää muiden elämää, ellei ole poikkeuksellisen hyvä paikkakunta ihmisiltään. Maalla asuessa voi tarvita myös automatkan päässä jotain.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen asunut lapsuuden ja nuoruuden pikkupaikkakunnalla ja pakko sanoa, että ei siellä nyt ihan kaikki tunne kaikkia. Itse tunsin oman ikäluokan ja siitä muutama vuosi +-. Toki lähimmät naapurit ja sukulaiset myös.
Ja se väite, että pikkupaikkakunnalla ei saisi olla oma itsensä. No siellä kukaan ei katso ihmeissään jos menet kumppareissa ja ikivanhassa takissa kauppaan. Enemmän tuota kaupungissa tuijotetaan, että mikä juoppo tuokin on
Ei tuijoteta ei, jos menet kauppaan vanhoissa rytkyissä ja kumppareissa. Mutta koitapa mennä Girotin korkkareissa ja jakkupuku yllä. Tai miehenä muodikkaassa puvussa. Johan tuijotetaan ja selän takana supatellaan.
Ylipäätään, kumisaappaat ovat osa maalaisten kansallisasua. Miksi niitä siellä ihmeteltäisiin?
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tuntevat toisensa ja jos et ole tottunut siihen että saat runsaasti huomiota, se voi olla rankkaa.
No ei nyt NIIN pienelle sentään kannata muuttaa, että kaikki tuntee toisensa. Pieni kaupunki on just sopiva.
Työn puolesta asioin aika usein Pihtiputaalla ja missään - ei edes nuoruudessa Alajärvellä punkkarina ollessani - tuijoteta niin pitkään.