80% opettajista tiesi, että osaamistason lasku oli alkamassa 2000-luvun alkuvuosina. 80-luvulla Kouluhallituksessa huomioitiin vielä kenttät
80% opettajista tiesi, että osaamistason lasku oli alkamassa 2000-luvun alkuvuosina. 80-luvulla Kouluhallituksessa huomioitiin vielä kenttätason viestit ja mittausten mukaan 90-luvun lopulla peruskoulu toimi maailman parhaiten.
Opetushallinto pyrki ottamaan kunniaa itselleen. Palkattiin mm. prof Oiva Ikonen Jyväskylästä tekemään toivottua käännytystyötä. Käynnistyi Latu- ja Laatu-projekteja lukuisine seuraajineen. Opetushallituksen ylitarkastajat kiersivät lähetyssaarnaajina kertomassa integraatio- ja inkluusio-opetuksen ihanuudesta. Opetushenkilöstössä tämä herätti lähinnä huvittuneisuutta eikä moisen höpötyksen uskottu koskaan toteutuvan todellisuudessa. Sitä alettiin kuitenkin toteuttamaan. Ongelmiin törmättäessä virheitä korjattiin aina uusilla virheillä valtakunnan ja etenkin kuntien tasolla. On suorastaan ihme, että opettajat ovat kyenneet säilyttämään edes nykyisen tason.
Korjaaminen on aina vaikeampaa kuin rikkominen. Vaatimustasoa voidaan alkaa nostamaan. Luokan kertaus etenkin alimmilla luokilla olisi monelle pelastus syrjäytymiseltä ja helpottaisi työrauhan ylläpitoa myöhemminkin. Vanhaan ei tule palata mutta opettajakoulutuksessa ja varsinkin erityisopettajien koulutuksessa sieltä kannattaa poimia helmet.
Huolestuttava näkökulma on myös vanhempien muuttuminen. Nykyiset vanhemmat ovat vielä osin 90-luvun peruskoululaisia. Tulevat vanhemmat eivät.
palstamammat paniikissa sanojen määrästä