Hallitus: Työttömille tulee uusi "aktivointijakso"
"UUTENA asiana tuensaajille tulee niin sanottu aktivointijakso. Alle 25-vuotiaat osallistuvat aktivointijaksolle, kun tuen saaminen on jatkunut kahdeksan kuukautta. Jo 25 vuotta täyttäneille aktivointijakso tulee puolentoista vuoden jälkeen."
Kommentit (751)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä lailla. Tälläkään hetkellä ei ole resursseja yhtään mihinkään työllisyyspalveluissa ja kohta pakotetaan työttömät juoksemaan jossain helvetin keskusteluissa. Keskustelutko luovat työpaikkoja? Ihan varmasti joo.
Tällä työttömien määrällä ei jokaista työtöntä ehditä kutsua edes ensimmäiseen keskusteluun.
Tätä minäkin ihmettelen, että millä ihmeen resursseilla työttömien kanssa aletaan jutella kasvokkain. Ja mitä se juttelu oikein auttaa, kun työpaikkojen määrä vähenee kaiken aikaa? Miksi yksikään hallitus ei myönnä sitä faktaa, että jo sen takia kaikki eivät voi mitenkään työllistyä Suomessa?
Kohta siellä on myös kouluttamaton supon rottakin. Matti meikeläinen typerine poliisin käskyläisineen sekavia sopertamassa. Voi sen vainoamansa ääriajattelija kilttimiehen kanssa ryystää lidlin tölkkiolutta homojen tapaan.
No, sitähän varten potkulaki tulee ja valtionosuuksia kaupungeilta leikataan, jotta voidaan irtisanoa vakituisia ja työttömät tekevät hommat. 58000 korkeakoulututkinnon suorittanutta on työttömänä, jotta sujuu myös palkanlaskenta ja kirjanpito työttömyyskorvauksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tämä koko logiikka tässä on vähän sellainen lyödään lyötyä.
Siis kun olen henkisesti aivan romuna, kun et kelpaa kenellekään työnantajalle kovasta yrityksestä huolimatta, niin sitten vielä pamautetaan oikein kunnon rangaistukset päälle ja uhkaillaan vaikka millä, jo valmiiksi mielenterveyden ja itsetunnon kanssa taistelevaa.
Tarkoitus onkin ajaa työtön aikaiseen hautaan. Kuka oikeasti elää normaalia inhimillistä elämää suomen hinnoilla 590 euron työttömyyskorvauksella?
Kai tuokin onnistuu jos ei käy missään, ei kuluta mitään ja ostaa vain ruokaa. Kuka sitten näkee tuon hyvänä elämänä, se on asia erikseen.
Miksi kenenkään ei-neliraajahalvaantuneen pitäisi kehdosta hautaan elää hyvää elämää tekemättä töitä? Kyse on omista valinnoista. Miksi ihmeessä minun pitäisi maksaa palkastani 48% veroja, jotta joku työstäkieltäytyjä saisi kuluttaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linkki siihen aloitukseen mukaan (ja jos on timanttijuttu niin lyhyt kooste sisällöstä), ei kiinnosta itse etsiskellä uutista.
Tyypillinen kelaloinen jolle kaikki pitää tulla valmiina. Ensi vuonna makoilu loppuu ja joudut aktivointijaksoille kuten Sanni on luvannut.
Eri- Kuulostaa kivalta, mutta sekin höpöttelytuokio on verorahoista pois. Ei vaan millään työttömille voi tarjota koulutustaan tukevaa lisäoppia, ei. Kukaan ei kyykyttämällä työllisty, ja vaikka työkkärin konsultti leikittäisi ja laulattaisi työttömia kellon ympäri, se taito ei tavallisesti ole työnantajan arvostamaa tehtaissa ja toimistoissa. Kunpa nyt joskus saisimme aikuisia ihmisiä päättäjiksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loistavaa! Nyt työttömän täytyy kaydä suihkussa, vaihtaa vähemmän likaiset vaatteet päälle ja ennen kaikkea olla hetki selvinpäin, jotta korvaukset rullaisivat vastikkeena työnhausta.
Olet vastenmielinen typerissä oletuksissasi. Minä katson, että saamani työmarkkinatuki on vastike sille, että olen maksanut ansiotuloistani työttömyysvakuusmaksua yli 30 vuotta.
Aika vähään tyydyt ja pidät vastikkeena 30v verojen maksulle, kun työmarkkinatuki on netto 590 euroa kuussa.
Onko jotain muita vaihtoehtoja kuin tyytyä? Jos on, niin kerro. Se on ihan liian vähän. Epäinhimillisen vähän, kun kyse on kuitenkin asiansa hoitaneista ihmisistä, eikä muita tukia ole. Lähtökohtaisesti epäreilua, että vuosikymmeniä veroja ansiotuloistaan maksaneille maksetaan saman verran ja samoin perustein kuin sellaisille, joilla esim. 0...2 vuotta tehtyä työtä. Moni vanhuseläkkeellä oleva, joka saa minimissään takuueläkettä tuplamäärän, ei koskaaan ole välttämättä ollut niin pitkään työllinen, mitä moni 50...v on ollut, ja joita ikäsyrjitään, eikä päästetä työkyvyttömyyseläkkeille edes validien todistustenkaan perusteella. Ettei työeläkeyhtiöiden tulos heikkenisi sentin tuhannesosan vertaakaan. Itseansaittuahan se kertynyt eläke on. Ainakin niin sanoo eläkeläiset.
Vierailija kirjoitti:
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011221463.html
Tässäpä tämä
Terveisin eri,kuin ap
"Kasvokkain keskusteluja siitä, että miksi työtön on työtön."
Tämäkö lisää työllisyyttä? Mitä seuraavaksi? Työnäytteen antamista 4 kertaa/kk työvoimaviranomaiselle?
Minulle työkkäri ehdotti työkokeilua työmarkkinatuella Palkeisiin eli valtion palkanlaskenta työhön.
Samalla tämä uudistus tarkoittaa, että työttömyystukea maksetaan vain jos hakijalla on "taloudellisen tuen tarve", eli siis jos sinulla on tonni tai pari rahaa tilillä niin ne on ensin käytettävä ennen kuin saat tukea. Ehkä myytävä auto, mökki jne.
Vierailija kirjoitti:
No, sitähän varten potkulaki tulee ja valtionosuuksia kaupungeilta leikataan, jotta voidaan irtisanoa vakituisia ja työttömät tekevät hommat. 58000 korkeakoulututkinnon suorittanutta on työttömänä, jotta sujuu myös palkanlaskenta ja kirjanpito työttömyyskorvauksella.
Tää on sun unelma. Työkokeilussa ei tehdä töitä, siellä tutustutaan alaan tai ammattiin. Kunhan työttömät sisäistäisi edes tämän asian! Älä tee töitä, et ole sopinut siitä. Olet sopinut vain kokeilemisesta ohjattuna. Karenssia ei saa, vaikka ilmoittaisi, että ei tee mitään yksin.
Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/5ed8fe11-59d8-40e1-b3e3-66a15efd5…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linkki siihen aloitukseen mukaan (ja jos on timanttijuttu niin lyhyt kooste sisällöstä), ei kiinnosta itse etsiskellä uutista.
Tyypillinen kelaloinen jolle kaikki pitää tulla valmiina. Ensi vuonna makoilu loppuu ja joudut aktivointijaksoille kuten Sanni on luvannut.
Aktivointijaksolle eli juttelemaan kerran vuodessa työnhausta.
Ei siltä vaikuta vaan tehostettu jakso jonka aikana seurataan henkilökohtaisin tapaamisin mitä työnhakija ihan oikeasti tekee työllistymisensä eteen ja mitä paikkoja on haettu ja minkälaisilla hakemuksilla.
Tähänkö on resursseja, kun tälläkään hetkellä kenenkään hakuja e
Ei yrityksillä ole aikaa vastailla työkkäristä tulevaan puheluun siitä hakiko Pekka Pudasjärveltä tästä firmasta töitä :D
Eikä sitä tietoa muutenkaan edes saisi jakaa yksityisyydensuojan myötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri- Kuulostaa kivalta, mutta sekin höpöttelytuokio on verorahoista pois. Ei vaan millään työttömille voi tarjota koulutustaan tukevaa lisäoppia, ei. Kukaan ei kyykyttämällä työllisty, ja vaikka työkkärin konsultti leikittäisi ja laulattaisi työttömia kellon ympäri, se taito ei tavallisesti ole työnantajan arvostamaa tehtaissa ja toimistoissa. Kunpa nyt joskus saisimme aikuisia ihmisiä päättäjiksi!
Lisäoppia on tarjolla, mutta työtön haluaa 6800 e maksavalle kurssille Berliiniin ja ihmettelee, miksi sitä ei makseta.
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestä työttömyyskorvaus on valtion korvaus kansalaiselle siitä, että valtio on itse savustanut/lahjonut/puhunut ympäri kansalaiselle potkut työpaikalta eli valtio on itse kansalaiselle tahallisesti aiheuttanut potkut ja siksi valtion tulee korvata se rahallisesti kansalaiselle vähän niin kuin samaan tapaan kuin rikosuhrimaksu.
Tota asennetta ei enää pillereillä paranneta. Ikinä et ole kuullut omasta vastuusta elämässä?
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestä työttömyyskorvaus on valtion korvaus kansalaiselle siitä, että valtio on itse savustanut/lahjonut/puhunut ympäri kansalaiselle potkut työpaikalta eli valtio on itse kansalaiselle tahallisesti aiheuttanut potkut ja siksi valtion tulee korvata se rahallisesti kansalaiselle vähän niin kuin samaan tapaan kuin rikosuhrimaksu.
Ei, kyllä se on yritys, mikä niitä potkuja jakaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulle työkkäri ehdotti työkokeilua työmarkkinatuella Palkeisiin eli valtion palkanlaskenta työhön.
Työkokeilussakin on sopimusehdot joiden on pakko täyttyä, muuten koko homma ei onnistu. Kokemusta on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aktivointijakso tuskin tarkoittaa työn tarjoamista työttömälle. Joten aktivointijakso ei auta työllistymistä. Aktivointijakso lienee surullisen kuuluisa pupukurssi. No, ainakin kurssin vetäjä saa töitä, josta valtio maksaa.
Lue artikkeli niin saat tietää mikä on aktivointijakso. Aktivointijakso tarkoittaa sitä, että käydään useammin keskustelemassa työkkärissä.
Mitä hyötyä tästäkin on? Töitä tehdään jos töitä on ja tällä hetkellä niitä ei ole.
Hyöty on siinä että tulee kanssa niitä paikkoja haettua eikä vain makoilla sängyn pohjalla.
Olen moniongelmainen pitkäaikaistyötön. Ongelmiani ei haluta hoitaa. Tarvitsisin apua kaikkeen, mutta en saa apua mihinkään. En työllisty koskaan ja sen on ihan entinen kuntakokeilu ja sosiaalityöntekijä myöntänyt. Kuuluisin eläkkeelle, jonne en kuitenkaan pääse. Ongelmani vain pahenevat ja olen jopa miettinyt vankilaa ratkaisuna siihen, että pääsisin pois elämästäni, niin huonosti asiani ovat. Työttömänä työnhakijana olen vain rahan takia saadakseni edes jostain jotain rahaa laillisesti. Ilman rahaa tai tuloja en pysty elämään.