Isän oikeus lapseensa
Eli minulla on ydinperhe jossa lapsia, mutta sitten sattuneesta syystä yksi parivuotias "ylläri lapsi" tuolla jossain josta kukaan muu ei tiedä kuin minä, eikä isyyttäni ole tunnustettu. Sen tytön äiti haluaa itse hoitaa lapsensa ja en ole lasta koskaan nähnyt. Koska minulla on täällä vaimo, lapset ja yhteinen koti niin en tietenkään ala asiasta kenenkään kanssa riidellä, mutta jos joku päivä mieleni muuttuisi niin voisinko alkaa vaatia osuuttani. Isyyden todistamista ja tapaamisoikeuksia? Iskä vähän sinne sun tänne
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perintöriitoja odotellessa
Ei tule perintöriitoja, ellei isyyttä ole tunnustettu. Ymmärtääkseni lapsen äiti voi kieltää isyystestin, mutta jos hän sitä vaatii, lapsen isä ei voi kieltäytyä. Ja jos isyys varmistetaan, lapsella on oikeus isänsä perintöön.
Myös lapsi voi sen itse vaatia aikuisena.
Nykyään yllättävän moni teettää näitä DNA sukukarttoja, jossa sitten oletettu isä "katoaa" ja tilalle voi tulla uusi suku ehdolle.
Ei isällä tai äidillä kummallakaan ole minkäänlaisia oikeuksia lapseen. Pelkästään velvollisuuksia.
Lapsella on oikeus isään sekä äitiin, esimerkiksi tapaamisoikeus. Lapsen kasvaessa tuo tapaamisoikeus muuttuu siten että lapsi voi itse kertoa halusta tavata tai olla tapaamatta toista vanhempaa.
Toisaalta lasta suojellaan myös siten että tapaamista ei voida pakottaa, eli jos jompikumpi vanhempi ei halua tavata lasta niin siihen ei voida myöskään pakottaa.
Ei, sinulla ei ole mitään oikeuksia.
Sen sijaan joku toinen ihminen voi esimerkiksi tunnustaa lapsen omakseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen ilmoittanut kohteliaasti että tuollaista paskaa ei halua lapsensa elämää pilaamaan :D
Voithan sinä tosiaan hakea oikeuden kautta isyyttä ja sen sellaista. Hopi hopi vaan, pääset makselemaan elareita :D Ja lapsi saa perintöoikeuden sinuun. Sen kai saa muutenkin ihan siinä vaiheessa kun itse niin päättää, jos sen haluaa.
Siittäjillä ei ole oikeuksia lapsia kohtaan. Lapsilla on oikeuksia siittäjää kohtaan.
En ole koskaan hakemassa sellaista, mutta kunhan kysyin asiasta. Ei hänellä ole eikä tule koskaan olemaan minkäänlaista perintöoikeutta minuun. Iskä vähän sinne sun tänne
Sitähän sinä et päätä. Perintöoikeus syntyy, jos isyys vahvistetaan, ja se voi tapahtua kanneteitsekin.
Mikäs sinulla nyt oikein on tämä meininki, kun penäät omia oikeuksiasi mutta et yhtään ole myöntämässä lapsen oikeuksia?
10 vuoden päästä meidän kaikkien DNA on tallennettu johonkin rekisteriin valtion toimesta. Alkaa isukkeja löytymään.
Kalliiksi tuli hetken hupi🤭
Myös lapsi voi sen itse vaatia aikuisena.