Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

AMK:n opinnäytetyön tuskaa. Pitääkö oikeasti tehdä useampi kappale otsikoineen varsinaisesta aiheesta?

Vierailija
08.05.2025 |

Jos aihe on esim. banaani ja siitä on löytynyt artikkeita, tutkimuksia yms. Niin eikö niitä voi laittaa yhtenä kappaleena vai pitääkö olla pääotsikko tälle aiheelle ja sitten väliotsikoita? Siis ettei ole vain kappale 6 vaan pitää olla sen alla 6.1, 6.2 jne. Ei vain pää tahdo toimia, että mitä väliotsikoita laittaisin. Oikeaa aihetta ja alaa en halua täällä kertoa eikä se ole edes nyt oleellista tässä asiassa. 

Toivottavasti tajuatte mitä tarkoitan. En osaa selittää paremmin ja olen melkoisen pihalla tästä opparin tekemisestä. Tähän hätään en saa opettajaa kiinni. Tekisi mieli luovuttaa kokonaan, mutta opinnot enää tuosta opparista kiinni. Töissä en tuolla opparilla yhtään mitään eikä sitä kukaan tule kysymään.

Joo taidan olla tyhmä tai jotain. Ei vain ole mun juttu tällaiset kirjalliset jutut. Työni osaan kyllä ja sitä teenkin jo. 

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelottavaa.

Vierailija
2/27 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelottavaa.

Anteeksi mitä?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä missään nimessä tee montaa pääotsikkoa.

Se toimii hyvin, että on vain yksi pääotsikkon viitekehyksestä ja sen alla useita alaotsikkoja. 

2. Banaani kasvatus

2.1. Banaanin kasvatussen perusteet

2.2. Kasvatuksen hyödyt

2.3. Jasvatuksen Haitat

2.4 kasvatuksen tulevaisuudennäkymät

3. Empiirinen toteutus

t. Amk:n oppareiden ohjaaja

Vierailija
4/27 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy tekoälyltä. Tämä ei ole vitsi, vaan sieltä voit oikeasti saada neuvoja, kun muotoilet kysymyksen tarkkaan. Itse kysyin juuri yhden lähdeviitteen merkitsemistapaa.

Vierailija
5/27 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysy tekoälyltä. Tämä ei ole vitsi, vaan sieltä voit oikeasti saada neuvoja, kun muotoilet kysymyksen tarkkaan. Itse kysyin juuri yhden lähdeviitteen merkitsemistapaa.

joka koulussa on vähän omat merkitsemistapansa.

Vierailija
6/27 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se toimii hyvin, että on vain yksi pääotsikkon viitekehyksestä ja sen alla useita alaotsikkoja. 

2. Banaani kasvatus

2.2. Kasvatuksen hyödyt

2.3. Jasvatuksen Haitat

3. Empiirinen toteutus

Ei lyhyeen kappaleeseen tarvita välttämättä alaotsikoita. MUTTA muista, että myös pääotsikon alla on oltava vähintään lyhyt johdantoteksti. Eli näin:

2 Banaani

Tähän kirjoitetaan tekstipätkä ja sen jälkeen vasta

2.1 Banaanin kasvatuksen perusteet

Liian usein näkee sitä, että otsikon jälkeen on virheellisesti lyöty heti seuraava otsikko perään. 

Vierailija
7/27 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna vaan tekoälyn suosiolla tehdä koko roska!

Vierailija
8/27 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

joka koulussa on vähän omat merkitsemistapansa.

Tärkeintä lienee olla johdonmukainen. Verkkolähteiden merkitseminen on joskus hankalaa. Harvoin enää on selkeitä kirjoja, joissa on kirjoittaja, painopaikka ja -vuosi.

Vierailija
9/27 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2. Banaani kasvatus

2.2. Kasvatuksen hyödyt

2.3. Jasvatuksen Haitat

3. Empiirinen toteutus

Ei lyhyeen kappaleeseen tarvita välttämättä alaotsikoita. MUTTA muista, että myös pääotsikon alla on oltava vähintään lyhyt johdantoteksti. Eli näin:

2 Banaani

Liian usein näkee sitä, että otsikon jälkeen on virheellisesti lyöty heti seuraava otsikko perään. 

Joo kyllä mä tuon tiedän, että pääotsikon jälkeen pitää olla johdanto teksti. En vain ymmärrä miten keksit useamman alaotsikon. En vain osaa näitä ja ahdistaa vain koko homma. Huoh.

ap

Vierailija
10/27 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Ei voi.

Vierailija
11/27 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja saada sen vuoksi hylätty? Ei mene läpi tekoälyllä tehty oppari tai tehtävät.

ap

Vierailija
12/27 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2. Banaani kasvatus

2.2. Kasvatuksen hyödyt

2.3. Jasvatuksen Haitat

3. Empiirinen toteutus

2 Banaani

Tuo riippuu koulun ohjeissa. Meillä oli joskus ohjeena, että alaotsikko suoraan perään, sitten se muuttui.

Vierailija
13/27 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, keskity siihen opinnäytetyöhön sen sijaan, että huokailet palstalla.

Vierailija
14/27 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2. Banaani kasvatus

2.2. Kasvatuksen hyödyt

2.3. Jasvatuksen Haitat

3. Empiirinen toteutus

2 Banaani

<

Joo kyllä mä tuon tiedän, että pääotsikon jälkeen pitää olla johdanto teksti. En vain ymmärrä miten keksit useamman alaotsikon. En vain osaa näitä ja ahdistaa vain koko homma. Huoh.

ap

Tuohon tekoäly on ihan ylivertainen! Kirjoita teksti yhteen pötköön ja pyydä tekoälyä keksimään siihen väliotsikot. Mutta jos kappale on todella lyhyt, niin ei siihen väkisin tarvitse niitä vääntää.

Vierailija
15/27 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Mulla on menny ne kaikki ;) Toki vähän niitä muokkasin ennen palautusta.

Vierailija
16/27 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on joku tutkimusongelma siinä työssä. Aihe ei voi olla Banaani, vaan sen pitää olla joku käytännönläheinen tutkimusaihe, vaikkapa Banaanien kasvatus suomalaisessa kerrostalohuoneistossa. 

Eikö se vähän niin mene, että sun pitää ensin esitellä se ns. teoreettinen viitekehys, eli (lähteisiin pohjautuen, asialliset lähdeviitteet sisällyttäen) selostaa minä on banaani, mitä sen kasvatuksesta ylipäätään tiedetään (hyviin lähteisiin pohjaten, ei mitään omia olettamia tai kokemuksia tässä!), mikä on kerrostalo, mikä on kerrostalohuoneisto, mitkä lait säätelee, saako banaaninlasvatus esim. vaurioittaa huoneiston rakenteita? (Viittaat lakeihin!)

Jossain välissä sitten esitellään se tutkimusprobleemi, missä, katso teidän koulun ohjeista, niissä tää on selitetty. 

Sit sä oot jotenkin päättänyt selvittää tätä dilemmaa. Siirryt sit siihen pihviin, eli miten se kasvatus siellä kerrostalossa onnistuu. Millainen kysymyksenasettelu sulle on hyväksytty työhön, kun aiheen olet hyväksyttänyt ja esitellyt siellä aiheseminaarissa vai mikä se tilaisuus onkaan nimeltään? 

Vierailija
17/27 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ideoita voit kysyä, esim: jos opinnäytetyön aiheena on banaani, niin miten viitekehys kannattaisi rakentaa, että teoriaosuuden alaotsikot olisivat loogisia?

Vierailija
18/27 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, keskity siihen opinnäytetyöhön sen sijaan, että huokailet palstalla.

Voi elämä. Mä kysyin täältä vinkkejä ja kai mä nyt ne tulen lukemaan! Mene sä pois tästä.

ap

Vierailija
19/27 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla on joku tutkimusongelma siinä työssä. Aihe ei voi olla Banaani, vaan sen pitää olla joku käytännönläheinen tutkimusaihe, vaikkapa Banaanien kasvatus suomalaisessa kerrostalohuoneistossa. 

Eikö se vähän niin mene, että sun pitää ensin esitellä se ns. teoreettinen viitekehys, eli (lähteisiin pohjautuen, asialliset lähdeviitteet sisällyttäen) selostaa minä on banaani, mitä sen kasvatuksesta ylipäätään tiedetään (hyviin lähteisiin pohjaten, ei mitään omia olettamia tai kokemuksia tässä!), mikä on kerrostalo, mikä on kerrostalohuoneisto, mitkä lait säätelee, saako banaaninlasvatus esim. vaurioittaa huoneiston rakenteita? (Viittaat lakeihin!)

Jossain välissä sitten esitellään se tutkimusprobleemi, missä, katso teidän koulun ohjeista, niissä tää on selitetty. 

Sit sä oot jotenkin päättänyt selvittää tätä dilemmaa. Siirryt sit siihen pihviin, eli

Jos ap tekee toiminnallisen opparin, niin pelkka tavoite riittää. Silloin ei aseteta tutkimusongelmia eikä -kysymyksiä.  

Vierailija
20/27 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sit sä oot jotenkin päättänyt selvittää tätä dilemmaa. Siirryt sit siihen pihviin, eli

Voi hyvänen aika. Ei ole tutkimusongelmaa vaan ongelma on se, että mä vihaan tällaisen paskan tekemistä. Eikä aihe nyt todellakaan ole banaani. Totta helvetissä mä olen laittanut teoriaa lähteineen, hyvänen aika. Mene muualle siitä olettamasta.

ap