Työhyvinvointi huipputasolla uutinen, tulokset täysin päinvastaiset. Tämmöstä julkisella sektorilla.
Ensin luen uutisen, jossa toiseksi korkeimmassa asemassa oleva johtaja kehuu miten on panostettu työhyvinvointiin. Pari viikkoa siitä, julkisen sektorin työnantajamme uutisoi, työhyvinvointi parantunut ja huipputasolla. Tämmöstä luetaan mediasta, yhtäaikaa kun eri toimijoiden tekemät hyvinvointikyselyt ovat karua luettavaa. Työhyvinvointi on romahtanut täysin ja työterveyshuolto on puuttunut asiaan. Sana on kiirinyt ja talostamme on tullut alalla suomen vähiten haluttu talo työntekijöiden keskuudessa ja tulijoita ei ole. Mutta kaikesta huolimatta, mediasta saamme lukea muuta koska julkinen sektori ja pelolla johdettu organisaatio. Ja keneltä kysytään, niiltä johtajilta joita työntekijäpuoli kritisoi ja jotka ovat syynä hyvinvoinnin laskemiseen. Uskotko uutisia, ei kannattaisi.
Kommentit (7)
Mistäköhän organisaatiosta mahtaa olla kyse?
itse julkisella, ihan tyytyväinen. Teen kyllä itsekin parhaani osaltani työilmapiirin ylläpitämiseksi,
Usein tällaiset valittajat ovat niitä pahimpia työilmapiirin myrkyttäjiä itse.
Niimpä niin. Kyllä julkisen sektorin johto ja esimiestehtäviin hakeutuu usein henkilöt, jotka ovat narsistisia. He eivät hakeudu yksityiselle puolelle, koska heidän autoritäärinen johtaminen ja halu johtaa hierarkisesti ei toimi siellä, vaan yksityisellä tulisi kenkää samantien. Jokainen yritys kilpailee työntekijöistä ja ei ole varaa huonoon johtamiseen. Julkisella puolella sen sijaan on turvattu paina autoritöörisillä johtajilla, jotka haluavat käskyttää ja pomottaa. Hierarkia on kova. Julkisella puolella näitä johtajia ei saada irtisanottua, sen sijaan vastaan panijoille osoitetaan ovea. Julkiselle sektorille tulijoita riittää ja jos ei riitä, yritys ei mene konkurssiin. Hyvin selkeää ja myös täysin tutkittua toimintaa. Jokainen joka ajattelee omilla aivoilla ja jolla on kokemusta asiasta, tietää tämän.
Hus vai Pohjois-Pohjanmaa? :D Muuten sanon että ihan normisettiä. Työhyvinvointikyselyitä tehdään mutta niiden tuloksiin ei oikein viitsitä perehtyä tai lukea.
Julkiselle puolelle pesiytyy kaikki ongelma-johtajat siitä syystä että siellä johtajat harvemmin päätyy vastuuseen näistä ongelmista. Työntekijät vaan vaihtuu, mutta sama johtaja on ja pysyy. Sitten ihmetellään miksi henkilökunta vaihtuu alati. Jos julkishallintoa kiinnostaisi, niin voisivat ihan kysyä kaikilta niiltä jotka ovat työpaikkaansa vaihtaneet, miksi tähän päätyivät. He kertoisivat että johtajan vuoksi. Mutta eihän tälläistä kyselyä julkisella missään tapauksessa tehtäisi. Ongelmat vaan haudataan maton alle niin eivät ole näkyvissä.
Onhan täällä ihmisiä jotka ymmärtää ja tietää miten asiat menee.
Olen juuri irtisanoutunut julkisen sektorin organisaatioista pelolla johtamisen kulttuurin vuoksi. Minua ennen oli lähtenyt jo pari ja tulee lähtemään mun jälkeen vielä lisää.