Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jatkossa laki kieltää sukupuolitermit ammateissa. Linkki. Älytöntä

Vierailija
08.05.2025 |

Olen itse nainen.

Hankalaa alkaa väkisin vääntää termejä. Esim kirvesmies on todella tuttu termi ja heti tietää, mitä se osaa. (Esim puuseppä on eri asia.)

Olen itse rakennusinsinööri, niin monet termit työmailla muuttuu hankaliksi ymmärtää, mitä ne edes on tarkalleen. 

Lakimies -> juristi sentään yksiselitteisempi. 

https://yle.fi/a/74-20160106

Ihan yhtä turhaa kuin muuttaa liikennemerkit pallopäisiksi. 

Kommentit (411)

Vierailija
61/411 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti kaikesta tasa-arvosta huolimatta naiset valitsevat mielummin Onlyfans uran.

Vierailija
62/411 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Orwell.

1984.

Milloin sanat "isä" ja "äiti" kielletään? Varmaan osittain onkin jo.

Eikös kyseisessä tarinassa sanojen merkitykset käännetty päälaelleen?

Vähän kuin silloin, kun naispuolisesta juridiikan ammattilaisesta käytetään sanaa "lakimies"?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/411 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useat noista on paljon parempia kuin vanhat! Esim. putkiasentaja (putkimies). Kyllä noihin äkkiä tottuu. Esim. itselle esihenkilö on jo ihan normi, vaikka aluksi tuntui oudolta.

Sinun mielestäsi epäilemättä Hyvinvointikeskus, Pukeutumispaita ja Hyötyajoneuvo ovat nerokkaita sanoja 🤦🏻

Vierailija
64/411 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko yhtäkään ammattia, jossa mies on neiti tai emäntä? 

Vierailija
65/411 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huom myös peniksen ja vaginan nimi on muutettava yhdeksi nimikkeeksi. 

Etupyypyy?

Vierailija
66/411 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä käytän niitä vanhoja nimikkeitä. Niitä mitkä olen lapsena ja nuorena oppinut. Ei ala muuttamaan puhettani muiden vaatimusten mukaan.

Niin minäkin. Esihenkilö termistä tulee ensimmäisenä mieleen sana esinahka, kyllä se on rehellisesti esimies. Esimies kuulostaa sanana jämäkältä, esihenkilö sanan kuullessani meinaan kuolla nauruun, voiko sellaista edes ottaa tosissaan.

M

Vierailija
67/411 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rakennustyöntekijä, timpuri, talonrakentaja...

Onhan noita vaihtoehtoja. Ihan omaa ahdasmielisyyttäsi josset keksi termejä.

Nuo ovat kaikki miesten ammatteja. Jos sanotaan vaikka poliisi, niin kaikki heti olettaa sen olevan mies, sillä naisesta käytetään yleensä sanaa naispoliisi. Kuten nyös suomen jääkiekkojoukkueesta. On leijonat ja sitten vielä erikseen naisleijonat. Minusta tuo laki on täysin turha. N40

Siis kai tämä oli sarkasmia. 

Ei kai kukaan nainen nykyään tosissaan ole noin sovinistinen.

Voi kuule, meitä on paljon, jotka eivät tassi vihervassarien pillin mukaan. - eri

Vierailija
68/411 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä käytän niitä vanhoja nimikkeitä. Niitä mitkä olen lapsena ja nuorena oppinut. Ei ala muuttamaan puhettani muiden vaatimusten mukaan.

Vaatimukset eivät koske sinua.

Vierailija
69/411 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No palomies on edelleenkin mulle palomies. Ei siinä pärjää naiset. Vähän sama on poliisimiehen ammatissa, ei ne heiveröiset naiset pärjää puliukoille moottoripyöräjengiläisistä puhumattakaan. Pitää tunnustaa tosiasiat, naisen paikka on kotona hellan ääressä.

M

Harva teistä suunsoittajista suostuu yksin elättämään koko perheen, jos nainen kerran kotona hellan ääressä on parempi.

Vierailija
70/411 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika erikoista, että konservatiivit vaatimalla vaativat saada kutsua naista mieheksi.

Vierailija
71/411 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka nyt enää muutenkaan sanoo putkimies tms? Putkiasentaja se on ollut jo kauan ja hyvä niin. 

Persut, joiden sanasto ja äly on kuin 2-vuotiaan. 

Vierailija
72/411 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan järkevää. Vai onko paljonkin miehiä, jotka haluavat olla ammatiltaan vaikka aulaemäntä?

Vierailija
73/411 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin minäkin. Esihenkilö termistä tulee ensimmäisenä mieleen sana esinahka, kyllä se on rehellisesti esimies. Esimies kuulostaa sanana jämäkältä, esihenkilö sanan kuullessani meinaan kuolla nauruun, voiko sellaista edes ottaa tosissaan.

M

No tuo on vaan teidän kaksimielisten ongelma.

Vierailija
74/411 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rakennustyöntekijä, timpuri, talonrakentaja...

Onhan noita vaihtoehtoja. Ihan omaa ahdasmielisyyttäsi josset keksi termejä.

Talonrakentaja voi olla ihan mikä ammattiryhmä vaan talotyömaalla. Ei järkevä. 

Rakennustyöntekijät on myös epäselvä.

Timpuri. Se on ulkomaanlaina. 

No keksi sitten joku ihan uusi! Tai jos se sukupuolinimitys ei häiritse, muka, niin sovitaan, että kaikkien, myös miesten, nimitys on kirvesnainen. Putkinainen. 

Mitä, että häiritseekin? Mietipä rauhassa miksi. Sitten kun sen hoksaat, niin tajuat, miksi myös mies- loppuinen on turha ja väärin. 

Onhan siellä rakennustyömaalla sähkäreitä/sähköasentajia, hitsareita, timpureita, putkiasentajia jne. Ihan normi ammattinimikkeitä ja voi olla noissa töissä ihan kuka vaan. Ja kyllä ne talonrakentajat käy sen koulunkin jonka nimi on Rakennusalan perustutkinto ja sieltä valmistuu talonrakentajia. 

En ymmärrä miksi joillekin voi vielä vuonna 2025 olla niin vaikeata, jos ei voi sanoa naista mieheksi vaan pitäisi sanoa esim  asentaja.

Onneksi laki tulee keltämään nuo vanhat nimikkeet. Jee!

Sama vinkuminen oli silloin, kun aikuiselle ihmiselle, eli naiselle annettiin oikeus pitää oma nimensä, kun menee naimisiin . Nyt tuntuu ihan hullulle, että aikuinen ihminen onpakotettu lain nojalla vaihtamaan nimensä, kun on mennyt naimisiin ja on ollut PAKKO ottaa miehen nimi vaikka se olisi ollut miten kamala ja sitten se paska nimi on tullut lapsiraukoillekin. 

Silloinkin ukot saarnasi, miten ei enää kukaan tiedä kenen kanssa on naimisissa ja vieraisiinkin  menee  kaiki kun ei ole yhteitä nimeä ja avioliitot ei kestä sen takia, kun on eri nimi jne jne...

Ja ihan totta, jos kerran ei ole völiä, että nainen on putkimies, niin miksi mies ei sitten ole pankkineiti, kassaneiti, lentoemäntä, emäntä, eikä mikään keittiöpäällikkö jne. 

Ja jos ei ole väliä niin jos nyt oltais sitten tasa-arvon vuoksi vaikka seuraavat 100 vuotta niin, että kaikki on ammateissaan naisia.  Myös miehet. Ja tietenkin niitä  neitejä. 

Vierailija
75/411 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pursimies, perämies, aviomies, luottamusmies, haastemies, ovimies (portsari), ilotyttö, rattopoika,

Miksei miehet tyytyneet olemaan vain ilotyttöjä? 

Vierailija
76/411 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää myöskään ikinä sanoko miehusta. Aina tissipaikka. 

Vierailija
77/411 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M

Sulle sopis nimikkeeksi neiti. 

Vierailija
78/411 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No palomies on edelleenkin mulle palomies. Ei siinä pärjää naiset. Vähän sama on poliisimiehen ammatissa, ei ne heiveröiset naiset pärjää puliukoille moottoripyöräjengiläisistä puhumattakaan. Pitää tunnustaa tosiasiat, naisen paikka on kotona hellan ääressä.

M

Harva teistä suunsoittajista suostuu yksin elättämään koko perheen, jos nainen kerran kotona hellan ääressä on parempi.

Mun mies on elättänyt :D

Kyllä niitäkin miehiä on. Sinä et ehkä tunne.

Vierailija
79/411 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain täysi retardo yrittää muuttaa puhekieltä. tässäkin tapauksessa tätä yrittää nimenomaan vasemmanlaidan puupäät, jotka edelleen koittavat wokettaa vaikka se on jo pois muodista. mutta kuten on mainittu, vain latvakakkosnen voi tällaista yrittää pakottaa terveille ihmisille, koska oma heikko mieli ei kestä elämää.

Vierailija
80/411 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka nyt enää muutenkaan sanoo putkimies tms? Putkiasentaja se on ollut jo kauan ja hyvä niin. 

Kyllä minä sanon putkimies. Selkeä ja lyhyempi. 

Mä sanon putkari ja sähkäri. Vielä lyhee.

Vaan helppoahan tää on, vaihtaa mies tilalle vain ihminen. Henkilö on vähän teennäisen oloinen. Paljon parempi on esimerkiksi esi-ihminen, kuin esihenkilö.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi seitsemän