Onko täällä kukaan opiskellut/ vaihtanut uudelle alalle yli 40-vuotiaana?
Etenkin kiinnostaa, jos on kyse ammatista, johon menit ilman mitään aiempaa työ- tai muutakaan kokemusta
Mikä oli tämä uusi ammatti/ala mitä opiskelit?
Oletko löytänyt uutta koulutustasi/ammattiasi vastaavaa työtä, vai oliko mielestäsi uudelle alalle kouluttautuminen jotain, mistä ei ollut mitään hyötyä?
Itsellä on alanvaihto mielessä näin 45-vuotiaana, ja koitan tässä miettiä, että onko millään tavalla realistista noin työllistymisen kannalta.
Kommentit (8)
Vierailija kirjoitti:
Olen. Opiskelin tradenomiksi ensin ja vaihdoin sitten hoitoalalla 50-vuotiaana. Töitä löytyi heti.
"Se oli silloin, toista on nyt..." Vanhemmasta päästä ulos, lähihoitajia kanssa ...ei uusia sopimuksia enää..väki vähenee...
Keikkalaisia ei saa ottaa. Kannattaa harkita alaa.
Vakaopeja tarvii mutta siellä on kylymää kyytiä kans!
On ihan realistista. Ei tuo ole ikä eikä mikään. Molemmat vanhempani uudelleenkouluttautuivat vasta keski-iässä ja ryhtyivät yrittäjiksi, josta sitten eläköityivät.
Olen opiskellut sairaanhoitajaksi, olin lähes 50 kun valmistuin, ja sain heti töitä. Ensin kesätyö sellaisessa paikassa, jossa olin tehnyt harjoittelun, sitten pitkä opintovapaan sijaisuus ja sitten vakinaistaminen.
Mutta siitä on nyt aikaa 8 vuotta. Tilanne on nyt toisenlainen. Paikkoja on vähemmän.
Olin 52v kun opiskelin irtisanomisaikana itseni nuohoojaksi. Nyt töitä on sen verran kun itseään kiinnostaa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen. Opiskelin tradenomiksi ensin ja vaihdoin sitten hoitoalalla 50-vuotiaana. Töitä löytyi heti.
"Se oli silloin, toista on nyt..." Vanhemmasta päästä ulos, lähihoitajia kanssa ...ei uusia sopimuksia enää..väki vähenee...
Keikkalaisia ei saa ottaa. Kannattaa harkita alaa. Vakaopeja tarvii mutta siellä on kylymää kyytiä kans!
Lähihoitajia on nyt työttöminä, kun vanhushoivan mitoitusta laskettiin. Sairaanhoitajilla on parempi tilanne kuin lähihoitajilla, koska työpaikat on pääasiassa muualla kuin hoivassa. Lähihoitajana voi suuntautua lapsiin, ja voi hyvällä tuurilla päästä päiväkotiin hoitajaksi, mutta vakaopeksi tarvitaan vähintään sosionomin tai mieluiten yliopistokoulutus.
Eli ei kannata opiskella lähihoitajaksi, vaan mieluummin pyrkiä joko sairaanhoitajaksi, sosionomiksi tai yliopiston vakaopekoulutukseen. Myös yliopistosta valmistuneille sosiaalityöntekjöille on töitä. Samoin lääkäreistä on edelleen kova pula.
Luojalle kiitos KYLLÄ, ilman mitään aiempaa työ- tai muutakaan kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
On ihan realistista. Ei tuo ole ikä eikä mikään. Molemmat vanhempani uudelleenkouluttautuivat vasta keski-iässä ja ryhtyivät yrittäjiksi, josta sitten eläköityivät.
Mikä ihme tuo on,
Mutta jos ei ole yrittäjyyttä tai koulutusintoa.