Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En saa sairausajan palkkaa koska terveyskeskukseslääkärin mielestä en ole sairas

Vierailija
08.05.2025 |

Taustalla korvien soiminen, jota on jatkunut 15 vuotta, mutta iän, melun sekä aikoinaan 70-tuntisten työviikkojen myötä vaiva on pahentunut niin, että työelämässä pärjääminen on haasteellista. Suojautuakseni pahenemiselta, olen kieltäytynyt työskentelemästä työnantajan minulle osoittamassa meluisassa tilassa, jossa kova musiikki pauhaa taukoamatta. Tämä ei nyt käynyt työnantajalle, ja haettuani sairauslomaa vasta toisen kerran elämässäni vaivan vuoksi, lääkäri eväsi sairausloma-anomukseni, vedoten siihen, että korvien soiminen ei ole sairaus, ja että siihen voi tottua. Työelämästä olisi oltava pois omakustanteisesti. (!) Kyselin miten siis käytännössä homma menee vuokran ja laskujen osalta, jos itse irtisanoudun. Vastauksena sain, että ne asiat minun on järjestettävä itse. Korvatulppien käyttäminen töissä tekee kommunkoimisesta mahdotonta, eivätkä ne suojaa riittävästi.

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kyse on työkykyasiasta, sitä kannattaa hoitaa työterveyshuollon kautta ei terveyskeskuksessa. Lääkäri kutsuu tarvittaessa koolle kolmikantaneuvotteluita ja auttaa työkyvyn arvioinnissa sekä lähettää tarvittaessa lisätutkimuksiin.

Vierailija
62/71 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruslääkärit ovat usein täysin ulalla kuuloasioihin liittyvissä asioissa. Näin ainakin oma työterveyslääkärini. Kannattaa pyytää lähete kuulotutkimuksiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saa sairaslomaa, mutta en saa mennä töihinkään!!?? Miten tämmöistä vii edes olla missään?

Minulla todettiin alkanut diabetes ja sokeriarvoja en saa millään tasapainoon. Niitä kyllä seuraan koko ajan.

Koska ole laivalla töissä, minulla pitää olla voimassa oleva Merimiehen Lääkärintodistus ja sellaista ei mulle nyt myönnetä. Eli työssä rn saa olla päivääkään ennenkuin lääkärintodistus on myönnetty.

Pyysin sitten sairaslomaa. Ei myönnetty.

Työnantajalla ei tietenkään ole tarjota muuta työtä maista.

Joten mitä nyt, mitä tehdä, minne mennä??

Vierailija
64/71 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa siis kriisiytyneeltä tilanteelta ap:n ja ta:n kesken. Jos 15 vuoden kestoiseen tinnitukseen hakee yhtäkkiä sairauslomaa, se voi vaikuttaa perusteettomalta, jos kokonaisuus ei ole työterveyshuollon lääkärin tiedossa. Onkohan teillä työterveyshoitaja tai muu työterveyslääkäri, joka tuntisi työpaikkasi tilanteen pitkältä ajalta? Työolosuhdeneuvottelu ja tietenkin kuulonsuojauksen kuntoon laittaminen ovat tärkeitä. Oletko ehkä ollut vastaanotolla niin loukkaantunut ja täynnä tunnetta työnantajan käytöksen johdosta, että työterveyslääkäri ei ole saanut ihan kiinni asiastasi? Katso OmaKannasta, mitä hän on kirjannut käynnistäsi.

Niin just vähän kuten henkilöllä todetaan liikunta- ja tukielinten sairaus, MS tai parkinsonin tauti ja hän on vuosikymmenen työelämässä, ja sitten ykskaks eräänä päivä vaan yhtäkkiä hakee sairauslomaa! Todella perusteetonta ja vähintään epäilyttävää. Jos on tähän asti pärjännyt, niin miksi ei pärjäisi jatkossakin??

Vierailija
65/71 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis kieltäydyit tekemästä töitä melun vuoksi? Työnantajalle se ei sopinut, niin arvelit hakea saikkua? 

Paraneeko tinnitus hiljaisessa tilassa tai väheneekö? 

Paheneeko meluisassa tilassa? 

Kuulostaa nyt enemmänkin siltä että vedit herneen nenääsi, kun et saanut tahtoasi läpi ja arvelit saikuttaa. 

Lääkäri toimi aivan oikein. 

Kuten itse toteat, vaikuttaa selviytymiseen työssäsi hae arvio työssäselviytymisessä ja hae uudelleenkoulutusta

Kyllä, voi pysyä vuosikymmenten ajan muuttumattomana, ja myöhemmässä vaiheessa pahentua ts. melun, stressin ja iän myötä, oma kokemus on, mikä todettiin jo aloituksessa.

Vierailija
66/71 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko pitkäkin sairasloma, kelalta  voi hakea sairas päivärahaa sairasloman perusteella, mun poika sai uniapnea tutkimuksen takia.  Sait varmaan sairasloma päätöksen, kela tarvii siitä kuvan tai kopion hakemukseen. 

Miksi ihmeessä uniapneatutkimukseen tarvitsee sairaslomaa? Tekee yötöitä ja vuorokin sattuu olemaan juuri tutkimuksen ajan? Tutkimuksessahan laitetaan piuhoja ja antureita vähän sinne ja tänne ohjeiden mukaan ja nukutaan yö omassa sängyssä - yksinään.

Vierailija
67/71 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten olisi aktiivikuulosuojaimet, esim. 3M Peltor Sport Tac. Taustamelu vaimenee tasolle joka ei pahenna kuulovammaa. mutta silti pystyy keskustemaan.

No miten luulet mun hiukset laittavan, jos päässä on useita kiloja painavat ämpärit?! Voi jeesus, että te incelit ootte tyhmiä 🤦🏻

Kuulosuojaimet eivät paina useita kiloja. Työpaikallani on useita naisia ja kuulosuojaimet suurimman osan työpäivästä käytössä. Ei ole kukaa ajanut kaljuksi sen takia, ettei keksi miten hiukset voi laittaa niin, että kuulosuojaimien käyttö onnistuu

Vierailija
68/71 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisit vain, että olet laiska luuseri ja haluat välillä lorvia työttömänä. Se on ihan ok, sinun kaltaisiasi on silmänkantamattomiin. Ei sinun meille tarvitse sepittää jostain korvasta.

Vierailija
69/71 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanos muuta, onpa tylsää. Mullakin oli yksi alainen joka ei voinut olla töissä, mutta ei saanut sairaslomaakaan.

Ihme mätisäkkejä sitä pitää muiden hyysätä.

Vierailija
70/71 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tinnitus on tauti, jolle ei juuri mitään voi. Monet ovat nyt jälkitautinakin saaneet sen siitä sairaudesta, jonka nimeä ei voi mainita.

Tinnistus syntyy aivoissa, jossa kuuloelin on, sitä ei voi mennä mennä peukaloimaan ja jos jää sairaslomalle, niin enmmän vain joutaa sitä kuuntelemaan koska on aikaa.

Ennen tehdastyössä oli kelvottoman huonot kuulosuojaimet ja  monen tauti on peräisin työstä esim konepaljoilla.

Nykyisin yhä useampi tutlee sen saamaan korvakuulokkeista ja rokkikonserteista ennemmin tai myöhemmin. Varoittakaa lapsieanne ja nuorianne.

Se on myös jossain määrin perinnöllistä.

Pieni taustamelu auttaa, jos kuunetlee vaikka musiikkia hiljaisella äänellä.

Vierailija
71/71 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tinnistus syntyy aivoissa, jossa kuuloelin on, sitä ei voi mennä mennä peukaloimaan ja jos jää sairaslomalle, niin enmmän vain joutaa sitä kuuntelemaan koska on aikaa.

Kaikenlaisia teorioitahan sitä voi jannut päässään kehitellä. Joku väitti, että äänieristys sisätiloissa tekee ihmisen luonnossa asuvia edeltäjiään alttiimmaksi tinnituksille, koska aivot eivät ole suunniteltuja hiljaisissa tiloissa elämiseen. Mihinkään oikeaan tutkimukseen tämä tuskin perustui.