Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En saa sairausajan palkkaa koska terveyskeskukseslääkärin mielestä en ole sairas

Vierailija
08.05.2025 |

Taustalla korvien soiminen, jota on jatkunut 15 vuotta, mutta iän, melun sekä aikoinaan 70-tuntisten työviikkojen myötä vaiva on pahentunut niin, että työelämässä pärjääminen on haasteellista. Suojautuakseni pahenemiselta, olen kieltäytynyt työskentelemästä työnantajan minulle osoittamassa meluisassa tilassa, jossa kova musiikki pauhaa taukoamatta. Tämä ei nyt käynyt työnantajalle, ja haettuani sairauslomaa vasta toisen kerran elämässäni vaivan vuoksi, lääkäri eväsi sairausloma-anomukseni, vedoten siihen, että korvien soiminen ei ole sairaus, ja että siihen voi tottua. Työelämästä olisi oltava pois omakustanteisesti. (!) Kyselin miten siis käytännössä homma menee vuokran ja laskujen osalta, jos itse irtisanoudun. Vastauksena sain, että ne asiat minun on järjestettävä itse. Korvatulppien käyttäminen töissä tekee kommunkoimisesta mahdotonta, eivätkä ne suojaa riittävästi.

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai se työnantaja tähänkään asti ole maksanut vuokraasi ja laskujasi?

Lukuisissa tapauksissa on maksanut sairausajan palkkaa yhdeksän päivän ajalta, et tainnut tietää?

Vierailija
22/71 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpsis. Todellisuudessa meluvammasta olisit saanut lähetteen knk poliklinikalle Jossa audionomi olisi tutkinut kuulosi ja olisit saanut joko istutteen tai kuulolaitteet joka viritetään oikeille taajuuksille. Olet se sama sekopää joka täällä päivästä toiseen mustamaalaa lääkäreitä.

Olet selvästi perehtynyt asioihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on todettu sisäkorvavaurio nuorena, on ihan meluvamma sekä myös kova tinnitus kellon ympäri vuodesta toiseen, lääkärien vastaus asiaan on "asiaan totuttautuminen" tuntuu ettei kukaan ymmärrä millaista helvettiä on käydä vuodesta toiseen vähäisillä yöunilla töissä. No itse paloin loppuun, nyt odotetaan mitä seuraavaksi ...

Vierailija
24/71 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Ehkä kannattaisi olla yhteydessä työterveyshuoltoon, esihenkilöön ja työpaikkasi työsuojeluvaltuutettuun mikäli melu työpaikalla ylittää sallitut raja-arvot. Mutta tämänhän sinä jo tiesitkin, nyt vain tuumasta toiseen.

Jos oisin ap, kävisin yksityisellä korva-nenä ja - kurkkitautilääkärillä.

Niin tein itse, mutta minulla oli vain satunnaista korvien soimista, vaan kuulo alkoi jostain syystä huonontua.

Tämä erikoislääkäri teki minulle lähetteen, keskussairaalan korvapolille.

Siellä erikoislääkäri, kyseli ja tutki korvani erittäin hyvin.  Tuli kuulolaitteen hankinta, toiseen korvaan.

Sen sitten kokeili sairaalan kuulontutkija ja opetti sen oikean asentamisen korvaan, käytön ja puhdistuksen.

Saatoin täysillä jatkaa asiakaspalvelu työtöni.

Ap:n tulisi valittaa asissta työterveyslääkärille.

Korvirn soiminen on viralliselta nimeltä  TINNITUS.

Siihen ei ole olemassa mitään parantavaa hoitoa.   Ja se on todella pirullunen sairaus, mikäli on jatkvaa.

Vierailija
25/71 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisille tuo korvien tinnitus aiheuttaa lisäksi huimausta. Ja pahoinvointia.

On sellainen vaiva, jota muiden on hankala ymmärtää, ellei ole kokenut tuota tinnutusta, eli korvien ulvomisra.

Vierailija
26/71 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvien soiminen ei ole sairaus lääkärin mielestä? Miksi sillä sitten on oma sairausnimi annettu, tinnitus tai Menierin tauti?

Se, saako soimisen takia myös sairauslomaa, on kokonaan toinen juttu. En tajua, miksi saisi. Soiminen on usein lähes jatkuvaa. Mutta ei estä työntekoa. Ja asiaan voi saada hoitoa. Jos taas alkaa psyyke jo pettää jatkuvan soimisen takia, psyykesyistä voi jo saadakin sairaslomaa.

Vierailija
27/71 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos oisin ap, kävisin yksityisellä korva-nenä ja - kurkkitautilääkärillä.

Niin tein itse, mutta minulla oli vain satunnaista korvien soimista, vaan kuulo alkoi jostain syystä huonontua.

Tämä erikoislääkäri teki minulle lähetteen, keskussairaalan korvapolille.

Siellä erikoislääkäri, kyseli ja tutki korvani erittäin hyvin.  Tuli kuulolaitteen hankinta, toiseen korvaan.

Sen sitten kokeili sairaalan kuulontutkija ja opetti sen oikean asentamisen korvaan, käytön ja puhdistuksen.

Sa

Mutta ongelmahan ei ole huonokuuloisuus. Ehkä tilapäisesti voi hyötyä kuulolaitteista, mutta lukemani perusteella kuulolaitteista ei ole pidemmän päälle hyötyä ja joissain tapauksissa jopa päinvastoin.

Korva-, nenä ja kurkkutautilääkärit ovat tinnituksesta pihalla kuin olla voi. Kävin kerran yhdellä, hän oli myös yksityisen lääkärifirman omistaja, ja hän tiesi asiasta vähemmän kuin useat netissä kirjoittelevat potilaat.

Vierailija
28/71 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No työpaikkaa vaihtamaan sitten.

Ja mistähän se työpaikka noin vaan, yhtä-äkkiä löytyisi. Tälläisessä tilanteess, kun Suomessa on huipputyöttömyys, jopa EU:n korkein.

Näinä aikoina jokainen pyrkii pitämään kynsin hampain kiinni, nykyisestä työstään.   Yksnkertaisesti siksi, että saa leipää pöytään.

Eikä omatoiminen työstä pois jääntikään mitään auta, koska tinnitus ei siitä lopu.

Ap, ois voinut valittaa lääkärille, väsynystä, huonosti nukuttuja öitä jms, että olis saanut edes vkon sairasloman jal levähtää.

Tinnusta voidaan yrittää helpottaa vain siten, että opetaan ihminen sietämään ja kestämään sitä.

Työpaikan kova melutaso, hoidetaan aina melukuulokkeilla.

Vierailija
29/71 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukuisissa tapauksissa on maksanut sairausajan palkkaa yhdeksän päivän ajalta, et tainnut tietää?

Onko sitten korvien soiminen parantunut? 

Vierailija
30/71 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pydä sairauslomaa sen takia, että tarvitset lepoa, älä sen takia, että korvat soivat.

Vierailija
31/71 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysehän ei ole parantumisesta, vaan pahentumisen ehkäisemisestä, ja mikäli luit aloituksen, niin siinä ei olla taidettu onnistua.

Vierailija
32/71 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On myytti, että kuulolaitteet vähentävät korvien soimista useimmissa tapauksissa.

On totta ja tutkittu, että istute vähentää korvien soimista. Se kuitenkin tuhoaa olemassaolevan kuulosi, ja siksi kannattaa tehdä vaan lähes täysin kuuroille henkilöille.

^ Maksaa myös kymmeniä tuhansia euroja. Montakohan euroa kela korvaa?

^ Mistä tämä hintatieto on peräisin?

Vierailija
33/71 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tinnusta voidaan yrittää helpottaa vain siten, että opetaan ihminen sietämään ja kestämään sitä.

No väkisinkinhän sitä yrittää opettella, mutta maksaa siitä ei kannata. Youtubessa on suosittu video, en viitsi linkittää, josta voi ymmärtää ns. poisoppimishoitojen olevan täyttä humpuukia ja rahastusta, eivätkä ne ole kelan korvaamia.

Vierailija
34/71 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ferritiini mitattu? Raudanpuute aiheuttaa tinnitusta.

Vierailija
35/71 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pydä sairauslomaa sen takia, että tarvitset lepoa, älä sen takia, että korvat soivat.

Näistä lepäämisistä ei työnantajan 

tarvitse maksaa palkkaa. Sen levon voi. ottaa vuosilomana, omana vapaana jos mahdollista tai pekkasina tms.

Sairaslomaa ei lepäämisen vuoksi saa.

Luojan kiitos.

Vierailija
36/71 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla loppui, kun ferritiini nousi yli 50.

Vierailija
37/71 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On myytti, että kuulolaitteet vähentävät korvien soimista useimmissa tapauksissa.

On totta ja tutkittu, että istute vähentää korvien soimista. Se kuitenkin tuhoaa olemassaolevan kuulosi, ja siksi kannattaa tehdä vaan lähes täysin kuuroille henkilöille.

^ Maksaa myös kymmeniä tuhansia euroja. Montakohan euroa kela korvaa?

^ Mistä tämä hintatieto on peräisin?

Onko sulla google? Ensimmäisissä 30:ssä tuloksessa ei suurta vaihtelua esiinny.

Vierailija
38/71 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja älkää alapeukuttako tuota ferritiiniasiaa, jos teillä ei ole asiasti kokemusta.

Vierailija
39/71 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, saako soimisen takia myös sairauslomaa, on kokonaan toinen juttu. En tajua, miksi saisi. Soiminen on usein lähes jatkuvaa. Mutta ei estä työntekoa. Ja asiaan voi saada hoitoa. Jos taas alkaa psyyke jo pettää jatkuvan soimisen takia, psyykesyistä voi jo saadakin sairaslomaa.

Esti työntekoa tai ei, jos soiminen yhä tästä pahenee, niin luuletko vaikutusten psyykkeelle olevan myönteiset?

Vierailija
40/71 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on erikoisia käsityksiä siitä, mitä kaikkea työnantajan maksamaan saikkuun pitäisi kuulua.

-Turpiin viikonloppuna taksijonossa.->

Saikku vain jos uhri on tehnyt rikosilmon ja tullut ensin ottavaksi osapuoleksi.

- Rasvaimu, esteettinen kirurgia.

Ei ole ta:n maksettava.

-Tatuoinnnin poisto

Ei ta:n maksettava

- Z-diagnoosit

Kela ei korvaa ta;lle, ei ta;n maksettava mutta oikeuttaa sairauspoissaoloon-> käytä vuosilomia tms.

Ja onhan näitä muitakin joista TTi;n päätöksiä.

Summasummarum. 

Kaikki ei kuulu työnantajan maksettavaksi vaikka niistä sairausloma kirjoitettaisiinkin.