Onko yliopistossa PAKOLLINEN harjoittelujakso työpaikalla?
Onko yliopistossa PAKOLLINEN harjoittelujakso työpaikalla?
Kommentit (42)
Lääkäreillä ja hammaslääkäreillä on pakollinen puolen vuoden työharjoittelu julkisella puolella. Työharjoitteluun kuuluu työpaikan antama ohjaus, opastus ja koulutus.
Työjakson jälkeen he saavat laillistuksen ammattiinsa, eli voivat työskennellä itsenäisesti.
Juu siis olin jo päättänyt meneväni (hakevani) ammattikorkeaan, mutta sitten aloin lukemaan kokemuksia ja niistä kyseisistä aloista ei kuulemma ollut jäänyt mitään käteen, opinnot olisi voinut suorittaa paljon, paljon lyhyemmässä ajassa yms. En usko sokeasti nettijuttuja, mutta minulla on omakohtaista kokemusta nykyajan opinnoista, siksi uskon täysin nuo tarinat. En halua mitään hölynpölypaskaa, vaan oikeasti oppia jotain ja hyötyä. En myöskään jaksa mitään hemmetin työssäoppimisjaksoja. Siksi ajattelin, että jos sittenkin hakeutuisin yliopistoon. En kuitenkaan halua tuhlata työvuosia vuosikausien opintoihin, joten jäisin varmaan kandiksi, jos ylipäätään pääsisin yliopistoon sisään.
Kuulemma kauppiskandi on vähän niin kuin tradenomi, mutta välttäisin surkean ammattikorkeakouluopetuksen ja työharjoittelun (mahdollisesti.)
Voihan minulla olla aivan väärä mielikuva myös yliopistosta. Jotenkin kuvittelen vain, että siellä oikeasti oppii ja kehittyy, on vaativampaa ja sellaista. En minä opiskele PELKÄN tutkinnon takia, vaan haluan oikeasti hyötyä myös saamalla arvokasta tietoa ja taitoa, kehittymällä sun muuta sellaista. Sitä ei ole luvassa ammattikorkeakoulussa... Kuulemma.
Vierailija kirjoitti:
Kuulemma kauppiskandi on vähän niin kuin tradenomi, mutta välttäisin surkean ammattikorkeakouluopetuksen ja työharjoittelun (mahdollisesti.)
Voihan minulla olla aivan väärä mielikuva myös yliopistosta. Jotenkin kuvittelen vain, että siellä oikeasti oppii ja kehittyy, on vaativampaa ja sellaista. En minä opiskele PELKÄN tutkinnon takia, vaan haluan oikeasti hyötyä myös saamalla arvokasta tietoa ja taitoa, kehittymällä sun muuta sellaista. Sitä ei ole luvassa ammattikorkeakoulussa... Kuulemma.
Jos jättää tutkinnon kandiksi, niin se on mielestäni vähän sama kuin jättäisit opinnot kesken.
Aika monessa nykyään on. Koska se työkokemus parantaa työllistymistä. Ja moni on työllistynyt harjoittelusta suoraan. Mutta ne harjoittelupaikat saa valita itse aika vapaasti.
Vierailija kirjoitti:
Aika monessa nykyään on. Koska se työkokemus parantaa työllistymistä. Ja moni on työllistynyt harjoittelusta suoraan. Mutta ne harjoittelupaikat saa valita itse aika vapaasti.
Niin, saa ne valita amiksessakin itse. Tai no jos paikka ei selkeästi sovellu niin ei sinne mennä siksi, että minä nyt haluan, mutta niin.
Kyllä minä tiedän, että harvemmin jäädään kandidaatiksi, mutta sehän on periaatteessa sama kuin tradenomi. Ei kukaan silti sano, että tradenomi on jättänyt opinnot kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, saa ne valita amiksessakin itse. Tai no jos paikka ei selkeästi sovellu niin ei sinne mennä siksi, että minä nyt haluan, mutta niin.
En ihan ymmärrä miksi ap ei halua harjoitteluun. Ihan normaalia työtä siellä tehdään. Samaa mitä sitten valmistumisen jälkeenkin. Palkka on huonompi jos haetaan ihan harjoittelijaa, koska mistään ei ole vastuussa.
Omalla alallani on pakollinen työharjoittelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli mulla mutta sain käytännössä suoritettua sen alle viikossa.
Kerro lisää? Miksi niin nopeasti?
Se oli vain tyyliin 2op arvoinen harjoittelu ja löysin sopivan paikan, joka myönsi pisteet noin vähästä. Alana matematiikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei. Olen ymmärtänyt, että amiksen puolella harjoitteluita on asioista x, y ja z. Kun taas yliopiston puolella tehdään yksi harjoittelu, jonka aihetta ei ole rajattu.
Meillä oli vapaaehtoinen, mutta kun teki alan kesätöitä, sen pystyi merkkaamaan harjoitteluksi ja sai siis helpolla 5 ov.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu mitä opiskelee. Ehdottomasti kannattaa käydä jossain harjoittelussa, saa työkokemusta ja jos oikein hyvin käy niin työpaikan samasta paikasta.
Kauppatieteiden kandidaattia mietiskelin että hakisin... Ammattikorkeaan olin jo suinpäin säntäämässä, kunnes googlettelin vähän... Työllistymistä ja kokemuksia koulutuksista... Ja aloin miettimään että pitäisikö yrittää yliopistoa sittenkin. Amkissa on enemmän minua kiinnostavaa tutkintoa, mutta vihaan työssäoppimisjaksoja.
Opiskele sitä mikä kiinnostaa enemmän. Saat opinnoista enemmän irti.
Ei ole. - Mutta itse olen karvaasti saanut havaita, että osa työnantajista on ihmeisssään, että miten voi olla kolmekymppinen korkeakoulutettui, eikä ole vielä vähintään yhdeksnä vuoden työkokemusta ja ole hankkinut jo lapsia (ainakin tytltn ja pojan ja sen yhden muun sukupuolsien) ja ostanut omistusasuntoa ja väitöspäivä sovittuna, eikä edes omista sähkäöautoa ja puhu vähintään kuutta kieltä sujuvasti ja juoskemassa ensi kesänsä viidettä tosiat kertaa maratonia.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluat oppia asioita käytännössä ja konkretiaa, mene amk:hon. Jos haluat teorioita, niin yliopistoon.
Lisäksi se oppiminen tapahtuu sitten työelämässä.
Pakollinen tai ei, kannattaa kyllä suorittaa. Kokemusta ja kontakteja.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä tiedän, että harvemmin jäädään kandidaatiksi, mutta sehän on periaatteessa sama kuin tradenomi. Ei kukaan silti sano, että tradenomi on jättänyt opinnot kesken.
Periaatteessa. Mutta käytännössä vain opinnot kesken jättänyt. Työkokemusta hankkinut tradenomi on parempi kuin kandi, jolla ei ole oman alan kokemusta.
DI-puolella ennen oli, mutta nykyisin on vapaaehtoinen. Työharjoittelun voi lukea kyllä osaksi opintoja.
Pelkäksi kandiksi?
Työharjoitteluita pakollisina on, mutta kauppatieteissä ei. Toki työssä olo alaan ja opiskeluun liittyvissä tehtävissä on eduksi.
Pakollisia esim lääkäriopinnoissa, luokanopettaja, sosiaaliala.