Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen on sivistynyt ihminen?

Vierailija
07.05.2025 |

Millaisia tunnusmerkkejä? Mitä vaaditaan?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sivistynyt. Kouluja voi käydä, mutta se ei välttämättä tee ihmisestä sivistynyttä. Siis niin kuin itse (luultavasti) mietit. Käsitän sivistyneellä ihmisellä sellaista henkilöä, joka osaa ottaa kanssaihmiset huomioon. Vaikka itse ei olisi aina samaa mieltä niin sitä omaa mielipidettäkään ei aina kannata huudella.

- n69v -

Vierailija
2/23 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienotunteinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka ei tee törkeitä rikoksia toiselle henkilölle, ellei ole täysin varma, että se on henkilölle ok. Yleensä tuolkaisena voidaan pitää vain sitä, että antaa salkullisen  rahaa jollekin, vaikka ehkä joku ei siitäkään pitäisi. 

Otin esimerkiksi rikokset, koska monista muista asioista voidaan olla eri mieltä tai ne ovat vain moraalikysymyksiä. Joku saattaa paheksua, joku ei. 

Yleensä rikoksilla aiheutetasn haittaa toiselle ihmiselle. Silsi niitä tekevä on kaikkea muuta kun sivistynyt. 

Vierailija
4/23 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunneälykäs.

Hän ymmärtää mitä ympärillä tapahtuu.Huomioi muut ihmiset, luontevasti, ei vedä mitään showta.

Vierailija
5/23 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen, jossa yhdistyy tietämys ja kypsä käytös.

Vierailija
6/23 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Njaa. 🤔 Totean:

On kirjasivistys.

Äkykkyys, viisaus, tieto, faktat.

Sitten on Sydämen Sivistys.

Tunneäly. Hienotunteisuus.

Oikeudentaju; oikeudenmukaisuus 

käytännön tasolla.

Kohteliaisuus, huomaavaisuus.

Kun nämä asiat kohtaavat hlössä,

on Ihmisyys aika tavalla kohdillaan.

Vierailija
7/23 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen sivistynyt. Kouluja voi käydä, mutta se ei välttämättä tee ihmisestä sivistynyttä. Siis niin kuin itse (luultavasti) mietit. Käsitän sivistyneellä ihmisellä sellaista henkilöä, joka osaa ottaa kanssaihmiset huomioon. Vaikka itse ei olisi aina samaa mieltä niin sitä omaa mielipidettäkään ei aina kannata huudella.

- n69v -

Vai että kanssaihmisten huomioon ottaminen on sivistystä :D Hyvätapainen ei välttämättä ole sivistynyt. Vähän laajempi käsite.

Vierailija
8/23 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Njaa. 🤔 Totean:

On kirjasivistys.

käytännön tasolla.

🌹🥰

Vierailija
9/23 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaa edes hikipediaa:

Sivistys tarkoittaa kasvatuksen kautta omaksuttua tietoa ja henkistä kehittyneisyyttä. Voidaan puhua opillisesta tai muodollisesta sivistyksestä, akateemisesta sivistyksestä, humanistisesta ja luonnontieteellisestä sivistyksestä, yleissivistyksestä tai kansansivistyksestä, toisaalta taas ihmisen sisäisestä kehittyneisyydestä. Jälkimmäiseen, henkisen kypsyyden merkitykseen, saatetaan viitata sydämen sivistyksenä. Lisäksi sanaa sivistys käytetään kulttuurin tai sivilisaation synonyymina.

Noita kun kaikkia löytyy niin voidaan puhua sivistyneestä ihmisestä. Itsehän olen koulutettu öykkäri että kaikki kohdat eivät täyty ;)

Vierailija
10/23 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- n69v -

Vai että kanssaihmisten huomioon ottaminen on sivistystä :D Hyvätapainen ei välttämättä ole sivistynyt. Vähän laajempi käsite.

Hyvätapainen saattaa osata käyttäytyä ihmisten ilmoilla. Sivistys on ihan jotain muuta.

- n69v -

Vierailija
11/23 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehillintä

Tasa-arvoisuus

Kristillisyys

Rakkaus

Vierailija
12/23 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- n69v -

Hyvätapainen saattaa osata käyttäytyä ihmisten ilmoilla. Sivistys on ihan jotain muuta.

- n69v -

Henkinen kypsyys ei myöskään tarkoita altruismia. Sivistynytkin ihminen voi ajaa omia etujaan. Naurettavaa liittää siis sivistys muiden huomioonottamiseen.

Vierailija
13/23 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- n69v -

- n69v -

Henkinen kypsyys ei myöskään tarkoita altruismia. Sivistynytkin ihminen voi ajaa omia etujaan. Naurettavaa liittää siis sivistys muiden huomioonottamisee

Juuri näin. Muiden mielipiteet lytätään. 

Vierailija
14/23 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teemu keskikalja on erittäin sivistynyt 

Vierailija
15/23 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teemu keskikalja on erittäin sivistynyt 

Keskisarjalla on akateemista sivistyneisyyttä kyllä - voitko muka kieltää? Vai menikö hieno hajuvesi nenääsi?

Vierailija
16/23 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Njaa. 🤔 Totean:

On kirjasivistys.

käytännön tasolla.

Onko tää olevinaan joku runo? Vai minkä takia kirjoitat tuolla tavalla eri riville aina neljän sanan jälkeen? Kai tiedät ettei sun tarvitse painaa enteriä jatkuvasti.

Vierailija
17/23 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen, jolla ei ole enemmän mielipiteitä kuin älyä. Hallussa kulttuurin ja historian kulmakivet, seuraa aikaa ja osaa olla lähdekriittinen ja punnita asioiden eri puolet. 

Vierailija
18/23 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidän sivistyneenä ihmisenä sellaista ihmistä, jolla on laajasti tietoa elämän eri puolista, hän lukee tai hankkii tietoa avoimin mielin, hänellä on arvostelukykyä tiedon laadun suhteen, mutta hän on osaa myös käyttäytyä sellaisissakin tilanteissa, joissa hän kokee jonkinlaista ristiriitaa omiin käsityksiinsä nähden jne. 

Sellainen ihminen on sivistynyt. Ihan sama vaikkei osaisi kuin suomen kieltä jne., tärkeintä on tuo laaja tieto ja ymmärrys sekä hyvä käyttäytyminen (eikä tämä käyttäytyminenkään tarkoita sitä, että tietää mitä haarukkaa käytetään mihinkin ruokalajiin, vaan sitä että käyttäytyy muita ihmisiä kohtaan hyvin, eikä tarkoita sitäkään että sanoo päivää jokaiselle vastaantulijalle, vaan sitä ettei pyri loukkaamaan sanoin tai teoin, antaa ihmisten olla jos nämä eivät tule häneen kiinni).

Vierailija
19/23 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä pidän sivistyneenä ihmisenä sellaista ihmistä, jolla on laajasti tietoa elämän eri puolista, hän lukee tai hankkii tietoa avoimin mielin, hänellä on arvostelukykyä tiedon laadun suhteen, mutta hän on osaa myös käyttäytyä sellaisissakin tilanteissa, joissa hän kokee jonkinlaista ristiriitaa omiin käsityksiinsä nähden jne. 

Sellainen ihminen on sivistynyt. Ihan sama vaikkei osaisi kuin suomen kieltä jne., tärkeintä on tuo laaja tieto ja ymmärrys sekä hyvä käyttäytyminen (eikä tämä käyttäytyminenkään tarkoita sitä, että tietää mitä haarukkaa käytetään mihinkin ruokalajiin, vaan sitä että käyttäytyy muita ihmisiä kohtaan hyvin, eikä tarkoita sitäkään että sanoo päivää jokaiselle vastaantulijalle, vaan sitä ettei pyri loukkaamaan sanoin tai teoin, antaa ihmisten olla jos nämä eivät tule häneen kiinni).

Kyllä sallisin ironisen huumorin ja sarkasmin myös sivistyneelle. Lisäksi tietyissä tilanteissa silmä silmästä ja hammas hampaasta on ihan sivistyneellekin sopiva käyttäytymismalli.

Vierailija
20/23 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisätään sivistyneen ominaisuuksiin, tai oikeastaan tämä on jo tuossa edellisessäkin kerrottu, mutta yhdellä sanalla, itsehillintä, kyky kontrolloida omaa käytöstään!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi neljä