Järkyttävää, että kaikki eivät vie lapsiaan ulos joka päivä!!
Täällä oli aiemmin keskustelua aiheesta ja aika moni vastasi, että eivät ulkoile päivittäin. Minusta tuo on aika kamalaa ja minusta lapsella on oikeus päästä ulos joka päivä. Liikkumaan, leikkimään, tapaamaan muita lapsia ja saamaan raitista ilmaa.
Jos on huono sää, niin se ei ole mikään syy olla ulkoilematta, koska aina voi pukea lämpimästi ja ottaa vaikka sateenvarjon.
Päivittäinen ulkoilu on lapsen perusoikeus!!
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monessa muussa maassa ei todellakaan raahata lapsia johonkin tihkusateeseen tai kuraan pyörimään.
Suomessa on paska sää, deal with it. Penskat ulos.Toisaalta nyt en ihmettele niitä kerrostalojen horror-perheitä, minkä riekkumista ja pomppimista alakerta saa kuunnella. Tästähän se johtui.
Nyt multa meni jotain ohi. Kirjoitinko vahingossa, että istun lasten kanssa sisällä päivät pitkät?
No ei meillä lapset hyppineet seinille vaikkei ulkoiltukkaan.
Musta riitti että päikkärissä olivat ulkona. Kotona ulkoilivat silloin kuin halusivat. Muutoin leikkivät sisällä mitä milloinkin juolahti mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Monessa muussa maassa ei todellakaan raahata lapsia johonkin tihkusateeseen tai kuraan pyörimään.
Sää on pukeutumiskysymys ja hyvä opettaa lapselle jo pienestä pitäen, että tihkusade tai kurakeli ei ole mikään vaarallinen ilmiö, jonka vuoksi pitää pysyä sisällä. Ysärillä syntyneenä muistan leikkineeni pihalla kesät talvet, korkeintaan jollain kaatosateella tai lumimyräkässä oltiin sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Minustakin kyllä kummallista. Mun lapsi hyppisi seinille ellei ulkoiltas. On tottunut pienestä asti ulkoilmaan vähintään kahdesti päivässä ja alkaa itse jo pukemaan ulkoiluaikoihin. Mitä ihmiset tekee, jos ne ei ulkoile? Onko lapset ruuduilla vai?
Naapurissa lapset hyppii seinille kun eivät ulkoile mutta ne on kuulemma niitä elämän ääniä ja vapaata ilmaisua jota ei saa rajoittaa 🙄
Ymmärrän että ADHD-perheissä on pakko ulkoilla joka päivä. Me muut voidaan ulkoilla kun se hyvältä tuntuu.
Onneksi meillä on sen verran tilaa ja sallivuutta, että sisälläkin saa juosta ja telmiä ja jopa riehua. Ei ole aina pakko mennä ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai tuo ulkoilu nyt mitään suorittamista ole, vaan lapset leikkii siellä ulkona. Mä en pidä kovin suorittamisena sitä, että mukulat leikkipuistossa keinuu, laskee liukumäessä tai tonkii hiekkalaatikolla. Ei me mennä mitään urheilusuorituksia tekemään, vaan olemaan.
Miksi on huonompi jos jäädään kotiin ja lapset saa vapaata leikkiä ilman aikuisen määrittämää paikkaa ja leikkivälineitä? Mä olen aina arvostanut eniten oman mielikuvituksen kehittämistä.
Eikös tuo paikan vaihtaminen ole enemmänkin hyödyksi ja virikkeeksi mielikuvitukselle, ulkona voi leikkiä eri tavalla kuin sisällä. Minä olen sen verran laiska, että en tosiaankaan ohjaa lapsia pihalla tai puistossa, katon vaan että eivä tee mitään vaarallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sää on pukeutumiskysymys ja hyvä opettaa lapselle jo pienestä pitäen, että tihkusade tai kurakeli ei ole mikään vaarallinen ilmiö, jonka vuoksi pitää pysyä sisällä. Ysärillä syntyneenä muistan leikkineeni pihalla kesät talvet, korkeintaan jollain kaatosateella tai lumimyräkässä oltiin sisällä.
Minä taas ysärillä syntyneenä muistan, että pakkoulkoilua oli päiväkodissa ja alakoulussa, mutta mitenkään ihan asiakseen ei kotoa onneksi tarvinnut lähteä +4 asteen vaakasuorassa tihkusateessa pimeällä ulos leikkimään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri vastaaja, mutta lapset sitäpaitsi tykkää sadeleikeistä. Tai ennen tykkäsivät, kun oikeasti vielä leikittiin. Suomessa on suurimman osan vuotta ei niin hyvä sää jos hyvänä pitää sitä aurinko paistaa ja on yli 20 astetta lämmintä. On terveydelle haitallista sekä lapsille että aikuisille, jos ulkoilu rajataan vain ns hyvään säähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä opettamista siinä on? Kai nyt normaali ihminen tajuaa sen omalla järjellään, vaikka ei itseään kiusaisi olemalla ulkona kurjassa säässä jos ei ole pakko. Jos on pakko, silloin tietenkin puetaan asianmukaiset vaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai tuo ulkoilu nyt mitään suorittamista ole, vaan lapset leikkii siellä ulkona. Mä en pidä kovin suorittamisena sitä, että mukulat leikkipuistossa keinuu, laskee liukumäessä tai tonkii hiekkalaatikolla. Ei me mennä mitään urheilusuorituksia tekemään, vaan olemaan.
Suorittamista siitä tulee siinä vaiheessa, kun sinä vaadit itseltäsi ja lapsiltasi, että sinne leikkipuistoon on mentävä joka päivä ja kauhistelet muiden tapoja jättää ulkoilu väliin, jos ei ehdi/huvita/jaksa/pysty/kykene.
Niin no mä oon aatellut, että on ihan hyväksi lapsille oppia rutiineja ja sitä, että joskus pitää mennä vaikka ei huvittaisi. Ei muakaan joka päivä huvita lähteä pihalla, mutta joka kerta siellä on ihan kivaa. Samalla tavalla mä menen esim. salille vaikka ei niin huvittaisi, kun tiiän että aina mulla on treenin jälkeen tyytyväinen olo. Tietysti jos on kipeä tai muuten on oikeasti sellainen tilanne, että ei ole ulkoilu (tai se sali) järkevää, niin ei mennä.
Muitten menemiset ei mua kiinnosta, kommentoin vaan tuota että minusta ei oo mikään suoritus mennä ulos. Enemmän mulle on suoritus esim. siivota tai viikata pyykit tai käydä kaupassa kuin mennä ulos.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi meillä on sen verran tilaa ja sallivuutta, että sisälläkin saa juosta ja telmiä ja jopa riehua. Ei ole aina pakko mennä ulos.
Toivottavasti asutte omakotitalossa. Muuten naapurit voi olla eri mieltä.
En kyllä ymmärrä yhtään. Me oltiin lapsena kaikki päivät tai illat ulkona; satoi tai paistoi. Naapurin lapset on lähes aina 24 h sisällä. Isukki joskus jotakin pientä tekee niiden kanssa ulkona, äiti ei koskaan! Sitten itkevät ja huutavat sisällä kaiket päivät.
Ei riitä ymmärrys jos joku ei saa kakaroitaan ulos niin kyse on laiskuudesta tai jostakin muusta vastaavasta. Eli minulta ei myötätuntoa heru kyllä.
Se on Arvo Ylpän ja muiden 1900-luvun alkupuolen lastenlääkärin keksintö, että lasten täytyy päästä ulos joka päivä esim. siksi, että auringonvalosta saa D-vitamiinia ja se ehkäisee riisitautia, joka oli vielä 100 vuotta sitten yleinen tauti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti asutte omakotitalossa. Muuten naapurit voi olla eri mieltä.
Iso ok- talo on juu.
Vierailija kirjoitti:
Joka päivä tähän aikaan vuodesta, koulumatkat 15 min suuntaansa + välitunnit, pyörällä harjoituksiin 20 min suuntaansa. Jalkapallo 3x90 min + pelit viikossa ja yleisurheilu 2x90 min viikossa. Onhan tuossa jo 20 h/vko. Vieläkö pitäisi enemmän?
Ei ole 20h/vk, mutta tuo ei ole pääpointti vaan se, että suurin osa lapsista tai nuorista ei ole eläessään liikkunut noin paljoa viikossa kuin teillä. Ei varmaan olisi haittaa, jos lapsi olisi tuon lisäksi ulkona ihan vaan nauttimassa siitä ulkoilmasta. Kaikki paitsi urheilu on enemmän tuollaista välttämätöntä ulkoilua, mikä tulee ihan vaan koska pitää käydä koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Se, mitä monessa muussa maassa tehdään tai ei tehdä, ei lähtökohtaisesti ole pätevä argumentti mihinkään. Oleellista on vain se, että onko päivittäinen ulkoilu itsessään hyvä vai paha. Eri asia tietenkin, jos tuulee koko päivän 10m/s ja sataa kaatamalla.
Vierailija kirjoitti:
Emme ulkoile päivittäin. Lapsi ei todellakaan hypi seinille sen takia, ei ole mitään käytöshäiriötä. Hän on pienestä pitäen tosi mielellään askarrellut, piirtänyt ja tutkinut kirjoja. Oppi 3-vuotiaana lukemaan. En tiedä miksi pitäisi väkipakolla raahata ulos jos on kurja sää. Hyvällä säällä ja tietenkin kesäisin käytännössä asumme ulkona omalla pihallamme.
Minusta suhtaudut ulkoiluun vähän kapeakatseisesti. Ulkona lapsi saa ihan erilaisia kokemuksia ja ärsykkeitä, toki myös niitä vähän epämieluisia, mutta nekin kehittävät ja kuuluvat ihan normaaliin elämään. Motorisia taitoja oppii ihan huomaamattaan, jos käy vaikka vähän leikkipuistossa tai puistossa. Myös talvella ulkoilu on ihan yhtälailla kehittävää. Tuossa voi myös käydä niin, että kun lapsi ei totu ulkona olemiseen kaikkina vuodenaikoina, hän ei myöskään halua ulkoilla sitten vanhempanakaan. Sitä teiniä on jo paljon vaikeampi houkutella lähtemään mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, mitä monessa muussa maassa tehdään tai ei tehdä, ei lähtökohtaisesti ole pätevä argumentti mihinkään. Oleellista on vain se, että onko päivittäinen ulkoilu itsessään hyvä vai paha. Eri asia tietenkin, jos tuulee koko päivän 10m/s ja sataa kaatamalla.
Se, että päivittäinen ulkoilu on toki ihan hyvä juttu ei kuitenkaan tarkoita, että kaikkien on väen vängällä ulkoiltava joka päivä, koska niin nyt vain kuuluu tehdä. Myös hapanjuuriruisleivän leipominen, kirjojen lukeminen ja kangaspuilla kutominen ovat hyviä juttuja, muttei niitäkään ole jokaisen perheen pakollista jokaiseen päivään änkeä, jos ei tunnu yhtään omalta jutulta.
Miksi on huonompi jos jäädään kotiin ja lapset saa vapaata leikkiä ilman aikuisen määrittämää paikkaa ja leikkivälineitä? Mä olen aina arvostanut eniten oman mielikuvituksen kehittämistä.