Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Järkyttävää, että kaikki eivät vie lapsiaan ulos joka päivä!!

Vierailija
07.05.2025 |

Täällä oli aiemmin keskustelua aiheesta ja aika moni vastasi, että eivät ulkoile päivittäin. Minusta tuo on aika kamalaa ja minusta lapsella on oikeus päästä ulos joka päivä. Liikkumaan, leikkimään, tapaamaan muita lapsia ja saamaan raitista ilmaa. 

Jos on huono sää, niin se ei ole mikään syy olla ulkoilematta, koska aina voi pukea lämpimästi ja ottaa vaikka sateenvarjon.

Päivittäinen ulkoilu on lapsen perusoikeus!!

Kommentit (101)

Vierailija
1/101 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin kyllä kummallista. Mun lapsi hyppisi seinille ellei ulkoiltas. On tottunut pienestä asti ulkoilmaan vähintään kahdesti päivässä ja alkaa itse jo pukemaan ulkoiluaikoihin. Mitä ihmiset tekee, jos ne ei ulkoile? Onko lapset ruuduilla vai? 

Vierailija
2/101 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa muussa maassa ei todellakaan raahata lapsia johonkin tihkusateeseen tai kuraan pyörimään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/101 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi jopa kysyä, että onko osa nykyajan adhd ym vaivoista tästä johtuvaa? Eli ei reippailla ulkona, lapset ei saa purettua energiaa? Vaan ollaan aivan liikaa sisällä ja naamat ruuduissa?

Vierailija
4/101 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka päivä tähän aikaan vuodesta, koulumatkat 15 min suuntaansa + välitunnit, pyörällä harjoituksiin 20 min suuntaansa. Jalkapallo 3x90 min + pelit viikossa ja yleisurheilu 2x90 min viikossa. Onhan tuossa jo 20 h/vko.  Vieläkö pitäisi enemmän?

Vierailija
5/101 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena oli aina kivaa päästä ulos, oli vuodenaika mikä tahansa.

Vierailija
6/101 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun naapurit on just tollasia. Lapset ei koskaan ulkoile eikä vanhemmat käytä lapsia ulkona. Nyt lapset jo sen ikäisiä, että voivat keskenään olla omalla pihalla 4-5v. Mun lapsi aina hakee heitä ulos leikkimään, mutta naapurin lapset alkaa pian kyselemään voisko leikkiä sisällä. Eivät oo selvästi oikein ulkoiluun tottuneet. Eivät varmaan olisi ikinä ulkona, jos oma lapseni ei aina hakisi heitä ulos. 

Ihmettelin, kun lapseni ehdotti yks päivä, että pelaisivat jalkapalloa ja nämä lapset eivät osanneetkaan potkia palloa. Ulkopelit muutenkin heille ihan vieraita. 

Vierailija
7/101 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monessa muussa maassa ei todellakaan raahata lapsia johonkin tihkusateeseen tai kuraan pyörimään.

No monessa muussa maassa ei ole niin pitkää talvea kuin meillä ja on enemmän katettuja ulkotiloja, terasseja ym, missä vietetään paljon aikaa.

Vierailija
8/101 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on 30 astetta pakkasta niin ulkona tulee aika kylmä. Samoin jos koko päivön sataa kaatamalla niin tulee märkä.

Vierailija
9/101 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta se on aika laiskaa. Lapset kuitenkin viihtyvät ulkona, kunhan vaatteet ovat ulkoiluun sopivia. Minä siis lämpimästi kannatan tätä pohjoismaista mallia, jossa lapset ulkoilevat vaikka sää ei olisikaan optimaalinen. 

Vierailija
10/101 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka päivä tähän aikaan vuodesta, koulumatkat 15 min suuntaansa + välitunnit, pyörällä harjoituksiin 20 min suuntaansa. Jalkapallo 3x90 min + pelit viikossa ja yleisurheilu 2x90 min viikossa. Onhan tuossa jo 20 h/vko.  Vieläkö pitäisi enemmän?

Ehdottomasti pitäisi vai onko noista joku ulkoilua SINUN kanssasi. Sehän tässä oli aloittajan pointti, että taas tekee toiset vanhemmat väärin, kun eivät vietä aikaa lastensa kanssa.

Vierailija
11/101 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on 30 astetta pakkasta niin ulkona tulee aika kylmä. Samoin jos koko päivön sataa kaatamalla niin tulee märkä.

Pukeutumiskysymys. Ja ei tarvitse olla tuntitolkulla.

Vierailija
12/101 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on paska sää, deal with it. Penskat ulos. 

Toisaalta nyt en ihmettele niitä kerrostalojen horror-perheitä, minkä riekkumista ja pomppimista alakerta saa kuunnella. Tästähän se johtui. 

Vierailija
13/101 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä lapsista tulee sit helposti aikuisena sisällä nyhjääviä sohvaperunoita. Tosi surullista.

Vierailija
14/101 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minustakin kyllä kummallista. Mun lapsi hyppisi seinille ellei ulkoiltas. On tottunut pienestä asti ulkoilmaan vähintään kahdesti päivässä ja alkaa itse jo pukemaan ulkoiluaikoihin. Mitä ihmiset tekee, jos ne ei ulkoile? Onko lapset ruuduilla vai? 

Tunnustan, että joskus en jaksa lähteä puistoon lasten kanssa, jos taivaalta tulee ukkoja ja akkoja. Silloin lähdetään uimaan tai tehdään kotona temppurata. 

Vierailija
15/101 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä hyppisin myös seinille, jos ei ulkoiltaisi joka päivä. Meillä on vilkas poika ja se on käytännössä hiljaa vaan telkkaria tuijottaessaan. Ulkona mekastus ei haittaa, mutta kotona pienempikin ääni tuntuu tukahduttavalta. Plus itsekin saan päänsäryn, jos vain istun kotona. Raitis ilma tekee hyvää.

Vierailija
16/101 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on joku ihmeellinen suomalainen juttu. Pakkoulkoilu. Itse vihasin lapsena ulkoilua ja vihaan sitä edelleen. Omia lapsia toki vietiin puistille ja ulos, mutta ei kukaan hyppinyt seinille jos ulkoilu jäi välistä. Joskus oikein toivoivat, että saisiko jäädä sisälle leikkimään. Tuohon aikaan ei edes ollut mitään ruutuja mitä oisvat tuijotelleet. 

Opettakaa lapsenne joskus myös pysähtymään. Suorittamaan kerkeää myöhemminkin. 

Vierailija
17/101 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pukeutumiskysymys. Ja ei tarvitse olla tuntitolkulla.

Mikään ei ole pelkkä pukeutumiskysymys.

Vierailija
18/101 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset eivät ulkoilleet koskaan päivittäin, eivät aina edes viikottain ja ihan kunnollisia kansalaisia heistä on tullut. Vanhin on jo armeijassa ja viihtyy vallan mainiosti kenttäolosuhteissa. 

Vierailija
19/101 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on joku ihmeellinen suomalainen juttu. Pakkoulkoilu. Itse vihasin lapsena ulkoilua ja vihaan sitä edelleen. Omia lapsia toki vietiin puistille ja ulos, mutta ei kukaan hyppinyt seinille jos ulkoilu jäi välistä. Joskus oikein toivoivat, että saisiko jäädä sisälle leikkimään. Tuohon aikaan ei edes ollut mitään ruutuja mitä oisvat tuijotelleet. 

Nimenomaan tässä äidit (tai vanhemmat) ovat ne jotka suorittavat sitä vanhemmuuttaan. Pitää ulkoilla joka päivä, koska niin tekee hyvä vanhempi. Poikkeuksia ei sallita, muuten kasvaa huonoja lapsia. Asiaan kuuluu myös muiden haukkuminen, jos toimivat toisella tavalla. Miten muuten muut vanhemmat oppis paremmaksi, jos niille ei kerro, mitä tekevät väärin.

Vierailija
20/101 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että mä inhoan tuota "suorittamista". Ymmärtäisin sen, jos sitä oikeasti tuntee ihmisen, jota syyttää suorittamisesta, mutta yleensä se kohdistetaan ihmiseen, joka vaan tekee elämällään jotain muuta kuin nyhjää. "Tytti suorittaa, kun se kävi lenkillä pyhäpäivänä, kun rennot, ei-suorittavat ihmiset makaa kotona mässyttämässä ruokaa." Ehkä se Tytti vaan tykkää käydä lenkillä ilman mitään omituisia suorituspaineita?

Sulla on vissiin rauhallisemmat lapset, jotka tykkäsivät leikkiä jotain hiljaisia legonrakennusleikkejä? Siitä on sitten helppo huudella, että opetelkaa pysähtymään, kun lapset on jo valmiiksi sellaisia rauhallisia tapauksia. Yrittäkää te opettaa lapsillenne joskus energisyyttä. Makaamaan kerkeää myöhemminkin.