Kuuluuko lähihoitajan opintoihin aina harjoittelu päiväkodissa?
Haluaisin alalle opiskelemaan, mutta harjoittelu päiväkodissa kuulostaa painajaiselta. Onko se kaikille pakollinen ja jos on niin kuinka pitkä jakso?
Kommentit (11)
Vierailija kirjoitti:
On pakollinen, samoin vanhusten kanssa harjoittelu
Ok, onko siis vain yhtenä vuotena? ja miten pitkä jakso? Vanhusten kanssa työskentely ei ole ongelma :)
Ei ollut pakollinen ainakaan silloin, kun minä opiskelin. Päiväkodin sijaan harjoittelun pystyi tekemään esim. iltapäiväkerhossa, eskarilaisten kouluavustajana tai kehitysvammaisten ryhmäkodissa/päivätoiminnassa.
Se on kasvun harjoittelu. Eli ei pakko päiväkodissa, vaikka se on yleisin paikka suorittaa tuo.
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut pakollinen ainakaan silloin, kun minä opiskelin. Päiväkodin sijaan harjoittelun pystyi tekemään esim. iltapäiväkerhossa, eskarilaisten kouluavustajana tai kehitysvammaisten ryhmäkodissa/päivätoiminnassa.
Tosiaanko?! Voi kumpa näin olisi vieläkin mahdollista tehdä!
Vierailija kirjoitti:
Se on kasvun harjoittelu. Eli ei pakko päiväkodissa, vaikka se on yleisin paikka suorittaa tuo.
Voisitko kertoa mitä muita vaihtoehtoja sitten on jos ei päiväkoti?
Kun itse opiskelin vuonna 2010 lähihoitajaksi niin ensimmäisenä vuonna pakolliset harjoittelut olivat:
Päiväkoti ensimmäisenä
Toisena taisi olla sairaalaharjoittelu
Kolmantena kehitysvammaiset
Toisena vuonna taisi olla kolme harjoittelujaksoa lisää siinä mihin päätit erikoistua.
Jälkikäteenkin on vaikea ymmärtää miten pystyin olemaan harjoittelussa neljässä eri päiväkodissa ja senkin jälkeen vielä oikeasti töissä päiväkodissa 6kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiaanko?! Voi kumpa näin olisi vieläkin mahdollista tehdä!
Valmistuin 8 vuotta sitten, joten en tiedä onko asia muuttunut sen jälkeen. Ekan jakson nimi oli silloin kasvun tukeminen ja ohjaus, ja tein siihen kuuluvan harjoittelun kehitysvammaisten ryhmäkodissa.
Minun työpaikalla (ikäihmisten kotihoito) on kaksi oppisopimusopiskelija tällä hetkellä, enkä ole ainakaan kuullut, että heistä kumpikaan olisi ollut tai olisi menossa päiväkotiin harjoittelemaan. Sen sijaan itselläni on ohjattavana "tavallinen" aikuisopiskelija, hän on tehnyt ekan harjoittelun päiväkodissa kyllä.
On pakollinen, samoin vanhusten kanssa harjoittelu