Ravitsemusterapeutin vinkeillä laihdutus stoppasi -10kg jälkeen
Alan olemaan jo epätoivoinen. Olen reilu 50v mies joka on tehnyt ison elämäntapamuutoksen joitain vuosia sitten. Sain laihdutettua pysyvästi ruokavalion muutoksella -10kg painostani. Olin alunperin 115kg ja nyt sen 104-105kg ollut jo yli vuoden. Paino ei enää putoa ja painoindeksi on 29,7 eli aika korkea. Olen tosin aika pitkä ja melko lihaksikas mies ja liikun jonkin verran mutta tämä pieni vararengas vyötäröltä pitää saada pois. Nyt ongelmaksi on muodostuneet kipeytyvät polvet ja ahdistuksen jatkuva kierre. Nytkin särkee toista polvea levossa. En pysty liikkumaan tarpeeksi ja vaikka saan ajoittain painon 103 kiloon niin se pomppaa aina takaisin. Paino pitäisi saada johonkin 95kg seutuun ehkä vähän alemmaksikin. Kuntosalilla sentään pystyy käymään ja hyötyliikkumaan. Menen nukkumaan ja herään aina samaan aikaan, joskin stressi verottaa unia jatkuvasti vähän.
onko mitään kokemuksia voiko tähän saada avuksi lihavuuslääkkeitä vai nauraako lääkäri vastaanotolta ulos?
Asiallisia vastauksia kiitos.Tiedän kyllä olevani vanha ukko mutta vielä jotain ehtisi elämässä tehdä.
Kommentit (37)
Jos haluaa pudottaa painoa, aktiivilikkujan liikuntaa kannattaa vähentää. Sitten ei tule nälkä, vaikka söisi vähemmän. Kun askelmäärä ylittää 10 000 askelta päivässä, se lisää ruokahalua. Tai jokin muu liikuntamuoto. Sitten kun olet laihtunut, tarkkaile minkä verran voit syödä ja liikkua ilman että paino putoaa.
Patrik Borgin kursseja suosittelen. Hän varmasti osaisi antaa paremman vastauksen kuin minä, hänen kurssinsa käyneenä. Itse onnistuin laihduttamaan vähentämällä liikkumista tai muuten tuli nälkä. Nukkuminen on ehkä toinen kompastuskivesi. Itse en voi juoda nykyään kuin aamukahvin, muuten nukkuminen menee huonoksi.
Vierailija kirjoitti:
Kalorimäärän vähentäminen edelleen on osoittautunut erittäin vaikeaksi, jos syön vähemmän tulee ihan karmea nälkä. Kasviksia tulee syötyä muihin miehiin verrattuna paljon. Lihakset hankin jo vuosia sitten, lähinnä ylläpidän niitä syömällä proteiinia ja treenaamalla kevyehkösti.
Onko vain opeteltava sietämään ikuista nälkää ja hyväksyttävä painon pudotuksen vievän vuosia? Laihdutuslääkkeellä ajattelin saavani sen viimeisen 8-10kg pois ja sitten pitää painon siinä.
ap
Lue Patrik Borgin uusin kirja.
Stressaat. Jossain vaiheessa laihdutat pakosta, etkä vapaudesta. Keho varastoi stressiläskiä parempia aikoja varten. Heti kun rentoudut pudotat loputkin. Painonpudotuksesta ei saisi tulla kokopäivätyötä. Toinen juttu. Koita päättää haluatko rakentaa lihasta, vai keskittyä 100% kuivattamaan. Et voi tehdä molempia samaan aikaan.
Uskomatonta shaibaa ja mutua taas vastauksissa. Takaisin ravintoterapeutille, yöunet kuntoon ja tsemppiä, hyvin mennyt tähänkin asti.
Syö riittävästi, satsaa proteiinin saantiin. Juo vettä, jätä alkoholi minimiin. Salilla kunnon treeniä painoilla 4-5 kertaa viikossa, päälle sitten aerobista 2-3 kertaa viikossa, mitä nyt polvellasi pystyt tekemään. Nämä ainakin tepsii tällaiselle viiskymppiselle naiselle ja saa syödä hyvää, laadukasta ruokaa. Uni on myös tärkeää
23 viestissä mainittu kofeiinin vaikutus uneen on hyvä pointti! Ikääntyessä kofeiinin puoliintumisaika pitenee. Vaihdoin itse kahvin teehen ja sitäkin vain yksi kuppi aamulla - yöunet parantuivat ihmeellisesti. Vaikka vuosikymmeniä olin itselleni väittänyt että ei se kofeiini minulla uneen vaikuta kun juon vaan pari kuppia kahvia toimistolla...
Laihdutukseen: vedät vaan pikkuhiljaa kalorit alas ja korvaat energiapitoista ruokaa ravintoainepitoisilla: erityisesti siemenillä ja pähkinöillä. Itse syön päivässä n. 500g kasviksia ja 100g sokereita ja rasvoja, ja paino putoaa hiljakseen
Nivelongelmiin: kevyt liikunta. Mene selällesi makaamaan ja "polkupyöräile" ilmassa, katso vaikka telsua samalla. Liike, ei rasitus. Lämpöhaude tehostaa verenkiertoa ja paranemisprosesseja. Nivelongelmat voivat toisinaan johtua myös nivelpussien kuihtumisesta eli käytännössä nestehukasta. Juo siis riittävästi vettä. Krooniseen tulehdukseen auttaa esim. Ulkoinen haude inkivääriä, yön yli tämä.
Krooniseen nälkään: olet tehnyt muutoksia liian nopeasti, jos kehosi ei ole sopeutunut niihin vaan protestoi ja valittaa. Ruokavaliota tulee muuttaa loivasti, ei äkillisillä muutoksilla. Lisäksi jos syöt säännöllisesti hiilareita, tämä aiheuttaa himoja.
Nälän tunteeseen voi syödä vaikka pari luomuporkkanaa. Niissä on ravinteita ja nestettä, joten pitäisi auttaa sekä niveliisi, nälkään että laihdutukseen. Ovat myös hyväksi suolistolle
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta shaibaa ja mutua taas vastauksissa. Takaisin ravintoterapeutille, yöunet kuntoon ja tsemppiä, hyvin mennyt tähänkin asti.
Kyllä se kaikkein uskomattomin saiba on ravintoterapeuteilla. Tällä palstalla on todennäköisesti monia, jotka ovat noita muutoksia tehneet, moni useampaan kertaan. Ravintoterapeutti on lukenut tiedeteollisuuspropagandaa, mitä toistelee kuin papukaija vailla kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla, että hoikempana myös energiankulutus on pienempi ja annoksia täytyy pienentää lisää
Jokainen pudotettu 5 kiloa vastaa 400 kcal pienempää ravinnontarvetta. Jos tuntuu vaikealta, voi hyvinkin ottaa yhteyttä Painoklinikkaan ja keskustella lääkkeestä kun kerran on haluja päästä ylimääräisistä eroon.
No varmasti riippuu liikunnan määrästä, mutta on aika raju lasku nyt tuo.
Esim. itse painan 68 kiloa ja Sydänliiton sivuilla olevan laskurin mukaan 10 kg vastaisi itselläni n. 100 kcal laskua energiantarpeessa, jos ei liikuntaa huomioida. Ei siis suinkaan 800 kcal, jolloin lainatun viestin mukaan tarvitsisin enää 900 kcal 58-kiloisena. Ja 48-kiloisena 100 kcal päivässä :D.
Lue insuliiniresistenssistä ja leptiiniresistenssistä. Niissä syy. Vhh ja keto etenkin auttaa. Älä ota laihdutuslääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Noitten ravitsemusterapeuttien ohjeilla laihtuminen on mahdotonta.
Kokeile vhh-ruokavaliota. Sillä saa ihan saman vaikutuksen kuin lääkkeillä ja ilman haittavaikutuksia. Saa syödä hyvää ja ravitsevaa ruokaa eikä tarvitse kituuttaa nälässä. Painokin asettuu normaaliksi.
Mä oon laihduttanut ilman nälkää syömällä joka aterialla hiilaria. Kilon kuussa tahtia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla, että hoikempana myös energiankulutus on pienempi ja annoksia täytyy pienentää lisää
Jokainen pudotettu 5 kiloa vastaa 400 kcal pienempää ravinnontarvetta. Jos tuntuu vaikealta, voi hyvinkin ottaa yhteyttä Painoklinikkaan ja keskustella lääkkeestä kun kerran on haluja päästä ylimääräisistä eroon.
No varmasti riippuu liikunnan määrästä, mutta on aika raju lasku nyt tuo.
Esim. itse painan 68 kiloa ja Sydänliiton sivuilla olevan laskurin mukaan 10 kg vastaisi itselläni n. 100 kcal laskua energiantarpeessa, jos ei liikuntaa huomioida. Ei siis suinkaan 800 kcal, jolloin lainatun viestin mukaan tarvitsisin enää 900 kcal 58-kiloisena. Ja 48-kiloisena 100 kcal päivässä :D.
Mä oon 58 kiloinen ja ravinnontarpeeni on kyllä melkein 2000 kaloria päivässä. Muuten alkaa paino tippua.
Kokeile vähähiilarista ja/tai pätkäpaastoa. Ylipainoisilla on lääkärin mukaan aina insuliiniresistenssi, mikä aiheuttaa lihomista, kun hiilareita on paljon ruokavaliossa.
Käy labrassa, esim. Puhti.fi tai Arvoterveys. Tutkituta d, b12, kilpirauhanen (tsh, t4v), ferritiini ja pitkä sokeri nyt ainakin. Jos joku noista on pielessä, niin vaikuttaa aineenvaihduntaan. Ferritiini hyvä olla yli 100 ja tsh alle 2,5.
Kokeile polviin NivelTehoa. Luontaistuote. Tai MSM-tabletit.
Polvet voi kipeytyä, jos on huonot tai vääränlaiset kengät. Myös jalkojen yli-/alipronaatio voi aiheuttaa tuota tai jumi selässä. Intersportin jalka-analyysi/tukipohjalliset (Footbalance) auttoi mulla jalkoihin sekä paremmat kengät. Asicsella on eri pronaatiotyypeille kenkiä. Selkään auttaa kiropraktikko.
Itse vähentäisin alkuun polvien rasitusta ja kävisin vaikka vesijuoksemassa, niin saavat rauhassa tervehtyä. Sit kun oot saanut painoa alas, niin polvien kestokyky on taas parempi. Voiskohan polvi kestää myös kuntopyörää tai crosstraineriä?
Ruokavalio on kuitenkin tärkein laihdutuksessa - ei liikunta. Liikunta tukee toki asiaa.
Mies pärjää kyllä 1800 kilokalorin ruokavaliolla. Proteiinia 1,5 grammaa/painokilo.