Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vuokra-asunto ja puolison luottotiedottomuus

Vierailija
05.05.2025 |

Puolison kanssa olisi yhteenmuutto edessä ja etsimme vuokra-asuntoa. Ongelmaksi kuitenkin tulee se, kun hänellä ei ole luottotietoja. Minulla ne ovat kunnossa. Olisiko järkevämpää vuokrata asunto vain minun nimiini, vai kannattaako kertoa miten tilanne on? Mietin kuinka vuokranantajat suhtautuvat tällaisiin tilanteisiin. 

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerronpa esimerkin.

90-luvun alussa asuin yhdessä asunnossa kolme kuukautta, ennen kuin muutin toiselle paikkakunnalle opiskelemaan.

Koko tänä aikana vuokranantaja ei toimittanut mitään maksutietoja vuokraa varten (joo, kyselin perään useasti).

Koska olin työtön, ennen opiskelujen aloittamista, olin siis myös sossun kompensaation varassa. 

Ei vuokrakuitteja, ei myöskään rahaa vuokraan sossusta.

Sain poismuutto päivänä sitten kolmen kuukauden vuokrien maksulapun. Niitä ei sitten opintotuella kuitattukaan.

Luottotiedot meni.

Sen jälkeen, kun sain ne takaisin ne on puhtaina pysyneet.

Eli miettisitte vähän, ennen kuin alatte lynkkaamaan kaikkia luottotiedottomia, vastuuttomina ja parantumattomina vätyksinä.

Vierailija
22/28 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä vuokraat asunnon omissa nimissäsi ja kerrot tai olet kertomatta puolisosta.

Eli jos puolisosta kertoo, hänen nimeään ei ole pakko olla sopimuksessa?

Sinä voit vuokrata asunnon vain omiin nimiisi. Kerrotko kuitenkin mikä/missä puolison postiosoite tulee olemaan jos hän ei ole siinä asunnossa kirjoilla, ts. ei tee muuttoilmoitusta? Kerrottava hänestä on ja luultavasti taloyhtiö vaatii vesimaksunkin hänen osaltaan jos se on kiinteä summa X/hlö/kk eikä huoneistokohtaisella mittarilla kulutuksen mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sä käyt töissä, niin silloin parempi vuokrata se asunto vain sun nimiisi. Sillä lailla sä varmistat omilla rahoillasi että asunnosta jossa sä asut maksetaan vuokra, ja jos puoliso ei maksa omaa puolikastaan sulle niin sä huomaat tilanteen heti sekä voit vapaammin päättää miten toimia.

Vierailija
24/28 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerronpa esimerkin.

90-luvun alussa asuin yhdessä asunnossa kolme kuukautta, ennen kuin muutin toiselle paikkakunnalle opiskelemaan.

Koko tänä aikana vuokranantaja ei toimittanut mitään maksutietoja vuokraa varten (joo, kyselin perään useasti).

Koska olin työtön, ennen opiskelujen aloittamista, olin siis myös sossun kompensaation varassa. 

Sain poismuutto päivänä sitten kolmen kuukauden vuokrien maksulapun. Niitä ei sitten opintotuella kuitattukaan.

Luottotiedot meni.

Eli miettisitte vähän, ennen kuin alatte lynkkaamaan kaikkia luottotiedottomia, vastuuttomina ja parantumattomina vätyksinä.

Eli millä sinä olit alun perin meinannut kuitata vuokrat ajallaan, jos tulona oli vain opintotuki joka ei riittänyt vuokraan? 

Vierailija
25/28 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ilmoituksessa lukee että tiedot tarkistetaan niin vuokraa vain omiin nimiisi.

Vierailija
26/28 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerronpa esimerkin.

Luottotiedot meni.

Eli millä sinä olit alun perin meinannut kuitata vuokrat ajallaan, jos tulona oli vain opintotuki

Lue uudestaan. Olin työttömänä enkä opiskelijana.

Vierailija
27/28 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma ei ole vuokranantaja vaan sun puoliso. Jos ette ole avioituneet niin hankkiudu eroon koko tyypistä. Ongelmia tulee isosti ennemmin tai myöhemmin.

Vierailija
28/28 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu todella paljon siitä, mitä velkoja on maksamatta ja mistä ovat syntyneet. Periaatteessa riittää, että toisella on luottotiedot, koska häneltä saa kuitenkin vuokravelat perittyä. 

Sehän se on se pointti, että kauanko toisella on luottotiedot... Ja mikä ongelma on luottotiedottomalla kumppanilla. Mt-ongelmaa? Piittaamattomuutta? Ym ym ja miten ne heijastuvat asumiseen. Kukaan ei halua riemusta kiljuen häirikköä tai piittaamatonta tai sekopäätä.

Nuoruuden hölmöilyissä hänellä menneet. Vanhat laskut kasvaneet sen verran korkoa, että vaikea maksaa nyt pois.

Eli vuosikausia on ollut hoitamatta mitenkään tilannetta ja velkaa jo runsaasti. Ikääkin sen verran ettei asenne enää muutu. En vuokraisi yhteistä asuntoa sillä hän tuskiin tulee osaansa vuokrasta maksamaan kun voi elää siivellä. Opittu malli ettei asioista tarvitse kantaa vastuuta.