Miten yksityiset psykiatrit eivät enää kirjoita PKV-lääkereseptejä?
Suurimmalla osalla suuren lääkäriaseman psykiatreista lukee näin esittelytekstissään. Kuka ihme niitä sitten määrää, jos niitä tarvitsee?
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kiva. Juuri mietin, mistä tenoxeja saisi, että saisi edes pari yötä viikossa nukuttua kunnolla (kyllä, mirtat, triptylit yms. "ei unilääkkeet" on kokeiltu). Ei vissiin sitten saa edes yksityiseltä psykiatrilta, jolla käynti voi maksaa jopa YLI 300 euroa...
Mulla maksoi tunti yksityisellä psykiatrilla tasan 400 euroa.
Huh huh. Ei paljoa naurattaisi, kun tuon hintaisen reissun jälkeen poistuu vastaanotolta Ketipinor-resepti kourassa. Koska pahat bentsot, vaikka ne juuri pitävät työelämässä, että joskus edes saa kunnon unet ja jaksaa töissä käydä.
Tunti uuden potilas- lääkäri -suhteen luomiseksi ja taustatietoihin perehtymiseksi on vähän aikaa. Siksi lääkehoitoasiat olisi luontevampaa hoitaa terveyskeskuksessa tai työterveyshuollossa, tai sitten lähetteellä erikoislääkärille. Nuorimmat lääkärit ovat kaikkien lääkeaineryhmien itsenäisessä määräämisessä tietenkin työuransa alkumetreillä, eikä bentsodiatsepiinien määrääminen siksi ole heille luontevaa. 10 tabletin pakkauksen Tenoxia voinee kuitenkin määrätä, kun huomaa, että sellainenkin vaihtoehto on.
Minä olen käynyt 20 vuotta samalla yksityisellä psykiatrilla, ja saan aina vuodeksi 90 kpl näitä pahamaineisia lääkkeitä. Yliopistot on käyty, kaksi fiksua aikuista kasvatettu ja katkeamaton työura. En usko, että olisin pärjännyt näin hyvin ilman lääkkeitä. Vähän alkaa pelottaa, miten käy, kun lääkäri jää eläkkelle.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen käynyt 20 vuotta samalla yksityisellä psykiatrilla, ja saan aina vuodeksi 90 kpl näitä pahamaineisia lääkkeitä. Yliopistot on käyty, kaksi fiksua aikuista kasvatettu ja katkeamaton työura. En usko, että olisin pärjännyt näin hyvin ilman lääkkeitä. Vähän alkaa pelottaa, miten käy, kun lääkäri jää eläkkelle.
Pyydä nykyiseltä psykiatriltasi lausunto hoidostasi, jossa kerrotaan mm. lääkkeiden käytön ongelmattomuudesta. Kannattaa myös kysyä häneltä suositusta uudeksi psykiatriksi.
Mikä siinä on niin pahaa, jos pari kertaa viikossa ottaa bentson. Onko parempi sitten olla jatkuvasti sairauslomalla unettomuuden takia ja lopulta ehkä tk-eläkkeellä?
...Tai ostaa niitä katukaupasta. Sehän onkin paljon turvallisempaa, kuin reseptillä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on niin pahaa, jos pari kertaa viikossa ottaa bentson. Onko parempi sitten olla jatkuvasti sairauslomalla unettomuuden takia ja lopulta ehkä tk-eläkkeellä?
...Tai ostaa niitä katukaupasta. Sehän onkin paljon turvallisempaa, kuin reseptillä.
Ei se olekaan kovin paha jos lääkettä käyttää kerran, kaksi viikossa. Ongelma on, jos haet samalla selityksellä lääkkeitä kymmeneltä eri lääkäriltä. Tai jos myyt niitä eteenpäin. Tai jos käyttömäärä nousee koko ajan. Tai jos mahdollinen taustalla oleva ongelma jää hoitamatta kun keskitytään oireiden hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Saako muuten Virossa kirjoitetulla reseptillä hakea lääkkeet apteekista Suomessa?
ap
En tiedä, mutta en lähtisi testaamaan. Koska joutuisit tekemään ehkä uuden reissun Tallinnaan hakemaan lääkkeesi. Sitäpaitsi noin yleensä lääkkeet ovat halvempia siellä, joten mikäli käytät reseptivapaita lääkkeitä myös, ne kandee ostaa sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla jäi juuri yksityinen psykiatri eläkkeelle ja hän kehoitti kokeilemaan saman lääkärikeskuksen psykiatreja, mikä sopisi minulle eli ymmärtäisi edellisen kirjoittamaa tekstiä 20 vuoden ajalta ja määräisi samat lääkkeet. Kävi hyvä mäihä ja heti ensimmäinen uusi psykiatri ystävällisesti toivotti tervetulleeksi potilaakseen.
Kävin juuri taas hänen vastaanotollaan ja hyvin ymmärrettiin toisiamme eikä minun tarvinnut puolustella sairauksiani, sain niihin lääkkeet kuten ennenkin. Näinkin hyvin voi käydä. Kysy neuvoa eläkkeelle jäävälle psykiatrilta,
Vierailija kirjoitti:
Kuka niitä sitten oikein määrää?
ap
Itse saan yksityiseltä yleislääkäriltä, jolla olen käynyt 10 vuotta. Hän siis tuntee minut ja tietää, että olen tavallinen akateeminen, perheellinen ja työssä käyvä ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako muuten Virossa kirjoitetulla reseptillä hakea lääkkeet apteekista Suomessa?
ap
En tiedä, mutta en lähtisi testaamaan. Koska joutuisit tekemään ehkä uuden reissun Tallinnaan hakemaan lääkkeesi. Sitäpaitsi noin yleensä lääkkeet ovat halvempia siellä, joten mikäli käytät reseptivapaita lääkkeitä myös, ne kandee ostaa sieltä.
Noita lääkkeitä ei saa kuljettaa toiseen maahan Schengen-alueella ilman Schengen-todistusta. Matkaa vartenkin saa ottaa vain sen määrän mitä reseptissä sanotaan, ja todistus on voimassa korkeintaan 30 päivää.
ap
Vierailija kirjoitti:
Lääkäreiden mielestä kyllä.
viime viikolla tk:n listoilla ollut yleislääkäri uusi minulle pkv-reseptin ihan puhelinkeskustelun yhteydessä. Siinä vielä keskusteltiin ihan muusta asiasta, mutta kun lääke oli loppu, niin lääkäri totesi, että voi uusia sen. Uusi itse asiassa kaikki muutkin minulle määärätyt lääkket ja kirjoitti labrakokeen odottamaan loppusyksyä. Kätevää ja fiksua, sillä ei tarvitse sitten erillistä puhelinvastaanottoa järjestää muiden asioiden osalta.
Onko se PKV joku huumausaineeksi luokiteltu lääke (esim. alkoholin kanssa nautittuna) vai miksi sen saamisesta/saamattomuudesta ollaa niin kiinnostuneita/huolissaan?
Vierailija kirjoitti:
Onko se PKV joku huumausaineeksi luokiteltu lääke (esim. alkoholin kanssa nautittuna) vai miksi sen saamisesta/saamattomuudesta ollaa niin kiinnostuneita/huolissaan?
Pääsee vähemmällä määrällä (halvemmalla) alkoholia sekaisin.
Luulisi kyllä...?
Voin lähteä kanssasi Viroon, niin ei tarvitse katukauppaan lähteä.
- Tuossa ylempänä kirjoitellut