Mistä johtuu, että suurin osa pienten lasten äideistä on ylipainoisia?
Viimeksi tänään uimahallissa totesin asian olevan näin.
Kommentit (14)
Kuntoilun puute sen sijaan näkyy ylimääräisinä jenkkakahvoina. En kyllä edelleenkään ole lihava.
mutta kirjoitetaan nyt sullekin (sulla varmasti max 2 lasta ja hoikka tyypiltäsi). Ajanpuute, ei yksinkertaisesti ehdi/jaksa käydä treenaamassa ja kun on kotona popsii herkemmin kaikenlaista mitä löytyy. Jos sit sattuu olemaan sitä sorttia joka helposti lihoo niin siinäpä se oli....
Nyt on kyllä jotkut värilliset tai lihavat silmälasit päässä. Ei todellakaan pidä paikkaansa. Itse käy parissa mamma-kerhossa ja kyllä ylipainoiset pienten lasten äidit on ihan valtava minoriteetti.
Itsekin olen jopa laihempi kuin ennen raskautta.
Totta kai on MYÖS hoikkia äitejä. Mutta enemmän on niitä, joilla on joko vähän tai paljon ylipainoa.
ap
- raskauksien aikana kertyi paljon, pitkät imetykset pitivät ruokahalun valtavana
- syön herkkuja palkitakseni itseni rankan päivän jälkeen (usein!)
- syön väsymykseen, alakuloon, iloisena, kiukkuisena..
- en ehdi/jaksa harrastaa liikuntaa
- lapset eivät piittaa kiloista, eikä muita kontakteja juurikaan ole
Univaje taas lisää ruokahalua, eikä väsyneenä jaksa miettiä mitä syö, silloin etsii helposti lohturuokaa ja suklaata mielenpiristykseksi.
Kokemukseni mukaan suurin osa pienten lasten äideistä on normaalipainoisia. Tai ei ainakaan yhtään suurempi prosenttiosuus ole lihavia kuin muustakaan väestöstä.
Kun kiinnität asiaan huomiota, näet helpomin ne äidit, joilla on liikakiloja. Sama kuin toivoisi lasta kuuluvaksi: näkee vain mahoja.
Varsinaiseen aiheeseen niin ei äitiys itsessään lihota. Kyse on siitä, että ylipainoisia on kaikenkaikkiaan enemmän kuin ennen.
raskauskilot, joita ei alunperinkään ollut paljon. Imetän vieläkin.
- se jolla vuoden ikäinen lapsi ja mitat; 150 cm 42 kg
Mäkin olin tänään uimahallissa ja näkemäni asiat saivat minut havahtumaan. En taida enää napsia herkkuja nälkään vaan alan ajatella mitä ja kuinka usein suuhuni laitan. Itselläni ei varsinaista paino-ongelmaa ole (170 cm / 60 kg), mutta vaara on olemassa. Tosi paljon vakavan ylipainoisia, liikkuessaan huohottavia äitejä oli liikkeellä. Varmaan tosi hyviä äitejä, mutta itse en ainakaan sen näköiseksi haluaisi.
vaikka niistä raskauksista, mitä väistämättä on takana pienten lasten äideillä.