Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä kun nuori ei nuku? Iso ongelma. Help!

Vierailija
05.05.2025 |

Seuraavaksi vien lääkäriin, vaikka mun mielestä lääkkeiden syöminen on viimeisin vaihtoehto.

Ei yksinkertaisesti saa unta. Syy on tiedossa ja hoidossa. Ollaan kokeiltu kaikkea, puhelin ja tietokone menee kiinni 20, liikuntaa iltapäivällä koulun jälkeen, ei päiväunia, päiväunet, erilaisia ruokia ja juomia. Ainoa mistä on vähän apua on siitä, että mä silitän hänet uneen, mutta sen takia olen myös itse äärettömän väsynyt, koska hänen nukahtamiseen saattaa mennä jopa pari tuntia. Aiemmin en voi lähteä pois, koska vaatii heti silittämistä. Painopeitto auttoi hetkeksi, mutta enää ei oikein toimi. Toivoton olo. Ja väsynyt.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aikuinen, mutta minulla auttaa musiikin kuuntelu. Jotain sellaista musiikkia, jota olen kuunnellut paljon ja osaan ns. vaikka unissani. Päässä pyörivät ajatukset rauhoittuvat, kun jään kuuntelemaan sitä. Volyymin pitää olla hiljainen, vain sen verran, että sanoista saa selvää.

Vierailija
42/55 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdota hänelle että lukisi iltaisin sängyssä ennen nukkumaan menoa koulukirjoja. Historiaa, uskontoa ja biologiaa. Kaikkea sitä mitä on koulussa jo käyty läpi. Jos ei nukuta niin ainakin numerot paranevat. Minua ainakin koulukirjojen lukeminen laittoi nukuttamaan välittömästi. 

Jos kyseessä on ahdistunut nuori, niin koulutöistä muistuttaminen on pahinta, mitä voi tehdä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni auttaa äänikirjan kuuntelu illalla nukkumaan mennessä. Ajastimeen vaikka tunti, ja puhelin pöydälle.

Toinen mitä kuulin nuorten uneen erikoistuneen lääkärin sanovan suosituksena, oli se, että herätys joka aamu samaan aikaan arkena ja viikonloppuna. Eli esim. klo 7.00 aina herätys, niin pikkuhiljaa se nukahtamisrytmi alkaa myös muotoutumaan tämän ansiosta.

Vierailija
44/55 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Runkkaa öisin

Vierailija
45/55 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehoitokeinoista voi nukahtamisen helpottamiseen kokeilla asmr-videoita tai progressive muscle relaxation -videoita. Niitä löytyy Youtubesta ja muualtakin. 

Vierailija
46/55 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä se syy on jos tiedossa? Helpottaisi aika paljon ymmärtää ongelmaa.

Kaverittomuus tai erikoinen riitakuvio kavereiden kanssa. Ap

Vierailija
47/55 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

13v. Ei käytä päihteitä tai energiajuomia. Joka päivä on liikuntaa. 

Nukahtaa päiväunille, jos on todella väsynyt. Ei nukahda aina edes silloin. Illallakin joskus nukahtaa samasta syystä nopeasti, mutta herää kesken yötä.

Hänellä on tosi iso henkilökohtainen asia joka häntä ahdistaa paljon. Se valvottaa ja herättää. Ap

Se iso henkilökohtainen asia pitäisi hoitaa kuntoon. Eiköhän uni tule kun huolet on poissa.

Se on hoidossa kyllä vaikka ei se kyllä nopeasti ratkea. Ap

Vierailija
48/55 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Hänellä on tosi iso henkilökohtainen asia joka häntä ahdistaa paljon. Se valvottaa ja herättää."

Tämähän se on se mihin puuttua. Keskusteluapua jostain? Hengitysharjoituksia ahdistuksen rauhoittamiseen? Kirjan lukeminen kun ei saa unta eli jotain muuta ajateltavaa? Rauhallinen musiikki taustalle nukahtamisen ajaksi?

Ahdistus kun on sellainen noidankehä, niin tärkeää on katkaista se keinolla millä hyvänsä. Jos ahdistaa eikä nukuta, niin se sängyssä pyöriminen vaan pahentaa asiaa, kun silloin ne ahdistavat ajatukset vaan pyörii päässä.

Ainiin ja voisitko silittelyn sijaan nukkua samassa huoneessa patjalla eli toisiko se riittävästi turvaa. 

On keskusteluapua. Olen mä koittanut lukea kirjaa hänelle, mutta en usko että lukeminen häntä rauhoittaa yhtään lukivaikeuden takia. Ap

Vierailija
49/55 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni auttoi vain lääkitys 

Vierailija
50/55 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä silittelet teini-ikäistä uneen? Hae lääkäristä hänelle lääkkeet nukkumiseen tilapäisesti. Keskusteluapua lisäksi. Sitä varmaan jo onkin. Se vain pahentaa ahdistusta jos on univelkaa. 

13 vuotias ei ole teini! On murkkuikäinen! 

Vierailija
51/55 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko pelkästä reseptivapaasta melatoniinista apua kokeiluun ennen lääkärin lääkkeitä?

Lääkäri yleensä ehdottaa melatoniinin kokeilua ennen muita lääkityksiä.

Vierailija
52/55 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pimennysverhot, melatoniini, unimusiikki/rentoutus (esim kuparikettu)/äänikirja jota voi kuunnella nukahtamista odotellessa.

Meillä aina huonosti nukkuva ja melatoniinista lopulta saatiin apu kun ei mitkään "normaali keinot" auttaneet.

Jos ei auta niin lääkäriin ja tarvittaessa lääkkeet.

Vierailija
53/55 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, meillä oli sama juttu ja ota lapsi viereen nukkumaan. Melatoniini ja sitten kohinalaite (löytyy netistä esim) tunniksi, meillä toimi meren aallot-ääni.

Tiedän että nyt tulee ränttäystä että 13 vuotias ei kuulu äidin viereen nukkumaan mutta kun on paha ahdistus päällä niin kaikki keinot köyttöön!

meillä vaihe kesti noin puoli vuotta ja sitten helppas ja nuorta helpotti tieto että aina tarvittaessa sai kömpiä äidin viereen.

voimia

Vierailija
54/55 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin vielä tuolla tavalla saat itsekin nukutuksi paremmin

Vierailija
55/55 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä silittelet teini-ikäistä uneen? Hae lääkäristä hänelle lääkkeet nukkumiseen tilapäisesti. Keskusteluapua lisäksi. Sitä varmaan jo onkin. Se vain pahentaa ahdistusta jos on univelkaa. 

13 vuotias ei ole teini! On murkkuikäinen! 

Häh? No hyvä ettei amppari tai hämähäkki. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kolme