Mitä kun nuori ei nuku? Iso ongelma. Help!
Seuraavaksi vien lääkäriin, vaikka mun mielestä lääkkeiden syöminen on viimeisin vaihtoehto.
Ei yksinkertaisesti saa unta. Syy on tiedossa ja hoidossa. Ollaan kokeiltu kaikkea, puhelin ja tietokone menee kiinni 20, liikuntaa iltapäivällä koulun jälkeen, ei päiväunia, päiväunet, erilaisia ruokia ja juomia. Ainoa mistä on vähän apua on siitä, että mä silitän hänet uneen, mutta sen takia olen myös itse äärettömän väsynyt, koska hänen nukahtamiseen saattaa mennä jopa pari tuntia. Aiemmin en voi lähteä pois, koska vaatii heti silittämistä. Painopeitto auttoi hetkeksi, mutta enää ei oikein toimi. Toivoton olo. Ja väsynyt.
Kommentit (55)
B12-vitamiinin puutos voi vaikuttaa vuorokausirytmiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä silittelet teini-ikäistä uneen? Hae lääkäristä hänelle lääkkeet nukkumiseen tilapäisesti. Keskusteluapua lisäksi. Sitä varmaan jo onkin. Se vain pahentaa ahdistusta jos on univelkaa.
Koska ahdistaa kun häntä ahdistaa ja en mäkään voi nukkua, jos tiedän että mun lapsi pyörii valveilla puoli yötä.
Keskusteluapua on. Ap
Ei se 13-vuotias ole kuitenkaan enää mikään taapero.
Mutta tarvitsee silti äidin/isän apua, turvaa ja huolenpitoa.
Vierailija kirjoitti:
Tää nyt on joku ihan höpö aloitus.
SILITTELEE lalslymppisen uneen!
Kannattaa kyllä kokeilla tuota melatoniinia, mutta ehdottomasti sitä pitkävaikutteista. Ns. tavallinen melatoniini tekee monilla sen, että herää muutaman tunnin päästä eikä enää uudestaan saa unta. Pitkävaikutteisen kanssa tätä harvemmin käy.
Kuten sanottua, melatoniini on sinänsä vaaratonta (elimistöhän tuottaa sitä itse) ja se ei samalla tavalla koukuta kuin nuo ns. oikeat unilääkkeet. Jos syö pidempään ja jättää melatoniinin sitten pois, niin jonkun aikaa menee että tottuu olemaan ilman sitä (kokemusta on). Taukojahan voi aina pitää ja katsoa että miten pärjää ilman.
Eli ehdottomasti melatoniini kokeiluun ensin, ja jos se ei auta niin sitten lääkäriin :)
Onko ADHD lääkkeet? Ei sovi kaikille ja valvottava vaikutus on yleinen haitta. Jos on niin lääkkeet tauolle ja katso miten vaikuttaa.
"Hänellä on tosi iso henkilökohtainen asia joka häntä ahdistaa paljon. Se valvottaa ja herättää."
Tämähän se on se mihin puuttua. Keskusteluapua jostain? Hengitysharjoituksia ahdistuksen rauhoittamiseen? Kirjan lukeminen kun ei saa unta eli jotain muuta ajateltavaa? Rauhallinen musiikki taustalle nukahtamisen ajaksi?
Ahdistus kun on sellainen noidankehä, niin tärkeää on katkaista se keinolla millä hyvänsä. Jos ahdistaa eikä nukuta, niin se sängyssä pyöriminen vaan pahentaa asiaa, kun silloin ne ahdistavat ajatukset vaan pyörii päässä.
Ainiin ja voisitko silittelyn sijaan nukkua samassa huoneessa patjalla eli toisiko se riittävästi turvaa.
Ota viereen nukkumaan, saa molemmat unta riittävästi.
Vahvat pimennysverhot ikkunoihin, kaikki valot pois ja TV ym laitteet kiinni kun käydään nukkumaan.
Mikä se syy on jos tiedossa? Helpottaisi aika paljon ymmärtää ongelmaa.
Onko siitepölyallergiaa? Mun lapsella oli aikoinaan vaikea nukahtaa, kun nenä oli tukossa, kun hän pelkäsi tukehtuvansa.
Vierailija kirjoitti:
13v. Ei käytä päihteitä tai energiajuomia. Joka päivä on liikuntaa.
Nukahtaa päiväunille, jos on todella väsynyt. Ei nukahda aina edes silloin. Illallakin joskus nukahtaa samasta syystä nopeasti, mutta herää kesken yötä.
Hänellä on tosi iso henkilökohtainen asia joka häntä ahdistaa paljon. Se valvottaa ja herättää. Ap
Ahdistuslääkkeet käyttöön!
Auttaisiko joku esim. merenaaltojen tasainen kohina? Vauvoilla käytetään jotain kohinaa. En tiedä tarkemmin.
Telineillä luonnollisesti on myöhäinen unirytmi. Viikonloppuna voi nukkuu pitkään ja päiväunet on myös ok.
Mä itse menin tuossa iässä nukkuu noin klo 23-02, enkä oo oman lapsen kohdalla pitänyt tätä myöskään ongelma. Kouluun menee aamulla vaikka ois väsynyt.
Ehdota hänelle että lukisi iltaisin sängyssä ennen nukkumaan menoa koulukirjoja. Historiaa, uskontoa ja biologiaa. Kaikkea sitä mitä on koulussa jo käyty läpi. Jos ei nukuta niin ainakin numerot paranevat. Minua ainakin koulukirjojen lukeminen laittoi nukuttamaan välittömästi.
Vierailija kirjoitti:
13v. Ei käytä päihteitä tai energiajuomia. Joka päivä on liikuntaa.
Nukahtaa päiväunille, jos on todella väsynyt. Ei nukahda aina edes silloin. Illallakin joskus nukahtaa samasta syystä nopeasti, mutta herää kesken yötä.
Hänellä on tosi iso henkilökohtainen asia joka häntä ahdistaa paljon. Se valvottaa ja herättää. Ap
Se iso henkilökohtainen asia pitäisi hoitaa kuntoon. Eiköhän uni tule kun huolet on poissa.
Siis lapsi on ahdistunut eikä nuku. Ja sinä olet viemättä lasta lääkäriin viimeiseen asti? Nukkumattomuus ja unettomuus pahentaa ahdistusta.
En tarkoita. On olemassa myös elimellisiä unihäiriöitä. Mutta jos ap:n tapauksessa syy on ahdistus, niin hyvä niin. Se voi parantua toisin kuin elimellinen vaiva. Elimelliset unihäiriöt ovat alidiagnostisoitu vaiva, josta moni ei ole edes kuullut. Uniongelmat selitetään aina kokiksella ja psyykkisillä syillä. Joskus syy on kuitenkin neurologinen poikkeavuus.