Kohdunkaulan syövän seulonta kutsu!
Onko tarpeellista mennä joukkoseulontaan jos ei ole koskaan harrastanut seksiä?
Kommentit (30)
Oon käynyt 2 kertaa vaikka olen 45 vuotias neitsyt. En tiedä mikä hyöty.
Ekalla kerralla ei sattunut eikä tullut verta. Toisella jonkun verran.
On. Seksittömyys ei suojaa syövältä.
On tarpeellista, koska voit saada syövän alapäähäsi ihan koska tahansa vaikka olisit neitsytkin. Lisäksi gynekologiset syövät ovat joskus varsin salakavalia, ovat jo pitkällä ennen kuin edes huomataan.
Vierailija kirjoitti:
On. Seksittömyys ei suojaa syövältä.
Kyllä se suojaa, jos limakalvokontaktia ei ole ollut toisen ihmisen kanssa.
Niin, omalla kohdallani solumuutokset eivät ole liittyneet seksin harrastamiseen.
Minulle tuli kutsu ja aion tietysti mennä.
Nämä tutkimukset voi just aiheuttaa syöpää.
Kerran kävin ja olen blokannut muut kutsut myös mammografian.
Vierailija kirjoitti:
On tarpeellista, koska voit saada syövän alapäähäsi ihan koska tahansa vaikka olisit neitsytkin. Lisäksi gynekologiset syövät ovat joskus varsin salakavalia, ovat jo pitkällä ennen kuin edes huomataan.
Höpöhöpö. Hpv virus aiheuttaa solumuutokset kohdunkaulaan. Sen voi saada oikeastaan vain seksin kautta ja hyvin harvinaisissa tapauksissa muuta kautta. Muita syöpiä papassa ei näe.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin HUS-alueella seulonnassa tutkitaan vain HPV. Jos sitä ei ole, näytteestä ei tutkita mitään muuta. Voiko olla HPV-tartunta, jos on neitsyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Hpv virus aiheuttaa solumuutokset kohdunkaulaan. Sen voi saada oikeastaan vain seksin kautta ja hyvin harvinaisissa tapauksissa muuta kautta. Muita syöpiä papassa ei näe.
Tämä nyt ei mennyt lähellekään totuutta. Mun HPV seula oli negatiivinen.. silti on solumuutoksia jota pitää poistaa.
"Tärkein yksittäinen taustatekijä kohdunkaulan syövän synnyssä on sukupuoliteitse leviävän ihmisen papilloomaviruksen (engl. Human Papilloma Virus) eli HPV:n aiheuttama pitkit- tynyt tulehdus. Kohdunkaulan syövän muita tärkeimpiä riskitekijöitä ovat tupakointi ja klamydia." -syöpärekisteri
mikähän on todennäköisyys että neitsyellä olisi tämä syöpä? Minulla ei ole mitään vuotojakaan normaalien kuukautisten lisäksi. Tupakoinut olen joskus nuorempana mutta en enää..
Jos ei ole koskaan harrastanut seksiä, mahdollisuus kohdunkaulan syöpään on pieni, mutta olemassa. Syöpään vaikuttavia tekijöitä ei tunneta vielä kunnolla. Se on pieni homma käydä kokeessa, kun sitä ilmaiseksi tarjotaan. Samoin mammografia.
Vierailija kirjoitti:
"Tärkein yksittäinen taustatekijä kohdunkaulan syövän synnyssä on sukupuoliteitse leviävän ihmisen papilloomaviruksen (engl. Human Papilloma Virus) eli HPV:n aiheuttama pitkit- tynyt tulehdus. Kohdunkaulan syövän muita tärkeimpiä riskitekijöitä ovat tupakointi ja klamydia." -syöpärekisteri
mikähän on todennäköisyys että neitsyellä olisi tämä syöpä? Minulla ei ole mitään vuotojakaan normaalien kuukautisten lisäksi. Tupakoinut olen joskus nuorempana mutta en enää..
Kysy tekoälyltä.
Ei ole pakko mennä julkiselle. Voi mennä yksityisellekin joka ensin ultraa (se maksaa), onko ammattitaitoa siihen ja kokenut näytteenottaja. Osalta otettu jo aiemmin muusta syystä. Se koskee helposti, siksi kipulääkitys, sekään ei auta. Ehkä puudutus tai nuijanukutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä nyt ei mennyt lähellekään totuutta. Mun HPV seula oli negatiivinen.. silti on solumuutoksia jota pitää poistaa.
Sulla on joskus ollut hpv, vaikka et ehkä ole tiennyt siitä. Hpv voi kadota, mutta solumuutokset voivat tulla silti vupsikausia myöhemmin. Neitsyeellä hpv tartunta voi tulla vai jos on hinkannut limakalvojaan epämääräisiin paikkoihin, mitä kukaan ei tee.
Kyllä niistä tapauksista joskus kuulee, että joku neitsyt on saanut tuon hpv:n kuitenkin. Ehkä sitten saunanlauteilta, tai jollain tapaa käsien välityksellä vaikka vessan ovenkahvasta. Virushan se on ja sitä levittää myös oireettomat ihmiset, joten leviää aika helposti.
Seulonta on ilmainen, joten en nyt myöskään näkisi, että miksi et menisi. Ei itselläni koskaan ole sattunut, tai tullut verta pelkästä hpv- tai papa-testistä. Kolposkopiasta kyllä. Tuo HPV-koe otettiin vissiin viimeksi jollain harjalla vaan, ettei edes tehdä mitään haavaa veitsellä tms.
Vierailija kirjoitti:
Muita gynekologisia syöpiä voi saada, mutta kohdunkaulan syöpä johtuu hpv tartunnasta, jota ei ole neitsyeellä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko mennä julkiselle. Voi mennä yksityisellekin joka ensin ultraa (se maksaa), onko ammattitaitoa siihen ja kokenut näytteenottaja. Osalta otettu jo aiemmin muusta syystä. Se koskee helposti, siksi kipulääkitys, sekään ei auta. Ehkä puudutus tai nuijanukutus.
Sori luin aloituksen kohdun ja vastasin sen mukaan. Se olikin kohdunkaulan. Ehkä yksityisellä helpompi se silti.
Up